Terug van weggeweest?

Gysman

Senior Member
Ophalen mogelijk dit weekend, exportplaten worden door dealer geregeld en komen hopelijk vrijdag. Weer een stukje rijden dus, want ik woon net onder breda :)
 

Gysman

Senior Member
Goed, auto uit Duitsland gehaald, laten keuren bij RDW en een dag of 5 later kentekenbewijs in de bus. Meteen platen laten maken en toen op vakantie. Foto's volgen nog, hij moet nu eerst even gewassen worden.

Eerste ervaringen.
- airco werkt niet goed. Na een kwartier wordt de luchtstroom minder, en koelt ie minder goed. airco even uit, dan wordt de luchtstroom weer beter, en dan kan de airco weer aan. Onder de kap ijsafzetting op de metalen leidingen. Ook een stickertje gevonden dat er koelmiddel met op UV reagerende vloeistof is toegevoegd, dus kennelijk heeft ie al eerder dit soort issues gehad. Duidt dus op lekkage ergens. Contact gehad met dealer in duitsland, en in overleg met hun afspraak gemaakt met lokale skoda dealer.
- de piepjes van de travel assist. Holy shit. Ik rij op de snelweg met mijn handen losjes op het stuur. Vind het automatisch sturen van de skoda best fijn (alsof hij met me meekijkt zeg maar). Maar na 10 seconden een PING niet normaal meer. Rood scherm (soms eerst witte melding). HANDEN AAN HET STUUR. Ja hallo, dat heb ik, pannekoek. Moet je even "schudden" aan je stuur om door te kunnen.
- het is geen goed idee om je vouwwagen niet goed op je kogel vast te zetten. Natuurlijk controleer ik dat. Op de camping aangekoppeld ("groen" lipje op de koppeling zichtbaar, slot wat alleen op geklikte koppeling gemonteerd kan worden gemonteerd, paar keer voor- en achteruit om de plek af te kunnen rijden, en de camping af. Daar lagen twee van die rubberen drempeltjes. BAM. Meteen remmen natuurlijk (2 km per uur, minder dan stapvoets), maar je staat dan toch net iets te ver stil. Gevolg: losbreekkabel gebroken, vouwwagen van de auto af op de grond, elektrakabel los en stekkerdoos op de trekhaak los/scheef getrokken. Niet zo fijn. Alko koppeling heeft dus OP de kogel geklikt, in plaats van over de kogel. Met HEEL veel moeite rem weer los gekregen, opnieuw aangekoppeld en elektra vastgeknoopt. Zonder verlichting naar de volgende camping gereden (het was zondag, alles was dicht), en daar de volgende dag met een nieuwe stekker de vouwwagen gefixt, remkabel opnieuw bevestigd en met een bij de Lidl gekochte Torx set de contrastekker op de trekhaak kunnen repareren. Het controlemoment na aankoppelen krijgt nu nog meer aandacht...
- op vakantie had ik geen laadkabels mee, toch zorgde het hybride rijden kennelijk vrijwel altijd voor voldoende stroom om op de camping elektrisch te kunnen rijden. Geforceerd opladen op benzine doe ik niet, dat vind ik veel te duur. Nu op de oprit thuis iedere dag aan de stekker, kom ruim boven de 50 km uit. Top.

Volgende week even contact opnemen met Mark voor wat aanpassingen, waarbij ik de belangrijkste de achterlichten bij dagrijverlichting vind.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als de vouwwagen voorzien is van een neuswiel, probeer dan na het aankoppelen even of je met dat neuswiel de auto kunt 'opkrikken'.
Als hij dán niet losschiet, mag je ervan uitgaan dat hij echt vastzit.
(...en heeft hij nog geen neuswiel, koop er dan eentje - zó duur zijn ze niet)
 

Gysman

Senior Member
Als de vouwwagen voorzien is van een neuswiel, probeer dan na het aankoppelen even of je met dat neuswiel de auto kunt 'opkrikken'.
Als hij dán niet losschiet, mag je ervan uitgaan dat hij echt vastzit.
(...en heeft hij nog geen neuswiel, koop er dan eentje - zó duur zijn ze niet)
Dat is precies de "extra aandacht" die we nu geven bij het aankoppelen.
 

Gysman

Senior Member
Meer mensen trouwens waarbij de "vloer" van de kofferbak eigenlijk niet echt stabiel is? Ik heb nu een balkje op een frame onder in de bak geplaatst (waar je normaal je laadkabels opbergt), om de vloer te stabiliseren. Was echt nodig met de spullen die we in de kofferbak allemaal meenamen op vakantie. Frame zorgde voor stabiele vloer.
 

BigCheese

Donateur
Als de vouwwagen voorzien is van een neuswiel, probeer dan na het aankoppelen even of je met dat neuswiel de auto kunt 'opkrikken'.
Als hij dán niet losschiet, mag je ervan uitgaan dat hij echt vastzit.
(...en heeft hij nog geen neuswiel, koop er dan eentje - zó duur zijn ze niet)
Eerste wat je leert bij E rijbewijs. Maar goed, als het een keertje mis is gegaan dan vergeet je het nooit meer.
 

Gysman

Senior Member
Airco is inmiddels bekeken bij dealer. Niks gevonden. Waarom verbaast me dat nou niet. Systeem opnieuw afgevuld. Airco werkt nu weer naar behoren. Vraag is natuurlijk hoe lang, systeem had natuurlijk niet voor niks problemen....
 

PizzaPieter

Donateur
Het is niet raar, toch, dat er iets weglekt uit t systeem na heel veel jaren? Mn als het systeem langere tijd niet gebruikt wordt, kunnen de afdichtingen 'uitdrogen' en ietsiepietsie lekken
 

Gysman

Senior Member
Het is niet raar, toch, dat er iets weglekt uit t systeem na heel veel jaren? Mn als het systeem langere tijd niet gebruikt wordt, kunnen de afdichtingen 'uitdrogen' en ietsiepietsie lekken
De auto is pas 2,5 jaar oud, en kennelijk was ie al een keer bijgevuld want hij had een stickertje onder de kap dat er gevuld was met fluoriserende vloeistof. Van 'heel veel' jaren is dus geen sprake. Maar we gaan het zien. Hoop dat het lang goed blijft.
 

Gysman

Senior Member
Gisteren bij Antera geweest voor een paar tweaks. Al eerder met vorige superB daar geweest. Topkerel.

- dagrijverlichting achter nu aan in 'auto' stand
- 'alarm' met claxon geactiveerd bij deuren open als de auto afgesloten is
- panodak open bij alle ramen openen met sleutel
- piepjes achterklep uit
- grootlicht assistent onthoudt nu instellingen
- lampjes fansnelheid aan in 'auto' stand

Kleine dingetjes wellicht, maar die maken de auto net nog een beetje fijner. De MEGA piep om je stuur vast te houden (travel assist) terwijl ik mijn stuur gewoon vast heb, daar is helaas niks aan te doen. En ook de individual DCC is niet als default te selecteren.
 

VOM

Lid
Airco is inmiddels bekeken bij dealer. Niks gevonden. Waarom verbaast me dat nou niet. Systeem opnieuw afgevuld. Airco werkt nu weer naar behoren. Vraag is natuurlijk hoe lang, systeem had natuurlijk niet voor niks problemen....
Ik rijd ook met een enyaq met een warmtepomp. Ik kreeg ook de melding dat de airco niet goed werkte. Soms doet ie het wel, sms niet. Ik ben bij een skoda dealer geweest en na 2 dagen kreeg ik de melding dat de aircoleiding moest vervangen worden omwille van een lek. 100 euro betaald en probleem is niet opgelost....
Heeft er nog iemand ervaring met dit probleem? Ik woon in België, noorden van Antwerpen
Edit:
1100 euro betaald....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan