Terugroepactie

Dag allemaal,
Ik heb daar op het forum nog niks over kunnen vinden, vandaar dat ik deze post begin. Wij kregen een oproep van Skoda om contact op te nemen met een dealer omdat er bij een specifiek type voorairbag een probleem zou kunnen optreden. Volgende week woensdag laten we hem nakijken.

We hebben een Yeti van eind 2014 die in Zwitserland geleverd is. Mogelijk dat in Nederland geleverde Yeti's dit probleem niet hebben?

Bedankt, even alles ingevuld, maar het blijkt niet om de Takata-airbag te gaan.

Ik heb de brief als bijlage toegevoegd. In de brief staat wel dat de auto gewoon gebruikt mag worden totdat de inspectie is uitgevoerd.

Bijlagen

• Brief Skoda.jpg
    Brief Skoda.jpg
    310,5 KB · Weergaven: 12

Captain Hook

Forumguru
Als ik ff snel op 69PB Skoda recall google:

The 69PB recall for Skoda vehicles in 2021, specifically involving Pon's Automobielhandel B.V., pertains to a safety issue with the airbag inflators. A combination of high temperatures and humidity can degrade the airbag inflator propellant, causing the metal housing to potentially explode or rupture in a collision. This could lead to metal fragments being propelled towards occupants, causing serious injury or even fatalities. Affected owners should contact their local Skoda dealership or the Skoda recall hotline to arrange for inspection and repair.

Key details of the recall:
  • Vehicle Models Affected: Skoda Fabia, and potentially other models, built between 2013 and 2018.

• Issue: Degradation of airbag inflator propellant due to environmental factors (heat and humidity).

• Potential Hazard: Exploding airbag inflator housing, sending metal fragments into the passenger compartment.

• Action Required: Owners should contact Skoda for inspection and potential replacement of the airbag inflator.

• Recall Number: R/2022/017.
To check if your specific Skoda vehicle is affected:
  1. Contact Skoda: Reach out to your local Skoda dealership or the Skoda recall hotline.

• VIN Lookup: Use the VIN lookup tool on the Skoda website or check the DVSA website.

• Registration Plate: You can also check if your vehicle is affected using your registration plate number on the ismyairbagsafe.com.au website.
Additional Information:
  • The recall is being managed by Pon's Automobielhandel B.V., the Dutch importer of Skoda vehicles.

• This recall is part of a larger global effort to address issues with Takata airbags.

• Affected airbags have been fitted to the vehicles which may rupture when activated, according to GOV.UK.

Tees

Donateur
Kijk, daar is dan toch de Nederlandse (VAG) terugroepactie voor de Takata airbags. Opvallend dat Pon, in tegenstelling tot de autoriteiten in andere landen, niet adviseert de auto te laten staan tot die tijd. Ik denk dat het risico op letsel verwaarloosbaar is en ben t wel eens met die beslissing, maar het kan Pon een serieuze duit kosten als er toch iemand (zwaar)gewond raakt in de tussentijd. De meeste bedrijven zijn sterk risicomijdend tegenwoordig, dus had verwacht dat Pon dit ook wel zou adviseren.

Zie ook dit topic: https://www.skodaforum.nl/forum/i/vag-airbags-ook-onveilig.51600/

Laatst bewerkt:
Ah, het heeft dus wel met de Takata-airbag te maken.
Mijn auto is in Zwitserland gekocht door mijn schoonvader en in 2017 door hem geïmporteerd in Nederland. Wat heeft dit dan te maken met die Pon Automobielhandel BV?

Tees

Donateur
@Captain Hook tis sowieso bijzonder hoe dit gegaan is, die Takata problemen zijn al sinds 2018 bekend, er is dus al een terugroepactie van Pon geweest, en toch komt dat recent in het nieuws vanuit Frankrijk over eerst Stellantis en later meer merken.

@Rens1979 Pon is de VAG-importeur voor Nederland en daarom verantwoordelijk voor de in Nederland rondrijdende VAG autos.

Tees

Donateur
Ik kan me voorstellen dat Pon periodiek scant welke autos er op naam gezet zijn en of die een terugroepactie nog niet gehad hebben. En dan dus zo'n brief sturen. Blijft de vraag waarom je schoonvader niet eerder zo'n brief heeft gehad. Of misschien heeft ie m wel gehad en niet laten doen of vergeten?

Frup

Forumguru
(Nog) geen post van Pon ontvangen. Heb Yeti van dec. 2016 en in 2021 geïmporteerd.
Op RDW ook geen terugroepactie. Mijn auto zou volgens de Skoda Recall website ook niet getroffen zijn. Merkwaardig.

Bovenaan Onderaan