Terug van weggeweest?

Gysman

Senior Member
Ophalen mogelijk dit weekend, exportplaten worden door dealer geregeld en komen hopelijk vrijdag. Weer een stukje rijden dus, want ik woon net onder breda :)

Gysman

Senior Member
Goed, auto uit Duitsland gehaald, laten keuren bij RDW en een dag of 5 later kentekenbewijs in de bus. Meteen platen laten maken en toen op vakantie. Foto's volgen nog, hij moet nu eerst even gewassen worden.

Eerste ervaringen.
- airco werkt niet goed. Na een kwartier wordt de luchtstroom minder, en koelt ie minder goed. airco even uit, dan wordt de luchtstroom weer beter, en dan kan de airco weer aan. Onder de kap ijsafzetting op de metalen leidingen. Ook een stickertje gevonden dat er koelmiddel met op UV reagerende vloeistof is toegevoegd, dus kennelijk heeft ie al eerder dit soort issues gehad. Duidt dus op lekkage ergens. Contact gehad met dealer in duitsland, en in overleg met hun afspraak gemaakt met lokale skoda dealer.
- de piepjes van de travel assist. Holy shit. Ik rij op de snelweg met mijn handen losjes op het stuur. Vind het automatisch sturen van de skoda best fijn (alsof hij met me meekijkt zeg maar). Maar na 10 seconden een PING niet normaal meer. Rood scherm (soms eerst witte melding). HANDEN AAN HET STUUR. Ja hallo, dat heb ik, pannekoek. Moet je even "schudden" aan je stuur om door te kunnen.
- het is geen goed idee om je vouwwagen niet goed op je kogel vast te zetten. Natuurlijk controleer ik dat. Op de camping aangekoppeld ("groen" lipje op de koppeling zichtbaar, slot wat alleen op geklikte koppeling gemonteerd kan worden gemonteerd, paar keer voor- en achteruit om de plek af te kunnen rijden, en de camping af. Daar lagen twee van die rubberen drempeltjes. BAM. Meteen remmen natuurlijk (2 km per uur, minder dan stapvoets), maar je staat dan toch net iets te ver stil. Gevolg: losbreekkabel gebroken, vouwwagen van de auto af op de grond, elektrakabel los en stekkerdoos op de trekhaak los/scheef getrokken. Niet zo fijn. Alko koppeling heeft dus OP de kogel geklikt, in plaats van over de kogel. Met HEEL veel moeite rem weer los gekregen, opnieuw aangekoppeld en elektra vastgeknoopt. Zonder verlichting naar de volgende camping gereden (het was zondag, alles was dicht), en daar de volgende dag met een nieuwe stekker de vouwwagen gefixt, remkabel opnieuw bevestigd en met een bij de Lidl gekochte Torx set de contrastekker op de trekhaak kunnen repareren. Het controlemoment na aankoppelen krijgt nu nog meer aandacht...
- op vakantie had ik geen laadkabels mee, toch zorgde het hybride rijden kennelijk vrijwel altijd voor voldoende stroom om op de camping elektrisch te kunnen rijden. Geforceerd opladen op benzine doe ik niet, dat vind ik veel te duur. Nu op de oprit thuis iedere dag aan de stekker, kom ruim boven de 50 km uit. Top.

Volgende week even contact opnemen met Mark voor wat aanpassingen, waarbij ik de belangrijkste de achterlichten bij dagrijverlichting vind.

Canon-Eye

Forumguru
Als de vouwwagen voorzien is van een neuswiel, probeer dan na het aankoppelen even of je met dat neuswiel de auto kunt 'opkrikken'.
Als hij dán niet losschiet, mag je ervan uitgaan dat hij echt vastzit.
(...en heeft hij nog geen neuswiel, koop er dan eentje - zó duur zijn ze niet)

Gysman

Senior Member
Als de vouwwagen voorzien is van een neuswiel, probeer dan na het aankoppelen even of je met dat neuswiel de auto kunt 'opkrikken'.
Als hij dán niet losschiet, mag je ervan uitgaan dat hij echt vastzit.
(...en heeft hij nog geen neuswiel, koop er dan eentje - zó duur zijn ze niet)
Dat is precies de "extra aandacht" die we nu geven bij het aankoppelen.

Gysman

Senior Member
Meer mensen trouwens waarbij de "vloer" van de kofferbak eigenlijk niet echt stabiel is? Ik heb nu een balkje op een frame onder in de bak geplaatst (waar je normaal je laadkabels opbergt), om de vloer te stabiliseren. Was echt nodig met de spullen die we in de kofferbak allemaal meenamen op vakantie. Frame zorgde voor stabiele vloer.

Bovenaan Onderaan