Temperatuursensor van 1.2 TSI geeft valse uitlezing

Occie-driver

Nieuw lid
Twee weken geleden reed ik met een gangetje van 85 km in de spits naar Frankrijk, toen bij het verlaten van de tunnel bij Dordrecht (na 75 km) plots een bliepje afging en het lampje van het koelwater begon te knipperen. Het wijzertje dat altijd pal op 90 °C staat, floepte ineens van 90 °C naar 130 °C.

Na 3 kilometer direct de weg afgeslagen. Vanwege de snelle beweging van de naald had ik al het vermoeden dat er eerder een probleem was met de elektronica dan met kokend water. Een blik onder de motorkap bevestigde dat er het koelvloeistofniveau normaal was en ook het motorblok en radiator leken bepaald geen 130 °C.

Toen de gebelde ANWB-man de slimme Bluetooth stekker inplugde, kon hij op de monitor in zijn busje de werkelijke temperatuur uitlezen. Die lag een heel stuk lager dan de wijzer aangaf. Voor de zekerheid een rondje van zo’n 8 kilometer gereden in het kielzog van de ANWB-bus.
Met de naald op 130 °C en een op volle toeren draaiende ventilator, heeft de ANWB-er opnieuw met een IR-thermometer zowel het blok als de radiator bemeten, om daarmee ook uit te sluiten dat de thermostaat kapot was. De temperatuur van beide lagen rond de 90 °C.
Hij oordeelde dat ik gewoon naar Franrijk kon rijden en t.z.t. de kapotte temperatuuropnemer van het motorblok moet vervangen.

Bij koude motor duurt het nu soms wel een half uur of wel langer voor het alarm wat van zich laat horen.
Terwijl voorheen de naald al na een kwartier op 90 °C zou staan, blijft die nu lang in het linker domein van 50 °C liggen om dan plots naar 90 °C te springen. Ook vliegt de naald soms van 130 °C terug naar 50 °C.

Inmiddels alweer zo’n 2500 kilometer gereden. Onlangs maakte ik op een frisse dag nog een rit, waarbij pas na 120 kilometer het kookalarm afging.
In een voorverkenning om de kapotte sensor te gaan vervangen, heb ik rechts onderaan op de onderste rubberen slang van (en dicht bij) de radiator een temperatuursensor gezien van het type als de Hella 6PT009309331 die met een klemmetje vastzit.

De ANWB-man wees me echter op een temperatuursensor aan de rechterkant in het blok, ongeveer achter de bovenste rubberslang die vanaf de radiator komt. Met een lamp en een spiegeltje zag ik een sensor van het type Fispa 82.330, danwel EPS 1.830.355. (Met een schroef bevestigd.)

Vrijwel alle Youtube-filmpjes en meldingen gaan over temperatuursensoren op de slangen van de koelvloeistof, maar zelden over de temperatuursensor op het motorblok zelf.

Mijn vraag is: Welke sensor is verantwoordelijk voor het (foutief) laten afgaan van het oververhittingsalarm en de temperatuurindicatie op het dashboard: die in het 1.2 TSI-blok of die op de onderste rubberen slang van de radiator?

Omdat het enige tijd duurt voordat het alarm afgaat, ben ik geneigd te denken dat de sensor op de radiatorslang (die later warm wordt dan het motorblok) niet meer fris is, maar misschien is dat een wat te-kort-door-de-bocht-theorie.
 

Tees

Donateur
De 1.2 TSI (CBZB) heeft een temperatuurvoeler bij de waterpomp, das nummer 03F919501B, en eentje bij de radiateur, 06A919501A.
Die laatste is de thermostaat, en het klinkt niet alsof die het probleem is. De eerste is maar €15 online, dus ik zou die het eerste proberen te vervangen.
 
Laatst bewerkt:

Occie-driver

Nieuw lid
Dank je voor je reactie, Tees. Ik zal de 03F919501B bestellen en je het resultaat laten weten.

Heeft iemand ervaring met het vervangen van deze temperatuurvoeler op het motorblok en nog een handige tip voor het in- en uitbouwen?
 

Occie-driver

Nieuw lid
Een paar dagen geleden in een DHZ-garage in Leiderdorp de 03F919501B-temperatuursensor uitgebouwd. Met een beetje gepiel en een 3/8 ratel met T30-bit lukt het om de C-vormige metalen beugel met metalen staart (voor het bevestigen van een passerende kabelboom) los te halen, zonder de dikke rubberen slangen te hoeven loshalen. Daarmee kwam de weg vrij om de, eveneens Torq,-
schroef van de sensor met T30-bit eruit te schroeven. Bij het lostrekken van de sensor kwam een plonsje koelvloeistof mee.
Vanwege de beperkte ruimte was ik wel even bezig de nieuwe sensor met een rubberen O-ringetje weer op zijn plek te krijgen. Tegen de verwachting in moest ik stevig duwen en de schroef weer op zijn plek krijgen. Daarna ongeveer 1/3 liter koelvloeistof bijgevuld.
De melding op het dashboard waren verdwenen, dus Tees en de ANWB-er hadden gelijk met hun suggestie om deze sensor te vervangen.

Overigens verscheen er tegelijkertijd met de melding van oververhitting ook de storingmelding voor de controle van de uitlaatgassen. Ik dacht dat dat kwam omdat het kunststof bolletje van de ontluchting van het nokkenashuis was afgebroken. Na het vervangen van de temperatuursensor, verdween die melding ook en toen had ik het bolletje nog niet vervangen.
Ik begrijp de relatie tussen die twee storingsmeldingen niet.

Nogmaals dank Tees.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan