Temperatuur regeling defect?

Wim765

Nieuw lid
Beste mensen.

In mijn Skoda Fabia I 1,4 van 2006 doet zich het volgende probleem voor. De draaiknop waarmee je de binnentemperatuur regelt werkt niet meer fatsoenlijk. Als ik deze op 18 graden zet wordt het veel te warm!
Alleen op de een na allerlaagste stand gaat het. De laagste stand is gelijk weer te koud.
Heeft iemand een oplossing? Bij voorbaat dank.
 

Cordoba

Forumguru
Het lijkt op een kapotte stelmotor van de temperatuurinstelling. Bij kapotte stelmotor is het zo, dat de instelling soms even goed is, maar zomaar tijdens een rit zonder dat je de instelling aanraakt, gaat ie dan meestal naar 'veel te heet', zodat je ook in de winter met de ramen open moet rijden, om het een beetje draaglijk te houden. Er is een enkele monteur die dit kan repareren door via een klein gat de stelmotor op gevoel te wisselen, maar voor 99% van de monteurs is het de officiele procedure: complete dash verwijderen en dan de stelmotor vervangen. Stelmotor op zich kostte mij destijds rond de 130 euro, en een veelvoud aan arbeidsuren. Als je de stelmotor gaat vervangen, laat dan vooraf de auto uitlezen op foutcodes (is een specifieke foutcode voor), want vaak is niet alleen deze stelmotor kapot, maar ook die van de recirculatieklep (ook deze kost rond de 130 euro). Dit is een specifiek probleem voor de Fabia 1, en Polo's en Ibiza's uit dezelfde leeftijdsgeneratie.

Probleem bij deze stappenmotoren is het kunsstof mechanisme met tandwielen dat op een gegeven moment niet goed meer werkt (de motor op zich is eigenlijk nooit kapot), maar dit is één geheel met de motor.
 

Ted

Forumguru
Nee helaas, maar diverse keren voorbij zien komen! Wellicht reageert iemand of pleeg wat zoek slagen en gij zult vinden. Succes!
 

Cordoba

Forumguru
Klopt, maar hij is echt één van de weinigen, maar ik weet niet in welke garage hij werkt, maar wel dat het in de buurt van het Westland of Delft is. Zijn baas wil niet dat bekend is voor welke garage hij werkt, om allerlei gedoe te voorkomen. Overigens heb ik Monteurtje al lange tijd niet meer op het forum gezien.

Edit: hij is al bijna 2,5 jaar niet meer hier geweest.
 

Ted

Forumguru
Wichtige Info
Ich möchte darauf hinweisen, dass Pimpowski diese Reparatur zu einem günstigen Preis anbietet. Er führt diese Reparatur professionell durch und hat schon unzählige Stellmotoren wieder zum Leben erweckt! Das Feedback im Forum ist äußerst positiv. Wer also gerne wieder funktionierende Stellmotoren hätte, aber selber nicht Hand anlegen möchte, ist mit einem Besuch bei Pimpowski gut beraten!
 

turboturbo

Forumguru
Ik zeg altijd: als je er een honderd euro of meer op kunt besparen dan is het dat toch al snel waard? Met mijn Skoda rijders salaris zelfs als ik een vrije dag ervoor moet opnemen :)
 

Hakar

Donateur
Ach, Braunschweig is maar 4 uurtjes rijden vanaf hier.
Kwam er in het verleden wekelijks langs gedurende een maandje of drie van of naar mijn werkplek in Meine.
Midweekje er van maken op één van de campings in de buurt van Gifhorn of Uelzen, en het mes snijdt aan twee kanten :D
 
Bovenaan Onderaan