Terugkerende foutmeldingen p0171 & p119a

ShiZNizZLe

Nieuw lid
Momenteel ervaar ik iets aparts met mijn skoda:

Het gaat om een Octavia mk2 1.8 tsi, motorcode BZB
Foutcodes p0171 (Brandstofsysteem Bank 1 Mengsel te arm) en p119a (Brandstofdruksensor foutieve functie) tonen zich een tijdje en verdwijnen vanuit zichzelf ook weer. Het motormanagement lampje brandt dus ook een paar weken en is dan opeens weer weg. Dit heeft zich nu al zo'n 5 tot 10 keer herhaald in bijna een jaar tijd.

- 90% van de tijd wordt p119a veroorzaakt door p0171. p0171 kan ontstaan door een kapotte carterventilatie. Deze is in 2021 al eens vervangen maar gezien de prijs koste het me geen moeite om hem wederom te vervangen. Dit bleek niet de oplossing.
- MAF sensor kon ook de boosdoener zijn, was helemaal in orde.
- Mijn monteur heeft ook nog een rookmachine aan de auto gehangen om eventuele lekkages op te sporen, ook geen lekkage te bekennen.

Wat kan de oorzaak van deze terugkerende codes zijn?
Kan het vervangen van het inlaatspruitstuk nuttig zijn?

Tees

Donateur
Eerst een paar vragen:
- op basis waarvan concludeer je dat p119a volgt op p0172?
- hetzelfde over de MAF-sensor: hoe is bepaalt dat die goed is?
- p119a verwijst naar de brandstofdruk sensor (die logerwijs op de brandstofrail zit), dat is volgens mij wat anders dan de MAF sensor, die op de turborail zit en luchtdruk meet. Is díe sensor al gecheckt of vervangen?

Als er geen lek gevonden is, heeft het m.i. weinig nut om lukraak het inlaatspruitstuk te vervangen.

ShiZNizZLe

Nieuw lid
- Op verschillende fora werd aangegeven dat deze codes meestal worden veroorzaakt door een te arm mengsel en er wss geen sensor kapot is. Vooral omdat deze 2 codes tegelijkertijd komen en gaan.
- Nou hij zag er schoon uit, laat ik het daar op houden. Het kan bijv. zijn dat er corrosie op zit, wat kan leiden tot foute gemeten waardes.
- Die heb ik niet vervangen omdat P0171 er dus voor zou zorgen dat P119A verschijnt.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De MAF sensor meet geen druk, maar meet de afkoeling van een (verwarmde) sensor in de inlaatbuis waar 'ie in zit door de erlangs stromende lucht .
Op basis van die waarde berekent de ECU hoeveel brandstof er ingespoten kan/mag worden (natuurlijk mede afhankelijk van de stand van het gaspedaal).
Dat die MAF sensor schoon is mag je verwachten (hij zit na het luchtfilter en de turbo), als 'ie erg vuil is lekt je turbo mogelijk olie naar de inlaat, of je carterdruk is dermate hoog dat er langs die kant olie(damp) op die sensor komt.

Tees

Donateur
Zowel de MAF/MAP sensor als de brandstofdruksensor zijn maar een paar tientjes en prima bereikbaar. Een inlaatspruitstuk vervangen is iig ordes grootte duurder, dus ik zou die sensoren echt eerst vervangen voordat je aan zoiets gaat denken.

Mijns inziens is andersom véél logischer trouwens: de brandstofdruksensor geeft een fout, waarschijnlijk wijkt de gemeten waarde naar boven af tov de werkelijke waarde, dat betekent dat er minder brandstof wordt ingespoten dan de ECU denkt, en dan meet ie op basis van de lambdasensoren dat de motor te arm draait. Dan gaat ie proberen dit te corrigeren, totdat ie buiten ingesteld bereik gaat en de foutmelding 'Mengsel te arm' opgooit.

Ik zou dus sowieso de brandstofdruksensor vervangen. Artikelnummer 06j906051b, €40 voor een Bosch bij Winparts: https://www.winparts.nl/sensoren-el...1670/sensor-0-261-545-113-bosch/p1345570.html

ShiZNizZLe

Nieuw lid
duidelijk antwoord, klinkt ook logisch idd. Weet je zeker dat die past? En kun je me ook zeggen waar hij zit? Dan kan ik kijken of ik hem zelf kan vervangen.

Tees

Donateur
Nummer 17 op dit plaatje. En met dit artikelnummer zou het gewoon moeten passen, artikelnummers zijn uniek. Bovendien staat er ook netjes bij vermeld op Winparts dat deze geschikt is voor de BZB (en de meeste andere TSI's uit die tijd).

Maar nu ik er nog eens naar kijk, zou die toch wel eens op een lastige plek kunnen zitten. Ik kan het plaatje in dit geval niet helemaal vertalen naar de werkelijkheid. Misschien even bij jouw wagen kijken of je m kan zien zitten? Zou een oranje/rood/bruine aansluiting moeten hebben als ik de plaatjes van WinParts en AutoDoc zo zie.

Edit: ik was even nieuwsgierig, dus de motorkap van mijn 1.2 TSI even opengetrokken. Bij mij is ie prima bereikbaar, zit aan de rechterkant van de brandstofrail, beetje aan de achterkant van de motor. In mijn geval recht onder de turbodrukleiding. Let wel op dat er (flinke) wat benzinedruk op de rail staat. De nette manier is met VCDS/OBDeleven die druk te laten aflopen (is een adaptation voor), maar zonder kan wellicht ook, zolang je maar bedenkt dat er benzine uit kan spuiten (dus doekje erbij en sowieso met koude motor doen).

Screenshot_20260126-170741_Brave.jpg

Laatst bewerkt:

ShiZNizZLe

Nieuw lid
Thanks voor de info! Ik zal zo snel mogelijk eens kijken. Bij winparts heb ik het al meegemaakt dat die info niet klopte, maar bij dit onderdeel worden veel modellen getoond dus lijkt me universeler.

Nu we roch bezig zijn. Buiten dit probleem heb ik ook al een lange tijd p3138 erin staan. Heb je enig idee wat dit kan veroorzaken? Leidt iig niet tot het branden van het motormanagement lampje. Zie bijlage

Bijlagen

• Screenshot_2025-07-03-17-13-50-99_e12f25f1a1eef3fba9ad2471f7cb9c73.jpg
    Screenshot_2025-07-03-17-13-50-99_e12f25f1a1eef3fba9ad2471f7cb9c73.jpg
    624,2 KB · Weergaven: 2

Tees

Donateur
Gerrit Speek is daar ons naslagwerk voor, zie: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-19594.html

Maareh...dit zou wel eens de oorzaak van al je problemen kunnen zijn. Dit gaat over een regelklep op je inlaatspruitstuk, die niet goed functioneert. Het kan een kwestie zijn van de basic setting opnieuw uitvoeren (kan ook met OBDeleven), maar kan ook zijn dat die kaduuk is.
Zie de link onderaan de pagina van Gerrit voor een beschrijving (op de RossTech wiki) hoe je de basic setting kan doen.

Tees

Donateur
Ik vraag me na dit alles alleen wel af: waarom heeft jouw monteur dit niet zelf kunnen bedenken? Die zal de wagen toch ook uitgelezen hebben neem ik aan?

ShiZNizZLe

Nieuw lid
Ik heb de basic setting uitgevoerd.
In eerste instantie was de status 'error' en positie 56.5%.
Na uitvoeren was de status 'blocked' en positie 0.0%.

Nadat contact 60s uitgeschakeld was, nog eens verbonden en dezelfde stappen herhaald:
Positie 76.1% en adaptation 'blocked'
Ook na uitvoeren was de status 'blocked' en positie dezelfde 76.1%

Tevens kwam er een foutmelding bij dat de klep open bleef staan.
Het lijkt erop dat de klep geblokkeerd is? Kan ik zo wel nog rijden?
Betekend dit toch inlaatspruitstuk vervangen?

Bijlagen

• Screenshot_2026-01-26-18-54-39-26_e12f25f1a1eef3fba9ad2471f7cb9c73.jpg
    Screenshot_2026-01-26-18-54-39-26_e12f25f1a1eef3fba9ad2471f7cb9c73.jpg
    288,1 KB · Weergaven: 1
  • Screenshot_2026-01-26-18-57-07-15_e12f25f1a1eef3fba9ad2471f7cb9c73.jpg
    Screenshot_2026-01-26-18-57-07-15_e12f25f1a1eef3fba9ad2471f7cb9c73.jpg
    290,7 KB · Weergaven: 1
  • Screenshot_2026-01-26-19-14-01-26_e12f25f1a1eef3fba9ad2471f7cb9c73.jpg
    Screenshot_2026-01-26-19-14-01-26_e12f25f1a1eef3fba9ad2471f7cb9c73.jpg
    652,9 KB · Weergaven: 1
  • Screenshot_2026-01-26-19-14-41-67_e12f25f1a1eef3fba9ad2471f7cb9c73.jpg
    Screenshot_2026-01-26-19-14-41-67_e12f25f1a1eef3fba9ad2471f7cb9c73.jpg
    287,1 KB · Weergaven: 1

Tees

Donateur
Ai, das niet zo mooi. Je zou nog even kunnen proberen om te kijken of je de flappen van t inlaatspruitstuk met de hand wat kan bewegen, om te kijken of de boel weer los wil komen. En dan nog eens een basic setting doen.
Maar als dat niet werkt, dan ben ik bang dat het toch wel een probleem is met het inlaatspruitstuk.

ShiZNizZLe

Nieuw lid
Bedoel je vanuit de binnenkant de flappen bedienen? T spruitstuk zit namelijk gewoon op de auto gemonteerd op het moment, dus dat wordt lastig.

Tees

Donateur

Tees

Donateur
Ik zou zelf voor die Vaico gaan omdat dat een merk is dat ik ken. Winparts verkoopt ook over het algemeen geen slechte merken, terwijl AutoDoc een hele range aan merken van matig tot goed verkoopt. En aangezien ik niet van alle merken weet hoe goed ze zijn, vind ik het daar altijd weer een zoektocht.

Bovenaan Onderaan