Tees' Enyaq 80 Arctic Silver - 'IJsbeer'

Tees

Donateur
Zoals in het Mijn Auto topic van de IJsvogel volop te lezen was, mag die na 5 jaren trouwe dienst op zoek naar een nieuw baasje die net zo goed voor 'm zal zorgen als ik altijd gedaan heb. :wavecry:

Enter zijn vervanger: de IJsbeer! :yeehaa:
Een Enyaq 80 uit 2021, met 116k op de teller, in de mooie kleur Arctic Silver! Voorzien van panodak, elektrische stoelen, stoelverwarming voor en achter, 3-zone clima (L/R/achter), zonneschermen achter, ACC met fileassistent, Lane Assist en Side Assist, en een trekhaak. En wellicht ben ik nog wat vergeten :geek:

IMG-20260601-WA0002.jpg IMG_20260605_121844_copy_3072x4096.jpg IMG_20260605_121858_copy_4096x3072.jpg

En hoezo dan de koosnaam 'IJsbeer'? Allereerst natuurlijk als opvolger van de IJsvogel (die zo heette omdat het een Arctic versie was en Storm Blue van kleur was). Deze is Arctic Silver (IJs), en het elektrische broertje van de Kodiaq (Beer). IJsbeer it is dus!

Valt er dan niets meer te wensen? Natuurlijk wel! Het voorlopige wensenlijstje:
- Kunststof kofferbakmat achter (al besteld bij Kopacek)
- de beroemde trechterdop voor t ruitenwisservloeistofreservoir kan natuurlijk ook niet ontbreken (ook al besteld bij Kopacek)
- En toen ik toch bezig was: de sneeuwborstel voor in de (bijrijders)deur ook mee besteld, de paraplu zat al bij de auto.
- Winterbanden vervangen voor all seasons
- Dakdragers (voor de dakkoffer op vakantie)
- Travel Assist activeren
- Scandinavian DRL activeren
- Reclameloze kentekenplaathouder monteren
- ik overweeg ook de typeaanduiding achter (zowel Enyaq als iV en 80) eraf te halen voor de cleane look
- en misschien nog meer leuks :jaja:

Vandaag de eerste echte ritten (anders dan de proefrit en het ophalen) gemaakt met de IJsbeer. En ik moet zeggen: t rijdt héérlijk. Wat een rust en ontspannen rijden. Ik rij bijna alles op de ACC, samen met de fileassistent is dat zelfs in de stad op doorgaande wegen perfect. Trekt vanzelf weer op als de auto voor je wegrijdt bij t stoplicht en volgt op gepaste afstand. Enige wat me niet bevalt is de verkeersbordherkenning icm ACC, al 2x gehad dat die onverwacht ging versnellen of vertragen. Die staat dus al uitgeschakeld. Kan me voorstellen dat het met Travel Assist nóg relaxeder rijden is!

Ik zal hier natuurlijk de vorderingen van de IJsbeer posten, maar eerlijk is eerlijk: onderhoud bij een EV is toch wel weinig. Overweeg zelfs t lidmaatschap van de AHC op te zeggen, want die €60 per jaar ga ik niet eens meer terugverdienen. Enige wat ik met deze auto nog zelf kan doen is banden verwisselen en elke 2 jaar remvloeistof (wat ik altijd veiligheidshalve door de garage liet doen). Dat is ook de moeite niet echt meer waard...

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
nog zelf kan doen is banden verwisselen
Remblokken controleren en vervangen, wiellagers invetten, luchtfilter / interieurfilter / ruitenwis vloeistof bijvullen ...
Velgen schoonhouden van remstof en dan uitzuigen en poetsen wat je ervoor nooit deed
Ach je kunt er zeker enkele keren per maand zoet mee zijn !
En als je een werkplaatshandboek weet te vinden dan staan daar waarschijnlijk nog vele dingen in die je kunnen bezighouden !

Maar eerst de eerste 15K gewoon genieten met die duracelwagen.... :koffie:

Tees

Donateur
Wiellagers invetten? Dat heb ik nog nooit gedaan...:pieker:
En alle andere dingen zal ik zéker zelf doen, maar daar heb ik allemaal geen brug voor nodig, kan ik gewoon voor de deur doen. OK, behalve uitgebreid poetsen dan, daar haal ik niet zoveel voldoening uit als sommige anderen hier...

Herinnert me er trouwens meteen aan dat ik even het interieurfilter dat er nu in zit moet bekijken, dank @EdK! Als dat een goedkoop standaardding is (wat ik verwacht) dan krijgt die meteen een upgrade naar een Mann FreciousPlus.
Zit er behalve een interieurfilter nog een luchtfilter in elektrische auto's? Dacht dat dat alleen in waterstof-auto's nog zit...

leon-cupra

Forumguru
Nog een keer dikke proficiat met de IJsbeer.
Als je die foto van opzij ziet en zeker in deze kleur , is het toch een lel van een auto (vandaar dat je wss ook de helft van de andere parkeerplaats inneemt :pieker:).

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
En niet vergeten af en toe de remtrommels achter schoon maken en gangbaar te houden
Op welke manier moet dat? Ik heb wel eens de truc van in N zetten en stevig remmen gelezen, maar moet er achter nog iets specifieks gebeuren (als in openmaken en schoonmaken)?

@leon-cupra aan die kant van de straat zitten best wel veel parkeerplekken achter elkaar. Er zijn er genoeg die zich niets aantrekken van de lijnen, en ik vind t dan het netste om gewoon aan te sluiten bij de auto voor/achter je, om zo de ruimte optimaal te benutten. Maar je hebt wel gelijk: tis een lel van een auto. Vooral een stuk breder dan de IJsvogel, daar moet ik wel ff aan wennen...zit hier aan t eind van de straat een bruggetje met aan weerszijden van die rood-witte (metalen) palen. Het past, maar ik rij nu toch iets rustiger erdoorheen dan met de Octavia...

Captain Hook

Forumguru
Heeft de Enyaq dan trommelremmen achter, of schijven?
En werkt daar de parkeerrem op de achterremschijven of...?

Anders werken dat soort truukjes natuurlijk niet. (dat 'schoonremmen'; wat bij de Kuga PHEV perfect werkt)

Tees

Donateur
De Enyaq heeft achter trommels. En ik weet eigenlijk niet waar de parkeerrem op werkt, ik ging er vanuit dat t achter is, maar weet t niet zeker...

ertromp

Forumguru
Trommels is echt even de trommel er af en remstof verwijderen en kijken of veertjes nog oké zijn en geen roest in de trommel of randen. Ook al zullen ze amper gebruikt worden dat moet gewoon goed en schoon zijn.

De parkeerrem zal op je achtertrommels zitten.

Tees

Donateur
Dan wordt ie iig continu gebruikt, aangezien de parkeerrem er automatisch opgaat. Zal een hoop schelen tov als dat niet zo is.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dan kunnen/zullen die remschoenen na enige/geruime tijd wel gaan kleven (dat merk je doordat ze met een 'klap' vrijkomen).
Dan is het weer tijd om ze schoon te remmen, en indien nodig, te reinigen.

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan