Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Tees

Donateur
Dank @Kanerr voor de uitgebreide instructie.
Wat er het mooiste uitziet is voor mij niet de belangrijkste factor. Ik wil graag dat de lak weer beschermd is en m'n dak er straks niet uit ziet als een schurftpatiënt. Als dat betekent dat er wat kleurverschil te zien is op deze plek, dan vind ik dat overkomelijk.
 

Kanerr

Forumguru
Dan zou ik mijn eerste tip doen en erna een coating aanbrengen op je lak :) Of een goede sealant en iedere 6 maanden opnieuw aanbrengen.

Dan word je nog een echte poetsfreak ook joh ;) :D
 

Tees

Donateur
Dat is juist het punt @Kanerr, elke x maanden iets erop moeten smeren ga ik niet doen, ik ken mezelf daarin. Daarom liever een lange termijn oplossing die wellicht niet onzichtbaar is maar wel beschermt. Ik vermoed dat de losse stukjes weghalen, opruwen en overspuiten met blanke lak daar wel aan voldoet.
 

Tees

Donateur
Nog niet de tijd gemaakt om langs een schadehersteller te gaan voor de lakschurft, maar ondertussen wel spullen gekocht voor een volgend projectje.
Nu de kinderen wat ouder worden, hebben ze ook vaker elektronische apparaten mee in de auto. Tot nu toe deden we dat altijd met een USB-lader in de sigarettenaansteker, maar die (te korte) snoertjes naar achteren langs de armsteun irriteerden me steeds vaker. Dus tijd voor 2 USB-laders achterin!

20240323_112231_copy_3096x4128.jpg
Heb via neef Ali deze aangeschaft, voorwaarde voor mij was compact en met schakelaar. Zou QC3.0 moeten zijn, maar dat weet je nooit helemaal zeker met dit soort spul. Deze is trouwens bedoeld voor motoren, zat een rubber afdekking op, maar die heb ik eraf getrokken. Ik ga deze ín de 'asbak' plaatsen, (2x) gaatje onderin de bakjes boren en dan naar de sigarettenaansteker leiden. Daar dan aansluiten op de 12V. Zo hoef ik geen zichtdelen aan te passen (dat wordt zelden echt mooi, als in OEM-look, naar mijn mening) en dat bakje gebruiken we toch nergens anders voor. Ik twijfel nog even of ik direct op de kabeltjes ga solderen of het modulair maak door er een stekkertje tussen te zetten. In dat laatste geval kan ik t ook weer makkelijk verwijderen als dat een keer nodig zou zijn.
Dan kunnen de kinderen straks zelf gewoon dat bakje opentrekken en de laadkabeltjes inprikken. :jaja:
 

Tees

Donateur
2 weken geleden al aangekondigd, vandaag geïnstalleerd: de USB laadpoorten achterin!

Uiteindelijk besloten om de draden rechtstreeks op de kabels van de sigarettenaansteker te solderen, heb nog gekeken of het mogelijk was de kabels van de stekkertjes te halen, maar dat ging niet werken.

Hierbij een fotoverslag met toelichting, voor wie t ook nog eens wil uitvoeren. De stappen zijn: uiteraard materialen kopen. Ik heb deze bij neef Ali gekocht, en verder de gebruikelijke dingen als soldeerbout, standaard gereedschap, isolatietape en fleecetape.

Ik heb de USB poorten in de 'asbak' achter in de middentunnel gezet. 2x klein (4 mm) gaatje geboord in beide bakjes, draadje erdoor en de unit zelf met dubbelzijdig tape vastgezet.

20240405_125848_copy_3096x4128_1.jpg 20240405_125902_copy_4128x3096_1.jpg

In de auto vooraf de zekering van de sigaret verwijderd. De kans is tenslotte vrij groot dat je de 2 draadjes per ongeluk verbindt en het is een constante plus en dan *zap*.
Je kan de sigarettenaansteker vrij makkelijk verwijderen door de manchet rond de versnellingspook eruit te halen en dan van boven en onder een beetje voorzichtig te wrikken. Mijn geluk natuurlijk: het ronde plastic dingetje (de zgn spanhuls) rond dat gat is daarbij gebroken, ook niet zo gek met 10 jaar oud hard plastic. Heb een nieuwe in bestelling, €16 bij de dealer, artikelnummer 6Y0919341 9B9.

20240406_100033_copy_4128x3096.jpg

Onderaan de stekker loshalen, en dan kan je het beste de stekkertjes uit de huls wippen (naar voren, dus de huls blijft om de draden heen) om een beetje werkruimte te maken. Dan met een electricteitsdraad (ik heb geen trekveer) vanuit het gat van de asbak achter naar voren toe halen, aan rechterkant, want daar zit de ventilatieschacht en geen bewegende onderdelen van de handremkabel. Even paar keer proberen, maar best makkelijk te doen.

20240405_131030_copy_3096x4128_1.jpg
20240405_132323_copy_2567x3422_1.jpg

Volgende stap is de bekabeling net onder de stekker blootleggen, en de USB-kabels erop solderen (ik geef toe dat ik geen professionele soldeerkwaliteit lever, but it'll do). Bruin is zoals altijd bij VAG massa (dus zwart van USB), rood-zwart is hier plus (dus rood van USB). Daarna netjes isoleren met isolatietape en ook nog wat fleecetape om de snoertjes bij elkaar te houden t eerste stukje.

20240406_095745_copy_3096x4128.jpg

Tenslotte heb ik nog 1 kabelbindertje met schoentje achter de asbak geplaatst om te zorgen dat t snoertje echt niet naar links kan gaan en in de buurt van de handremkabel kan komen.
20240406_101730_copy_4128x3096.jpg
Zekering terug, checken of alles werkt en tadaaaa! 2 QuickCharge 3.0 (klopt idd, er kwam 9V uit bij aansluiten van m'n telefoon) USB poorten achterin de IJsvogel, verlicht in IJsvogel-blauw ;)

20240405_132254_copy_2774x3699_1.jpg 20240405_132414_copy_3096x4128_1.jpg
20240406_100637_copy_3096x4128.jpg
 
Laatst bewerkt:

JPs_OC2

Donateur
Netjes :jaja:! Mooi opgelost en veilig weggewerkt :thumbsup:

Enne....durf 't bijna niet te zeggen @Tees maar ook nog ff met de stofzuiger aan de slag? ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Eltjo

Forumguru
Ziet er goed uit, maar waar laten die kids nu de “papiertjes” van de snacks zonder de aansluitingen vol te smeren?

Ook voor een leek een meer dan uitgebreide beschrijving!

Wat betreft je stekkerverbinding die je van plan was om de spanning naar de aansluitingen te onderbreken; tja ik begrijp je prima en je kan weer terug naar hoe het was, maar je kan dat altijd nog doen achter de asbak.
Waarschijnlijk gebeurd dat nooit en zal een eventuele volgorde eigenaar het verder een worst wezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Die papiertjes geven ze dan maar weer aan ons ;). Dat bakje werd toch al niet zo vaak gebruikt. En idd die afweging dat ik t zeer waarschijnlijk toch nooit meer ga terugbouwen had ik ook uiteindelijk. Ik vond de stekkerverbindingen maken ook eigenlijk onnodig complex, met extra risicos van slechte contacten oid vandien. Dan is dit beter.
 
Bovenaan Onderaan