Tesla Model 3 Highland

leon-cupra

Forumguru
Heb de laatste dagen paar nieuwe model 3 gezien, waaronder een witte en een rode. Dat rood heel mooi maar dan verdwijnt het design van de lichten. Wit was echt wel knap, dan kwam het sportief design tot zijn recht. Ben wel fijn van de Highland. Nu deze designtaal doortrekken naar de MY en zou toch sterk twijfelen voor een LR.
 

EdK

Forumguru
JA en ze worden met de week goedkoper......
Dus een NO GO voor mij om een tesla te kopen, word er maar 1 beter van en die heeft al zat dollars
Zoveel zelfs dat hij ze de ruimte inschiet ...
 

leon-cupra

Forumguru
@EdK bij de traditionele merken heb je dat ook. Neem de prijs van jouw fabia bij de lancering en om het einde van de levenscyclus. Scheelt ook enorm. Alleen bij de traditionele merken is het voorspelbaar , bij Musk weet je het nooit en dat is niet fijn voor een koper. Kan goed zijn wanneer de verkopen terug omhoog gaan dat de prijzen ook terug omhoog gaan.
Boodschap is nu wel “koop geen model 3 highland want je bent de komende weken gesjaakt”. Aandeel -40%, verkopen blijven dalen … dus tja , musk gaat weer wat uit zijn mouw moeten schudden.

Maja EV markt ligt algemeen op zijn gat. Mijn vader heeft vorige week zijn Ioniq 5 verkocht en een Model Y gekocht. Hoeveel handelaars zeiden “nee, niet geïnteresseerd in de Ioniq …. Ongezien en wat mijn vader als inruil kreeg … nog bedroevender.
 

JeSko

Forumguru
Ja de EV markt ligt op zen gat, de luchtbel is geknapt, autodealers nemen zelfs geen nieuwe EV's meer af van de fabrieken want ze hebben geen plaats en krijgen ze niet verkocht. Fabrieken die elektrische modellen gingen bouwen sluiten vaak, zie de Audi fabriek in België, gedaan vanaf 2025 dacht ik, vanwege dat ze er toch geen EV's gaan bouwen. Dealers zeggen het ook, klanten willen geen EV's. Wie wilt een EV? Iemand die hem 100% kan aftrekken van de belastingen en daarnaast nog een leuke dikke Porsche heeft ( en dan geen Taycan ) .
 

leon-cupra

Forumguru
@JeSko , is natuurlijk de laatste jaren een enorme rush op EV geweest. De rush stopt uiteraard wel op een bepaald moment. Nochtans zakelijk nog heel wat potentieel. Heel veel bedrijven zijn nu nog maar aan het switchen naar een EV (policy). Overheden stimuleren de verkoop ook nog altijd wel maar weer kom je dan uit bij Tesla of een Chinees merk en niet de Europese merken.

Musk en de Chinezen zijn de markt gewoon kapot aan het maken met hun prijzenoorlog (uiteindelijk wel goed voor de consument als je op het juiste moment kan kopen). Op dit moment is er gewoon geen alternatief voor een tesla op prijsgebied (buiten BYD gerekend). Europese merken zijn hun er gewoon aan het uit concurreren. Ze kunnen nog een beetje marktaandeel behouden omdat veel leasemaatschappijen trouw blijven aan de Europese merken maar zakelijk worden er enorm veel Tesla’s verkocht.

Het enigste wat de markt ook nekt is gewoon de vraag tweedehands vanuit de particulieren. Die zijn gewoon nog te duur voor een simpele werkmens. Zal denk ik nog een hele serieuze prijscorrectie komen op de tweedehandsmarkt en dat zal voor de leaserijder ook een heel serieus verschil uitmaken.

