Teleurgesteld over weggedrag

JvZ72

Nieuw lid
Sinds begin oktober rijd ik een Skoda Superb 1.6 diesel automaat style business, met wat mooie extra pakketten. Na een echt hele slechte aflevering ging ik dan uiteindelijk van start met kilometers maken, maar na korte tijd viel mij eigenlijk op dat ik trillingen in de auto heb, en de auto erg zweverig is, voor mijn gevoel zit het probleem achterin. Terug naar de dealer en het probleem besproken, deze heeft de velgen nogmaals gebalanceerd en volgens hen zou het nu beter moeten zijn, zo niet lag dan lag het volgens hun aan de grote velgen, Cassiopeia -8j x 18.
Aangezien dit gewoon een standaard Skoda velgen zijn die je als optie kunt bestellen, dus gaf ik ze hierin geen gelijk, en gaf dan ook aan dat echt wel beter moest worden. Weer een paar dagen gereden en ik merkte weer geen verbetering, weer terug naar Skoda nu samen met de chef werkplaats een rondje gereden, en deze gaf aan dat wat ik voelde binnen de tolerantie van Skoda ligt......
Nu kom ik vanuit een Mercedes C van het nieuwe model, deze was wat klein achterin, daarom de keuze gemaakt voor de Skoda superb, we hebben ook test gereden met de Skoda Superb Combi 2.0 diesel, nu geeft Skoda aan dat ik het niet mag vergelijken met mijn vorige auto, Skoda is geen premium merk zeggen ze, en dat ik in de verkeerde auto heb test gereden aangezien ik nu de 1.6 diesel heb. Volgens hun heeft deze een compleet ander weggedrag. Dus ik voel me eigenlijk behoorlijk voor de gek gehouden door de verkopers, zei hebben aangegeven dat de auto vergelijkbaar is met de mijne alleen minder motor vermogen.
Wie herkent zich hierin en wat kan ik doen. Zal het verlagen het rijgedrag verbeteren, en hoe lossen ze het trillen op, zo ben ik niet gelukkig met mijn keuze voor Skoda Superb
 

gdisselkoen

Forumguru
Ik heb ook een 1.6 TDI DSG Style BL en ervaar de problemen niet. Mijn auto staat overigens wel op 17" velgen.

Wat de trillingen aan gaat, daar is door meer mensen over geklaagd. Het zweverige is misschien een gevoelskwestie. De auto is soepel geveerd en daar moet je van houden. Daar is overigens, op eigen kosten, wel wat aan te doen.

Ik denk dat het heel erg belangrijk is, bij het selecteren van een nieuwe auto, om een uitgebreide proefrit te maken, die representatief is voor het dagelijkse gebruik, in de uitvoering die je op het oog hebt. Maak desnoods meerdere proefritten in verschillende uitvoeringen, om te bepalen wat je keuze gaat worden.
 

Bakboord1

Forumguru
Probeer eens een andere superb uit dan de jouwe. Als deze het ook heeft dan hoort het bij de auto zoniet dan kun je gerichter op zoek naar de oorzaak.
 

tha a

Senior Member
De mijne is ook nieuw (begin november) staat op de standaard 17" en ik herken je problemen niet. Ook niet nu gewisseld is naar de winterbanden. (Michelin Alpin)
Wel is de auto slapper geveerd dan de Volvo V60 hiervoor. Ik vind dat geen negatief punt gezien de grote van de auto.
 

EdK

Forumguru
Ach als ze zeggen dat het aan je 18 inch velgen ligt..........laat ze er dan eens een set 17 inch onderzetten ( ze hebben vast wel ergens een setje staan ) en ga dan weer eens rijden en ervaren of dat gevoel weg is.
Is het er dan nog dan kun je ze daar in iedergeval mee om de oren slaan dat het niet aan de 18 inch ligt
 
Waarom zou een 1.6 een ander weggedrag hebben dan de 2.0? Buiten dat de 2.0 iets zwaarder op de neus ligt, is er toch geen verschil. McPherson vooraan, multilink achteraan.
Is wel een feit dat de Superb af-fabriek te slap afgeveerd is. Wagen deint en hobbelt serieus over oneffenheden.
 

JvZ72

Nieuw lid
Jij staat nu op winterbanden 17 inch, en het is zeker niet beter geworden, qua rijden op hogere snelheid voel ik me zelfs onzekerder. vooral in lange bochten zweeft hij naar buiten en moet ik echt van het gas, ik merk dat als enige van het gas moet als ik dan om me heen kijk.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik denk dat het een lastig verhaal wordt, omdat het een gevoel is wat je met je auto hebt, dat is niet een probleem ala het werkt wel of niet.
Volgens mij kun je het beste vragen aan de dealer of je nog een proefrit mag maken in een demo Superb en dan gaan vergelijken met jouw auto. Desnoods met gewisselde wielen (over en weer).
Maar ik ben bang dat het een lang en moeizaam traject wordt om dat via een dealer opgelost te krijgen.

Je zou ook eens kunnen informeren bij @Antera naar een setje andere veren onder je auto. Volgens mij is iedereen die dat heeft gedaan laaiend enthousiast over de progressieve veren die hij monteert.
 

BBO

Senior Member
Zoals al aangegeven, eens rijden met een andere superb met dezelfde motor. Met een testrit van een uur weet je eigenlijk niet hoe een auto rijdt.

Ik vind mijn Superb ook naar de zweverige kant, ik heb wel het DCC. Tenzij ik hem in de sport stand zet, daar vind ik hem veel te hard. En rij hem meestal in de comfort stand.

Overlaatst deed iemand zijn beklag over zijn C classe met AMG pakket. Hij vond die auto veel te hard geveerd en vroeg waar het gekende comfort van Mercedes naartoe was. En Skoda kiest eerder voor de comfort afstelling.

Misschien ben je van een zeer sportief geveerde/ rijdende auto in een comfort auto terecht gekomen
 

Antera

Donateur
Zal het verlagen het rijgedrag verbeteren, en hoe lossen ze het trillen op, zo ben ik niet gelukkig met mijn keuze voor Skoda Superb

Het trillen is de vraag waar dit vandaan komt. Is het als je de aandrijflijn belast of bij bepaalde snelheden? Is het nog als je hem in zijn neutraal zet tijdens het rijden.

De wegligging zoals jij die vind is de eigenschap van en Superb zonder DCC. Deze zijn erg zweverig wat idd niet door iedereen als prettig ervaren word. Het verlagen van de Superb met een setje veren die ook steviger zijn dan de OEM versie zorgt ervoor dat de auto stabieler word en een stuk minder zweverig. Dit zijn de ervaringen die ik hiermee heb.

Om dit te kunnen beamen zou je met iemand me moeten rijden met een andere set veren of de auto zelf moeten verlagen. Dat lost mijn inziens die klant wel op
 

leon-cupra

Forumguru
Zou er een verschil zijn in de hardhard van de veren bij een greenline? Hebben hier sinds september een 1.6 greenline (handbak). Ligt normaal gezien wel iets lager dan een gewone S3 en ondervind met de onze absoluut geen zweverig rijgedrag( uiteraard is het wel geen kart, heel comfortabel maar wel stabiel). Op scherpe drempels voel je hem nog wel even doordeinen maar zeer kort en niet storend.
 

Rutger0706

Senior Member
Mercedes is een klasse apart... Er is niks mis met de Skoda's van tegenwoordig. Sterker nog, ik wil niet anders meer voorlopig. Maar dat een Mercedes anders ligt dan een Skoda... Verbazen doet het me niet.
 

leon-cupra

Forumguru
Mercedes is een klasse apart... Er is niks mis met de Skoda's van tegenwoordig. Sterker nog, ik wil niet anders meer voorlopig. Maar dat een Mercedes anders ligt dan een Skoda... Verbazen doet het me niet.
als je eigenaars die al en jaar en dag met een mercedes rijden hoort, zullen ook wel anders praten. Een benz uit de jaren 80/90 ging nooit stuk, sinds de elektronica en nieuwe technologie zijn intrede gedaan heeft, is het ook niet meer de mercedes van weleer.
Onlangs nog gelezen op een forum van een mercedes eigenaar. Had een hybride E-klasse. 1 jaar in bezit waarvan 6maanden in de garage. Uiteindelijk van miserie terug verkocht.

Maar van mij mogen ze uiteraad de nieuwe E-klasse of een C-coupé op de oprit zetten. (Zelf betalen zal stukken moeilijker zijn met de prijzen die ze hanteren:nono:)
 
als je eigenaars die al en jaar en dag met een mercedes rijden hoort, zullen ook wel anders praten. Een benz uit de jaren 80/90 ging nooit stuk, sinds de elektronica en nieuwe technologie zijn intrede gedaan heeft, is het ook niet meer de mercedes van weleer.
Onlangs nog gelezen op een forum van een mercedes eigenaar. Had een hybride E-klasse. 1 jaar in bezit waarvan 6maanden in de garage. Uiteindelijk van miserie terug verkocht.

Maar van mij mogen ze uiteraad de nieuwe E-klasse of een C-coupé op de oprit zetten. (Zelf betalen zal stukken moeilijker zijn met de prijzen die ze hanteren:nono:)

Correctie (voor als je Nederlander bent en geen Vlaming): het is vooral de zak geld die vadertje staat bij je wegsleept via de jaloeziebelasting, niet eens zo zeer “de prijzen die ze hanteren”
 

Schep

Forumguru
Correctie (voor als je Nederlander bent en geen Vlaming): het is vooral de zak geld die vadertje staat bij je wegsleept via de jaloeziebelasting
Zeker, zeker. Immers, de BPM op een E220d Estate is €7.594,- en die op een Superb Combi 1.6 TDI is €7.594,- :pieker:

Het prijsverschil van €25.000,- ligt er verder totaaaaaaal niet aan dat Mercedes €20.000,- meer vraagt voor de auto zelf, natuurlijk. Dat er BTW betaald moet worden over de hogere netto prijs lijkt me vrij logisch, en niet anders dan in Belgie.

@JvZ72 Ik kan me je klachten over het weggedrag voorstellen. Ik kwam uit een Golf 7, en daarvoor een A4 met sportonderstel. De Superb deint en zweeft mij te veel. Ik ben erg content met het DCC. Dat staat dus ook permanent in Sport bij mij.
 
Zeker, zeker. Immers, de BPM op een E220d Estate is €7.594,- en die op een Superb Combi 1.6 TDI is €7.594,- :pieker:

Het prijsverschil van €25.000,- ligt er verder totaaaaaaal niet aan dat Mercedes €20.000,- meer vraagt voor de auto zelf, natuurlijk. Dat er BTW betaald moet worden over de hogere netto prijs lijkt me vrij logisch, en niet anders dan in Belgie.

@JvZ72 Ik kan me je klachten over het weggedrag voorstellen. Ik kwam uit een Golf 7, en daarvoor een A4 met sportonderstel. De Superb deint en zweeft mij te veel. Ik ben erg content met het DCC. Dat staat dus ook permanent in Sport bij mij.

:jaja:

Maar, naar verluid hebben onze zuiderburen ook een veel gunstiger leaseregeling dan de Hollanders. Althans, dat was het antwoord op de vraag toen ik vroeg waarom er daar zo vaak in premium auto’s gereden wordt. Ik heb het zelf nooit uitgezocht.
 

El Fuego

Senior Member
Je zou ook eens kunnen informeren bij @Antera naar een setje andere veren onder je auto. Volgens mij is iedereen die dat heeft gedaan laaiend enthousiast over de progressieve veren die hij monteert.

Ik heb de verschillende positieve berichten op het forum gelezen. Mooi dat er nu ook een passende set is om het trillen en deinen tegen te gaan. Nu vraag ik mij af wat een dergelijk setje gaat doen bij een hatchback 2.0 TDI Sportline (19”) met DCC. Raden jullie dit aan of is het sportonderstel van de Sportline voldoende verlaagd/sportief. Ik hou persoonlijk wel van een wat sportiever veergedrag. Rij nu een O3 met Eibach Pro, welke het vrouwtje bij drempels overigens veel te hard vind. Hoop dat ik met het DCC wat kan gaan spelen om dit te beïnvloeden.
 

Antera

Donateur
Een DCC set is een set die tov jouw Eibach kit nog wat comfortabeler kan zijn maar ook nog een stapje stugger. Is een compleet andere set omdat dit natuurlijk instelbare dempers zijn.
 
Bovenaan Onderaan