Tees' Enyaq 80 Arctic Silver - 'IJsbeer'

pkrijgsman

Forumguru
Dan moet de boel wel zwaar vastgeroest zijn voor dat geld...in principe is trommelremmen openmaken en schoonmaken een klusje wat niet meer dan een uur zou moeten duren (en waarschijnlijk veel sneller als t niet vast zit).
Dat klopt. Daarom was de verbazing op t forum over dat bedrag ook groot...en met jouw kennis, klusje wat je makkelijk(?) Zelf kan...

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Gisteren even de OBDeleven ingeprikt. Had ik tijdens de proefrit al even gedaan, maar toen kwam ik tot de conclusie dat ik SFD unlock niet geactiveerd had, en het kostte me te veel tijd on dat toen even te regelen.

Misschien maar goed ook, anders was ik geschrokken hoeveel fouten erin stonden. Ik geloof dat het er 35 bij elkaar waren :sterretjes:. Nu weet ik dat dat voor moderne auto's stampvol elektronica niet ongebruikelijk is, maar ik vond het wel veel. Ook heel veel oude fouten hoor, van 2 jaar terug of meer. Ik snap nooit dat dat niet op een gegeven moment gewist wordt door dealers. Ik heb ze maar even opgeslagen in een bestandje en daarna de boel gewist. Dan hebben we iig weer een schone lei.

Meteen ook even de Scandinavian DRL aangezet, niet alleen omdat we komende zomer naar Noorwegen gaan (waar het verplicht is), maar ook omdat het simpelweg veiliger is. Ik ga me nog even verder verdiepen in andere aanpassingen, maar dit kon ik iig even snel doen.

groentesoep

Actief lid
Er is ook wel wat voor te zeggen om dat niet te wissen. Dat zal wellicht niet "de overweging" van de dealer zijn, maar toch.

De lampjes staan bij nog op "auto", wel handig om dat hoofstukje ook nog even door te nemen voor de zomer idd.
Ik heb wel gisteren een flash drive van 200Gb opgeduikeld en daar m'n muziek op gezet, dus de invloed van Tees als "nieuwe auto buddy" is zeker positief.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Er is wel wat voor te zeggen, maar als er een keer echt iets mis is, en je moet door een woud van oude fouten spitten om de recente en/of relevante eruit te halen, wordt de diagnose wel een stuk ingewikkelder.
Daarom heb ik ze wel opgeslagen (want er kan relevante informatie inzitten, bijvoorbeeld als bepaalde fouten of eraan gerelateerde fouten vaker terugkomen), maar wel gewist. Dan heb ik én de historische informatie, én in de app alleen de recent aangemaakte fouten. En door ze te wissen en te zien wat terugkomt kan je ook bepalen wat nog actueel is en wat een eenmalige hickup was.

Rallye

Forumguru
Meteen ook even de Scandinavian DRL aangezet, niet alleen omdat we komende zomer naar Noorwegen gaan (waar het verplicht is)
Om paniek bij veel Noorwegenbezoekers te voorkomen: ik neem aan dat je met je in Nederland legale auto zonder achterlicht overdag, gewoon met dimlicht (en dus ook licht achter) aan mag rijden? Het is dus niet zozeer dat Scandinavian DRL verplicht is, als dat je overdag ook licht achter moet voeren, zo neem ik aan

Tees

Donateur
Dat klopt idd @Rallye. Maar in oudere auto's (zoals mijn vorige) was het relatief makkelijk: ik had altijd de lichtschakelaar op dimlicht staan. De O2 was zo Simply Clever dat 'ie snapte dat bij contact uit de lampen dan ook uit moesten.

Bij de modernere auto's heb je alleen een drukknop, die elke keer bij opnieuw op contact zetten teruggaat op de automatische stand. En in die automatische stand branden dus de achterlichten alleen als de lichtsensor vindt dat er te weinig licht is (of evt als het hard regent), en dan gaan de dimlichten ook aan. Het kán dus wel door elke keer bij t starten op de lichtknop te drukken, maar ik schat zo in dat de gemiddelde Nederlander daar niet aan denkt. Door Scandinavian DRL aan te zetten zit je dus altijd goed (zowel in Scandinavië als daarbuiten ;)).

Je moet in Scandinavië trouwens ook altijd verlichting voor voeren, maar dat mag dus tegenwoordig ook DRL zijn. Vroeger was dat eigenlijk standaard dimlichten aan.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Veel verder van Sinterklaas kan je niet afzetten, maar toch zijn er vandaag kadootjes binnengekomen van de Tsjechische Sint, ook wel Magda genoemd van Kopacek. Zoals altijd in een bijzondere doos (deze keer valt het mee, iets Chinees), en je moet er even een weekje op wachten, maar dan heb je ook wat.

IMG_20260611_162057.jpg

In dit geval: de kunststof mat voor in de achterbak, de befaamde lid funnel voor de ruitenwisservloeistof, en een sneeuwborsteltje die in bijrijdersdeur past. Jeeeh!

IMG_20260611_162917_copy_4096x3072.jpg

Tees

Donateur
Nee, geen trekhaakkoffer maar al jaren een dakkoffer. De trekhaak moet beschikbaar blijven voor de fietsendrager.

En nee, er zit gewoon zo'n hard plastic dop op de ruitenwisservloeistofvulpijp (3x de woordwaarde!)

hemi24

Donateur
@EdK : precies wat ik ook al dacht: de Scala uit ‘19 had ook al zo’n flexibele vuldop; best wel raar dat de Enyaq het dan weer niet heeft…

Bovenaan Onderaan