Temperatuur koelwater 2.0 FSI

Kuikuhnek

Senior Member
Inmiddels op Terschelling en dus een aardige rit achter de rug.
Wat mij opviel is dat de water temperatuur bijna nooit op de 90 graden komt.
Na een tijdje stationair draaien wel maar op de snelweg niet. Hij blijft hangen rond de 80 graden.
Koelvinnen slaan wel in bij 90 graden, zal iets warmer zijn.
Ik weet dat dit bij mijn 1.9 TDI ook zo was.
Hebben die dingen dan zoveel rijkoeling?
Hebben andere gebruikers van dit blok dezelfde ervaring?
Auto was aardig beladen inclusief fietsendrager met twee fietsen.
 

Jasper-RS

Forumguru
Toch, ik heb nog gevraagd aan de verkoper deze extra te controleren.
Knap ruk.

Ze kunnen deze pas testen door hem volledig te demonteren. Laat hem maar vervangen, ik weet zeker dat het probleem dan weg is. Ik had exact dezelfde klachten en na vervangen kwam de meter weer keurig op 90gr.
 

DJSmiley

Actief lid
Lijkt idd op thermostaat.

Gooi je kachel eens ook vol aan als je stationair op 90 graden zit. In mijn geval daalde de temperatuur dan verder tot 70 graden ofzo. Kachel weer uit en de temperatuur liep weer wat op.

Na vervangen was het idd weer verholpen. Bij mijn 1.9TDI gelukkig geen dure reparatie.
Garage ff laten doen, had zelf geen tijd. Hij gaf nog als tip dat hij het via het loshalen van slangen had gedaan ipv het kraantje om de handel leeg te laten lopen (Als die afbreekt doordat het plastic oud is ben je verder van huis: Ik doe het daarom altijd via een slangenklem)
 

Kuikuhnek

Senior Member
Niet mijn probleem, ik heb 6 maanden BOVAG, had het al aangegeven dat het mij opviel met proefrijden en ze zouden er naar kijken.
Dus na Terschelling gaat hij terug.
Of vragen of ik het bij een BOVAG in de buurt mag doen, zal hij wel niet willen gok ik.
 

EdK

Forumguru
Ach op terschelling staat die skoda toch stil.....
met een auto ken je daar toch niets, dus neem je de fiets...
Maar zal maandag we ff richting het eiland zwaaien als ik met de wagen naar Vlieland vertrek....
 

Kuikuhnek

Senior Member
Ja leuk, zwaai ik terug. Maar Terschelling kan je best veel met de auto, zeker met dit weer.
Ik ga volgende week als ik terug ben wel langs.
Zal deze week ff aankondigen dat hij kapot is.
Verder prima auto hoor. Rijdt heerlijk.
 

EdK

Forumguru
Ja leuk, zwaai ik terug. Maar Terschelling kan je best veel met de auto, zeker met dit weer.
Ja het eiland is een kleine 30Km lang en tot Oosterend waar het asfalt ophoud ben je dan 15 Km verder.
Het is de hoofdweg met wat zijwegen naar het strand en de wadden en thats it.
Maar onthoud één ding van de eilanden, je hebt 20% meer droog weer dan op vaste wal.
En bij de molen op formerum kun je heerlijke koffie drinken met cranberry gebak... over de sorbets even de mond houdende.
En op west kun je in de strandtent op groene strand ook je dag best doorkomen.....
 

Kuikuhnek

Senior Member
Vandaag de thermostaat laten vervangen.
Temperatuur loopt weer netjes op naar de 90 graden.
Kan het zijn dat hij hierdoor ook zuiniger loopt?
Kreeg de indruk van wel.
Kan ook toeval zijn.
 

DJSmiley

Actief lid
Ja, kan best. volgens mij geeft het motormanagement wat extra brandstof als de motor nog niet op temperatuur is. Een altijd-open thermostaat zorgt ervoor dat je blok dus nooit op temperatuur komt volgens de ECU.
 

Cordoba

Forumguru
Vandaag de thermostaat laten vervangen.
Temperatuur loopt weer netjes op naar de 90 graden.
Kan het zijn dat hij hierdoor ook zuiniger loopt?
Kreeg de indruk van wel.
Kan ook toeval zijn.

Geen toeval, een motorblok op temperatuur rijdt gewoon zuiniger, en hij zal ook sneller die 70 graden bereiken (wat eerder zijn eindtemperatuur was) doordat de thermostaat nu wel sluit.
 

Kuikuhnek

Senior Member
Klopt, hij zit als een malle op de 90 graden.
Ik rij sowieso als een natte krant, de terugreis lekker relaxed 100 km/u gereden en dan loopt dat blokje volgens de bc 5,2 L/100 km. Best netjes.
 

vleier

Forumguru
Klopt, hij zit als een malle op de 90 graden.
Ik rij sowieso als een natte krant, de terugreis lekker relaxed 100 km/u gereden en dan loopt dat blokje volgens de bc 5,2 L/100 km. Best netjes.

Die waardes zie ik nu nooit. Ik rijd rond de 10 L/100 km
 

Kuikuhnek

Senior Member
Ik zal eens een tank gaan bijhouden op gereden kilometers en de liters die er in gaan.
Gecombineerd verbruik is hier 8L op 100 km.
 
Bovenaan Onderaan