Temp motor en verwarming

Hallo allen,

van het weekend viel mij op dat het lang duurde voor het flink warm was in de auto. Tevens viel mij op dat de tempmeter maar tot een kwart kwam ipv de gebruikelijke "op de helft".

Dit was op een rit van 200km met kalm rijden op de snelweg tussen de 100 en 120...

Is er wat aan de hand of niet en kan het met radiateur/thermosstaat te maken hebben?

Ohja betreft een Fabia Combi 1.4 16v uit 2002
 

brepus13

Forumguru
een snelheid van 100 - 120 moet ruim voldoende te zijn om fatsoenlijk op bedrijfstemperatuur te komen. ik zou je thermostaat etc maar eens gaan onderzoeken.
 
Jup. Thermostaat.
Mocht je handig zijn kun je hem nog zelf controleren als je hem hebt gedemonteerd; hij moet dicht staan, leg de thermostaat in een pan kokend water en hij moet open gaan.

In jouw geval vermoed ik dat hij continu open staat.
 
Ok lijkt me duidelijk dus en gezien de prijs van dat ding zou ik het graag zelf doen alleen weet ik niet precies waar die zit?

Ben een luchtgekoelde gewend...:D
 

dhe019

Actief lid
Ik heb recent hetzelfde gehad. Precies zoals je beschrijft. Oorzaak idd de thermostaat.
 
Bij de Fabia 1.4 vanaf 2007 zit de thermostaat aan de linker zijkant van de cilinderkop. Koelvloeistof aftappen, slang losmaken, twee boutjes losdraaien, thermostaat verwisselen en in elkaar zetten met nieuwe o-ring. Koelvloeistof bijvullen.
 

Captain Hook

Forumguru
Behalve de thermostaat zelf, wil ook nog wel eens een kunststof steun in de behuizing, die er omheen zit, afbreken.
Thermostat-BILD-12-1024x576.jpg

dit dus^^

M.a.w. thermostaat + afdichtring + behuizing + een paar liter koelvloeistof.
 
Bovenaan Onderaan