Tees' Enyaq 80 Arctic Silver - 'IJsbeer'

groentesoep

Actief lid
Toevallig zag ik vanochtend een Enyaq staan in Race Blue. En toen wist ik wel zeker dat Arctic Silver de goede keuze is geweest. 't Blijft een mooie kleur hoor, maar het viel me nu op dat 'ie in Race Blue echt wel heel groot eruit ziet tov Arctic Silver. En tis al geen klein teddy(ijs)beertje...
Dat Arctic Silver vind ik ook echt een hele mooie kleur. Niet saai, en ook niet "pipo de clown".
ik kan nu wel de accutemperatuur in de gaten houden ;)
O, dat lijkt me nog veel rustgevender dan olietemperatuur.

Tees

Donateur
Ik zou er eens naar moeten kijken, maar dat zal idd niet enorm snel omhoog of omlaag gaan.

Ik zat nog even verder te kijken naar de banden, en zag toen dat de achterbanden ook nog eens 2 tientjes duurder zijn per stuk dan de voorbanden. Dat krijg je dan met een breedset, meer rubber dus duurdere banden :arghh:

Ben allang blij dat er geen 21" velgen op zit. Hoeft van mij ook echt niet, ik vond 19" al kwakken van velgen.

Tees

Donateur
Ik zat net nog even te kijken naar de banden die er nu op zitten, vooral qua load index en zo. Zitten nu sowieso XL banden op, ik snap nooit zo goed waarom er zulke enorme marges op die belasting zit. Het advies (iig van Michelin, ik zou nog eens in ElsaWin/EdWin moeten kijken wat daar staat) is 101 voor en 103 achter (dus 825 / 875 kg per band) en er zit nu 105/107 op (925 / 975 kg). De maximaal toegestane aslast van de Enyaq is 1170 / 1520 kg. Dus met 103 achter zit er al een marge van 230 kg (voor is helemaal een megamarge), en met 107 wordt dat zelfs 430 kg...terwijl die XL-banden er niet comfortabeler op worden.
Als VAG zelf ook 101/103 is, dan ga ik dat gewoon eronder zetten

En toen dacht ik: laat ik meteen even de bandenspanning controleren. Voorgeschreven 2.5 - 3.0 voor en 2.7 - 3.5 achter. Staan ze rondom op 2.4, met RV een afwijker op 2.25 bar. Dus...binnenkort maar een tochtje naar de bandenpomp...:arghh:

Tees

Donateur
Denk t niet, de auto trok bij de proefrit al heel licht naar rechts. Ik wou eigenlijk na t monteren van de nieuwe banden de uitlijning laten nakijken, maar nu ik dit weet, gaan we er maar even kijken hoe t is als de bandenspanning weer rondom goed staat. Goede kans dat ie dan weer netjes rechtuit gaat.

En eerlijk gezegd verbaast me dit niet...half Nederland rijdt op te zachte banden, en van de gemiddelde dealer of bandenboer heb ik ook weinig op. Vaak zat zetten ze de spanning op een min of meer random getal. Deze zijn vast begin van de winter op spanning gezet en zijn nu al t nodige aan druk kwijt. Gebeurt ook snel genoeg tenslotte.

Arjan1985

Forumguru
@Tees laatst voor m’n moeder een Makita lucht pomp gekocht die met de makita lithium accu’s werkt. Gekocht voor haar tent. Maar ik kon ook de auto banden op pompen tot 2 decimalen achter de komma. 2,85 bijvoorbeeld.

Tees

Donateur
Het zeker een lel van een auto @Berrychello! Maar met een opgroeiend gezin en kampeervakanties hebben we die ruimte wel nodig. Liever had ik een meer stationwagon-model a la de ID.7 gehad, maar die is nog niet beschikbaar voor een redelijke prijs (en vind ik ook sp**glelijk, vooral de achterkant). Ik ben ook nooit een fan geweest van SUVs, maar de Enyaq mag er van mij wel zijn. Zit ergens tussen een SUV en een MPV in, beetje alla Ford S-Max. Daar kunnen we wel mee leven, en zeker in deze kleur.

@Arjan1985 heb ik ook wel eens overwogen, maar er zit hier een gratis bandenpomp van de gemeente op een paar minuten rijden afstand. En ik heb een (analoge) bandenspanningsmeter, dus ik check tussendoor af en toe eens, en zo blijven de van de banden wel redelijk op spanning.

Tees

Donateur
Haha, ik zal toch wel even schrikken als ik thuiskom en dit staat voor de deur. Dan is ie trouwens wel van kleur verschoten, maat dat is dan de minste van m'n zorgen :ROFLMAO:

MarcoO2

Forumguru
AI weet nog niet zo goed met kleur om te gaan ;) want mijn ijsbeer is ook iet exact het Arctic Silver wat het had moeten zijn ;)

Bovenaan Onderaan