Nu, een particulier zit er niet op te wachten, tja , buiten de prijs zie ik eigenlijk niet veel nadelen. Moest ik weten wat ik nu weet, had ik al veel langer een EV gekocht en desnoods particulier. Rijdt gewoon zoveel relaxter dan eender welke ICE.
En tja, ook ik trek hem 100% af ( eigenlijk 85%). Is gewoon een leuke bijkomstigheid. Maar vergeet niet , naast die leuke bijkomstigheid betaal ik sinds mijn zelfstandige actief een hele boel meer belastingen dan ervoor en dat gaat niet over 1000€ maar over véééééél meer. de overheid zal mij gezien mijn extra bijdragen graag die enigste gunst toekennen. ;)
 

Speedhunter

Forumguru
Ook al zou het pijn doen om mijn geliefde merk Skoda te verlaten (met leuke dingen die er nog aankomen zoals de Elroq) had ik gevraagd achter een inruilprijs bij Tesla voor de Enyaq. Helaas ligt deze inderdaad ver beneden de verwachtingen en merk je duidelijk dat een EV niet goed in de markt ligt. Ik mag al blij zijn dat ik een prijs gekregen had want bij wijkopenautos konden ze mij geen prijs geven omdat er onvoldoende interesse was. Ze hadden hem ook op een dealerplatform gezet voor 48u alleen was er zelfs geen enkele bieding binnengekomen. Nu is het totaal geen straf om met de Enyaq te blijven rijden, ben ik tevreden van :giggle: Alleen zag ik het voordeel van de Tesla wel in, deze kan 100km verder rijden wltp en komt in aanmerking voor de Vlaamse premie van 5000 euro. Ik had gehoopt op een quasi 0 operatie of een zeer bescheiden opleg, dat had ik het mss gedaan maar nu is het verlies op de enyaq te groot en ga ik deze dus houden.
 

leon-cupra

Forumguru
Mijn pa heeft hetzelfde ondervonden. Dex, Cardoen en consoorten …. Niet geïnteresseerd. Bij Tesla, via verkopersplatform max 24k. Had zelf een contact in de wereld gaf nog 27k maar was op een bepaald punt ook zijn bod aan het intrekken. Mijn vader heeft hem uiteindelijk overgelaten aan zijn eigen garage voor 27k. Gaat nu richting Zweden/Noorwegen. Wagen van 60k, amper 2,5j en ongeveer 18000km. :banghead:
Ik zou het nooit gedaan hebben maja, mijn pa werd gek van zijn Ioniq 5. Had sinds kort ook laadproblemen, kon niet meer snelladen. Bij de Hyundai garage is de kennis ook veel te beperkt dus echt geholpen werd hij niet.

Gaat nu overstappen op Tesla model Y LR Rwd.
 

leon-cupra

Forumguru
Heb in dec ook gezien om te veranderen. Op jaar tijd 13k afschrijven. Kijk ik nu naar de prijzen mag ik op 4 maanden nog eens 7k extra afschrijven. Op 1 jaar en 4 maanden 21k afschrijven … :banghead: :banghead:
Daarmee , gelukkig is de Tesla een wagen waar ik enorm blij mee ben dat ik besloten heb om toch langer door te rijden. Plan is om de Tesla door te schuiven naar de madam na de leaseperiode van haar Passat. Wilt wel zeggen dat ik hem nog zelf 4 jaar moet gaan rijden.:arghh:
Mss kopen binnen een paar jaar dan een leukere wagen voor erbij :D
 

leon-cupra

Forumguru
Amai.. wrm u Pa dan nog een EV wilt snap ik niet, gwn lekker een Benzine/hybride.
Heb het hem ook gezegd, koop terug een benzine. Maja , mijn pa heeft altijd het laatste nieuwe gewild en nu dus ook. Dus EV it will be.
Heeft enorm last van laadstress. Heeft last om met de nieuwe technologie mee te zijn maar toch volharden. Tja, tis een keikop.

Heeft nu ook zo een LR rwd die 600km doet, heeft dat in geen 100j nodig. Zei hem ook. Koop zo een als mij, ben je 10.000€ goedkoper uit. Neen, moet 600km kunnen rijden voor als hem ooit een keer (1 keer op de 10 jaar) verder rijdt dan 100km :arghh:
 

leon-cupra

Forumguru
Als er iets bijkomt is het sowieso terug een cabrio, wss dan ook een tweezitter. Soms kijk ik nog wel eens met een scheef oog naar een MX-5. Perfecte speelauto, maar laatste jaren vond ik ze te duur geworden. Zeker tov wat ik toen voor mijn MX-5 had betaald.

Andere piste is nog steeds de 911 (992). Maja , speel nog met de gedachte met een tweede zaak op te starten mja, dan heb ik het kapitaal van de 911 nodig voor de zaak …

Het verandert hier dag op dag van gedachten en mogelijke keuzes :D
 
Bovenaan Onderaan