Temperatuur niet strak op 90graden. (85graden)

Betreft een vw polo 9n 1.2 uit 2004.

Temp op dashboard blijft staan op 85(?) net niet strak in het midden wat ik wel gewend bij VAG auto’s.

Heb inmiddels de temp sensor vervangen en de thermostaat (los)vervangen.

Toch de behuizing of iets anders ?
Geen lekkages of verlies/ geen schommelingen in temp.

Wie kan mij helpen?
 

turboturbo

Forumguru
Eerst moet je zien erachter te komen wat daadwérkelijk de koelvloeistof temperatuur is bij de indicatie ‘85°C’ op het dashboard. Begin met live uitlezen op een koude motor en ga rijden.
Hoe bouwt de temperatuur stijging op? En hoe verhoudt zich dat tot het naaldje op het dashboard?
Wat doet de temperatuur bij bedrijfstemperatuur? Blijft die constant? Of merk je (sterke) stijgingen en dalingen bijv bij file rijden / wachten bij verkeerslicht (situaties met weinig rijwind koeling) en bij verschillende snelheden? Een goede bedrijfstemperatuur van het koelwater is zo ik dacht ongeveer alles tussen de 85°C en 100°C. Bij mij blijft die nagenoeg consequent op 87°C met ingeschakelden airco, zonder airco meestal iets hoger (zo rond de 93°C) terwijl het naaldje ALTIJD strak op de 90°C indicatie blijft staan.

Pas dan weet je wat we aan de hand is. Het (midden van de schaal van het) naaldje is een sterk gebufferde indicatie van alles tussen de ik dacht zo ongeveer 75°C en 105°C. Schommelingen worden niet door het naaldje aangegeven (zoals bijv de oude Citroën van m’n pa dat wel doet - die begint langzaam te klimmen bij toenemende temperatuur totdat de koelvinnen aan slaan en dan zie je het naaldje weer naar 90°C zakken)

Dus als de naald van het midden af staat, en áls de KVS sensoren kloppen (ze geven dus geen valse waardes door) dan komt de motor mogelijk niet goed op temperatuur. Oorzaak kan de thermostaat zijn (bijv hij blijft constant voluit open staan) maar die heb je al vervangen lees ik dus dan wordt het verder zoeken.
 
Laatst bewerkt:

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Dat zit hem meer in het dashboard. Strak 90 graden is in werkelijkheid iets van tussen de 80 en de 115 graden. Komt ie er boven, dan schiet ie ineens naar richting de 120...
 
Ik heb geen vag uitleesapparatuur, maar een vriend wel die nu met vakantie is. Eenmaal op temp gewoon stabiel al dan niet strak op 90graden. Hier een collega die dezelfde auto heeft en geeft strak 90 aan. Zover ik heb kunnen uitzoeken geven ze allemaal precies 90C aan op bedrijfstemp. Ik heb de behuizing niet vervangen, maar lees ook dat het binnen in vervormd kan zijn waardoor het niet helemaal dicht, is moeijlijk te zeggen met deze temperaturen.
Thermostaat bij de polo is een veer, bimetaal en een kunstof klep (3losse onderdelen) anders dan bij de fabia iig.
Het ziet er allemaal heel goedkoop uit.

@Peter-036 : Indd :)
Streven naar perfectie kost wat :)
Voorheen een fabia gehad en daar dus thermostaat compleet vervangen vanwege een open blijvende thermostaat , nu ik dit had moest ik daaraan denken en zodoende vervangen.
 

VAG-man

Forumguru
Dat zit hem meer in het dashboard. Strak 90 graden is in werkelijkheid iets van tussen de 80 en de 115 graden. Komt ie er boven, dan schiet ie ineens naar richting de 120...

Hier heb je wel een punt.
Om de berijder niet ongerust te maken heeft VAG ervoor gezorgd dat temperaturen boven, maar wel in de buurt van de 90 graden op het dashboard wordt weergegeven als 90 graden.

Temperaturen onder de 90 graden worden wel goed weergegeven.

85 of 90 graden maakt voor de bedrijfstemperatuur geen verschil.
 
Denk toch de wijzers op instrumentpaneel. Aangezien volle tank ook niet helemaal vol aangeeft.

Ik heb iets gelezen om de unit eruit te halen en wijzers aanpassen?

Iemand ervaring hiermee?
 
@VAG-man
Sensor en thermostaat zijn vervangen, geen verschil.

Is opgelost, lag aan het instrumentenpaneel. Ook gaf mijn tankmeter niet helemaal vol aan maar 95%.

Ik heb het instrumentenpaneel gedemonteerd en vervolgens de meters tegen de klok in gedraaid en zo op juiste positie gezet. Simpel en makkelijk te doen. 30-45min werk.
 

turboturbo

Forumguru
Vreemd wel, hoe komen die wijzers nu in de eerste plaats van hun uitgelijnde positie af...? Dan zou ik denken dat er ooit iemand de naaldjes eraf gehaald heeft en daarna niet meer goed terug in positie gezet?
 

Cordoba

Forumguru
Denk toch de wijzers op instrumentpaneel. Aangezien volle tank ook niet helemaal vol aangeeft.

Ik heb iets gelezen om de unit eruit te halen en wijzers aanpassen?

Iemand ervaring hiermee?

Ik zie het topic nu pas, maar lijkt voor mij erg op een spanningsregelaar voor het instrumentenpaneel die niet helemaal in orde is (of een slechte massa heeft). Heb je ook de mogelijkheid om bijv. de olietemperatuur op het dash(maxidot) te zien? Wijkt die ook af?
 
Nee helaas geen olietemp.

Maar mocht het zo zijn dat de regelaar is dan moet ie het een keer begeven lijkt me, maar ook andere problemen geven.
Ik moet nog een keer de wijzertest uitvoeren op paneel om te kijken of het klopt. 0/50/100%

Mijn vermoeden is dat de paneel eruit is gweest voor reparatie oid.
 

turboturbo

Forumguru
Toen het lcd display in het instrumentenpaneel van mijn O1 werd vervangen zag ik ook dat er een tellertest werd gedaan van 0-50-100%. Dat kun je idd doen om te checken of de naaldjes goed in de ruststand staan.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan