Teleurgesteld in de houding van Skoda (Superb 1.6D DSG Style business, met nog diverse opties))

JvZ72

Nieuw lid
Vanaf het moment dat ik mijn nieuwe Skoda Superb heb opgehaald had ik direct het gevoel waar ben ik aan begonnen. Bij het afhalen kreeg ik een auto die niet schoon was van binnen, vlekken , krassen had en de verkeerde mattenset. Na een lange discussie waaruit bleek dat de auto al twee keer was gepoetst en dit echt het beste was, toch de auto maar meegenomen. Na contact met de lease maatschappij kwam er dan toch een oplossing de auto werd gekeurd door Dekra om te kijken of mijn klacht gegrond waren, en ja. Dus Skoda moest het oplossen.

Tevens had ik al bij de eerste kilometers dat ik het weggedrag echt een drama vond, kinderen ziek in de auto, zweffend over de weg, ik heb test gereden in een compleet andere auto, volgens Skoda niet maar mijn gevoeld zegt echt iets anders. Rijden met aanhangwagen of caravan is helemaal onmogelijk, de auto hangt compleet op zijn kont. Ook hier volgde weer een eindeloze discussie, weer Dekra erbij er werd een lange test rit gemaakt, eerst in mijn auto daarna in de volgens Skoda gelijkwaardige auto, en Ja Dekra stelde mij weer in het gelijk. Maar toen kwam de aap uit de mouw, volgens Skoda had mijn auto een ander onderstel en was de test waardeloos. Zeer teleurgesteld, maar er zou een nieuwe test plaats vinden want Skoda wilde aantonen dat de rijeigenschappen wel bij mijn auto hoorde. voor de eerste rijtest is men enkele weken op zoek geweest naar een gelijkwaardige auto, voor de tweede test kwam na enkele weken het antwoord dat men eigenlijk geen tweede auto kon vinden met een gelijkwaardige uitrusting en het zelfde onderstel. Nu willen ze hulpveren monteren achter om het weggedrag te verbeteren, ik hou mijn hart vast.

Ook heb ik een klacht over het hoge olie verbruik, 1 lt op de 1800 kilometer, antwoord hierop is dat dat binnen de normen valt van Skoda, Dekra gaf aan dat dit zeker niet Normaal is om 15 lt olie te gebruiken op 30.000 km maar Skoda doet hier niets aan.

Nog een probleem is het wind geruis bij de deuren, ook dit is geconstateerd door de Dekra ook hier werd aangegeven door Skoda dat het een product eigenschap is, en dat hier niet na gekeken word.

ook heb ik problemen met de navigatie in mij auto, voor echt up to date file info heeft hij een hotspot nodig, maar op 1 of andere manier is deze niet stabiel, iedere keer als ik de auto start moet ik weer verbinden en daar word je helemaal tureluurs van als je veel onderweg bent.

Wie herkent dit......

 

Bakboord1

Forumguru
Ik herken dit niet maar wens je oprecht heel veel sterkte bij het traject waar je in zit.

Heb dit een keer doorlopen bij een auto en op enig moment (oké zelfs vaker) en ik er aan gedacht om een boom uit te kiezen voor de auto. Na anderhalf jaar en zeven garagebezoeken was mijn probleem verholpen.
De auto erna (ander merk) was wederom een maandagochtend model maar gelukkig had ik na een jaar een andere baan.

Maar hoe moeilijk is het om een andere superb 1.6 te vinden?
 

MRNX

Forumguru
Wat een vreselijk verhaal! Begrijp ik goed dat je als particulier een auto van een leasemaatschappij hebt overgenomen?
 

JvZ72

Nieuw lid
Nee het is een nieuwe auto, die ik zakelijk rijd, anders was hij allang weg geweest. Momenteel rijden we privé helemaal niet meer met de auto, aangezien de kinderen er niet in willen, Wanneer ik wil surfen ga ook met onze privé auto ipv van deze, waarbij ik juist de keuze heb gemaakt om een trekhaak te laten monteren voor de Surf aanhanger. Maar mijn bijtelling gaat wel gewoon door en dan zijn die bijna 400 euro heel zuur.
 

Rofffel

Forumguru
Tjee, dat is flink balen. Overigens echt belachelijk dat Skoda je laat zitten met een ongepoetste, olieslurpende, windruisende Superb.
Vooral het olieprobleem is echt absurd! 1 liter op 1000km is economisch total loss daar kom je vanzelf wel aan.
Mits de auto uiteraard fatsoenlijk is ingereden he.
 

Rallye

Forumguru
Klinkt niet best.

Je minste probleem is de verbinding met de hotspot, maar dat zou wel eens aan je telefoon kunnen liggen. Bij een iPhone is het namelijk normaal dat je elke keer weer verbinding moet maken...
 

Superbst

Senior Member
Gelukkig herken ik dit niet, of toch niet op die flagrante manier...

Heb helaas wel al voldoende issues gehad met mijn 1.6 DSG Style (batterij, blind spot, ...) en het zweverige weggedrag is inderdaad niet zo aangenaam, zeker als je zoals ik van een "perfect sturende" BMW 3 Touring komt.

Dus ik vrees dat ik aan het einde van de rit misschien tot deze conclusie ga moeten komen:
  • Design mooi
  • Ruimte astronomisch
  • Uitrusting luxueus
  • Prijs interessant (na de grote korting, want de catalogusprijs is uiteindelijk toch wel aanzienlijk)
  • Kwaliteit... niet goed :cry:
 

MRNX

Forumguru
Een nieuwe auto? Met vlekken, krassen, rijproblemen. Dat is geen maandagochtend auto! :mad: Dat is een drama!
 

leon-cupra

Forumguru
kwaliteit... niet goed :cry:
toch niet mee akkoord. Rijden hier tot volle tevredenheid al 8 maanden met een S3. Gelukkig geen enkel probleem met onze S3, enkel beetje last van weggebruikers die het nodig vinden om de S3 een "kusje" te geven. Qua afwerking staat de S3 op een hoog niveau (rekening houdend met de prijs, beter bestaat altijd uiteraard). Het zwerige gedrag, ervaring dit hier ook niet echt. Dat het niet rijdt zoals een bmw, tja zou je toch moeten ondervonden hebben tijdens een testrit. Dat is iets wat je Skoda niet kan verwijten.
En maandagwagens zijn er bij ieder merk, terugkerende "problemen" heb je ook bij ieder merk(snuister maar eens rond op specifieke bmw, audi, renault, ... fora en je komt ook genoeg problemen tegen),... maar het is natuurlijk balen moest je net dergelijke wagen hebben.
 

Superbst

Senior Member
toch niet mee akkoord. Rijden hier tot volle tevredenheid al 8 maanden met een S3. Gelukkig geen enkel probleem met onze S3, enkel beetje last van weggebruikers die het nodig vinden om de S3 een "kusje" te geven. Qua afwerking staat de S3 op een hoog niveau (rekening houdend met de prijs, beter bestaat altijd uiteraard). Het zwerige gedrag, ervaring dit hier ook niet echt. Dat het niet rijdt zoals een bmw, tja zou je toch moeten ondervonden hebben tijdens een testrit. Dat is iets wat je Skoda niet kan verwijten.
En maandagwagens zijn er bij ieder merk, terugkerende "problemen" heb je ook bij ieder merk(snuister maar eens rond op specifieke bmw, audi, renault, ... fora en je komt ook genoeg problemen tegen),... maar het is natuurlijk balen moest je net dergelijke wagen hebben.
Het is niet zwart wit natuurlijk, ook niet bij mij... De topic-starter heeft al veel erger meegemaakt als ik, als ik het zo lees.

Ik ben ook nuchter genoeg om te weten dat je op fora als deze disproportioneel veel negatieve verhalen leest: de tevreden (zwijgende) massa hoor je zelden ;)

Leaseprijs, ruimte, de goede uitrusting en comfortabele automaat waren allemaal redenen om voor de Superb te kiezen, en die zijn nog steeds perfect geldig.

Ik rij bovendien nog steeds graag met mijn Superb, gebruikmakende van alle snufjes als daar zijn lane assist, ACC, automatisch parkeren, ... Dat het geen BMW was, wist ik uiteraard op voorhand, maar een testrit is ook maar een testrit uiteraard.
Ik betrap er me echter soms op dat ik me niet 100% veilig voel als ik "vlot" een bocht inga, waar dat in mijn BMW wel zo was, al dan niet terecht. Pas op, de Superb heeft me nog nooit in de steek gelaten, maar het "zwabberige" gevoel is wat het is...

Bovendien zijn de ervaringen met de kwaliteit én de dealer tot nu toe niet echt positief (zie mijn andere topic over de koplampproblemen die uiteindelijk accu-gerelateerd bleken en recentelijk over het blind spot systeem).

Maandagmorgen wagen? Misschien?
Pech? Waarschijnlijk...
Aanvaardbaar voor een wagen met (Belgische!) catalogusprijs 42.552,24 €? Uiteraard niet!
 

Sonck

Lid
Nu na 166500km nog altijd zeer tevreden van mijn superb en de volgende superb is in bestelling.
Dus ik herken geen enkele van je meer voorkomende klachten en zeker niet van die van de starter.

Nu heb ik wel een Rough Road onderstel die hardere progressieve veren heeft en stugere demping en van zweven heb ik totaal geen last integendeel. Heb al verschillende versies test gereden en ook die van enkele collega's met DCC, verlaagde ophanging en dan de standaard maar het is die van mij die ik boven alles verkies.

Algemeen ben ik zeer tevreden over de kwaliteit , natuurlijk is het geen Mercedes of BMW maar die wil ik niet , het interieur geeft zo een beklemmend gevoel en hier in de Superb is het ruimte zat

Succes met het aanvechten van je klachten ! zeker niet plooien
 
Laatst bewerkt:

JvZ72

Nieuw lid
update, nu blijkt dat er onder de test auto een compleet ander onderstel zat en dat we appels met peren vergelijken, excuses van de dealer en daar blijft het mee. nog 150.000 km te gaan in deze auto. alle andere problemen worden gezien als normale product eigenschappen.
 

haassie

Forumguru
Het blijft de kleine man tegen de grote VAG organisatie. Soms lijkt het erop dat skoda/vw dealers provisie krijgen op mensen wegsturen met de term producteigenschap omdat er dan geen kosten hoeven te worden gemaakt. Daarnaast is ook nog eens zo dat VAG een dikke vinger in de leasewereld pap heeft.

Je geeft aan dat het een zakelijke auto is ik neem aan via een leasemaatschappij. Ik zou hen op je ontevredenheid wijzen, zij zijn immers de “eigenaar” van de auto en er zelf tussenuit gaan als de man in the middle. Hetgeen je beschrijft kan en mag niet!
 
Bovenaan Onderaan