Rolie
Lid
Afgelopen weken voor de tweede keer met mijn Octavia Combi 1.4 TSI DSG + LMC Style 420D naar Zuid-Frankrijk op vakantie geweest:
Vorig jaar op langere hellingen vond ik al dat de watertemperatuur al snel in het rood liep. Beetje rustig aan doen is een oplossing. Maar los hiervan stopte ook de airco er geregeld mee voor 5, 10, soms 30+ minuten. Opvallend was dat dit niet perse op de momenten van zwaarste belasting/hoogste temperaturen was.
Dealer meldt mij na diagnose dat radiatorfan+shroud behoren tot een model in een koudere klimaatklasse. En dat kan kloppen want het is een auto door Wittebrug geïmporteerd uit (zo blijkt nu) Polen. Oplossing zou zijn om 5WA121203G te monteren voor €700 (exacte prijs weet ik niet meer). Ik vond dit iets te gortig om gelijk te laten doen. Hierover later meer.
Dit jaar één periode gehad dat airco Dit jaar een ODB-app mee laten lopen om olietemperatuur en wat andere parameters makkelijker in de gaten te houden en zie de volgende relevante diagnostische codes:
P195000 triggert de B10F000. Da's duidelijk en logisch. Wat ik niet snap is dat dit ook op momenten gebeurt dat temperaturen van motor helemaal niet extreem zijn. Het is vaker voorgekomen dat heuveltjes zijn opgeklommen met water en olietemperaturen tegen 130 graden Celcius en dat de airco het gewoon bleef doen. Het uitvallen (de P195000+B10F000 dus) gebeurde dan dikwijls tussendoor op vlakke of licht stijgende stukken.
Het is frustrerend gas terug te moeten nemen om te voorkomen dat de boel te heet wordt maar het is deste frustrerender dat je op ogenschijnlijk willekeurige momenten hele stukken zonder airco zit. Vooral met dat laatste heb ik een probleem.
Ik heb mijn twijfels over of 5WA121203G het voor mij op gaat lossen. Deze heeft 6 rijwindklepjes van ongeveer 3x10cm terwijl ik er nu 2 heb. Of heeft dit onderdeel ook een zwaardere fanmotor? Iemand die daar iets over weet? Ik kan niet ontdekken wat het onderdeelnummer is van de fan+shroud die er nu in zit.
Een andere vraag waarmee ik zit is in hoeverre ik met mijn probleem bij Wittebrug terecht kan. Koop (en montage trekhaak) is ruim 4 jaar geleden maar auto is op dit stuk eigenlijk non-conform. Ik verwacht hiermee zonder problemen met een caravan door heel Europa te kunnen toeren. Wat vinden jullie?
Vorig jaar op langere hellingen vond ik al dat de watertemperatuur al snel in het rood liep. Beetje rustig aan doen is een oplossing. Maar los hiervan stopte ook de airco er geregeld mee voor 5, 10, soms 30+ minuten. Opvallend was dat dit niet perse op de momenten van zwaarste belasting/hoogste temperaturen was.
Dealer meldt mij na diagnose dat radiatorfan+shroud behoren tot een model in een koudere klimaatklasse. En dat kan kloppen want het is een auto door Wittebrug geïmporteerd uit (zo blijkt nu) Polen. Oplossing zou zijn om 5WA121203G te monteren voor €700 (exacte prijs weet ik niet meer). Ik vond dit iets te gortig om gelijk te laten doen. Hierover later meer.
Dit jaar één periode gehad dat airco Dit jaar een ODB-app mee laten lopen om olietemperatuur en wat andere parameters makkelijker in de gaten te houden en zie de volgende relevante diagnostische codes:
en:P195000: Coolant fan for coolant, difficulty of movement/blocked
P2B2F00: Fan 1 Performance/Stuck Off
Status bits: 1
Priority: 2
Frequency: 3
Unlearning index: 255
Odometer: 75880 km
Date, time: 2023.08.09 09:58:52
Engine RPM: 2315 rpm
Calculated engine load value: 65,88 %
Vehicle speed: 101 km/h
Engine coolant temperature: 114 ℃
Engine oil temperature: 60 ℃
Barometric pressure: 101 kPa
Klemme 30 voltage: 13
Paramteric values: 20 96 26 F4 46 47 F4 0B 99 10 10 07 5F 14 B4 10 68 11 99 0F 86 17 46 00 01 43 21 00
Status: Test failed since last DTC clear
Waar komt P195000 vandaan? Fan draait (stilstaand dan wel) gewoon goed. Wordt deze code afgegeven op basis van gemeten RPM van fan vs. power-input op fan? Ik ga er vanuit dat fan door rijwind juist geholpen wordt.B10F000: Function limitation due to compressor switch-off by engine
Abschaltung Klimakompressor durch Motor
Status bits: 1
Priority: 6
Frequency: 4
Unlearning index: 50
Odometer: 75880 km
Date, time: 2023.08.09 09:59:08
Paramteric values: 02 86 87 26 00 16
Status: Confirmed
P195000 triggert de B10F000. Da's duidelijk en logisch. Wat ik niet snap is dat dit ook op momenten gebeurt dat temperaturen van motor helemaal niet extreem zijn. Het is vaker voorgekomen dat heuveltjes zijn opgeklommen met water en olietemperaturen tegen 130 graden Celcius en dat de airco het gewoon bleef doen. Het uitvallen (de P195000+B10F000 dus) gebeurde dan dikwijls tussendoor op vlakke of licht stijgende stukken.
Het is frustrerend gas terug te moeten nemen om te voorkomen dat de boel te heet wordt maar het is deste frustrerender dat je op ogenschijnlijk willekeurige momenten hele stukken zonder airco zit. Vooral met dat laatste heb ik een probleem.
Ik heb mijn twijfels over of 5WA121203G het voor mij op gaat lossen. Deze heeft 6 rijwindklepjes van ongeveer 3x10cm terwijl ik er nu 2 heb. Of heeft dit onderdeel ook een zwaardere fanmotor? Iemand die daar iets over weet? Ik kan niet ontdekken wat het onderdeelnummer is van de fan+shroud die er nu in zit.
Een andere vraag waarmee ik zit is in hoeverre ik met mijn probleem bij Wittebrug terecht kan. Koop (en montage trekhaak) is ruim 4 jaar geleden maar auto is op dit stuk eigenlijk non-conform. Ik verwacht hiermee zonder problemen met een caravan door heel Europa te kunnen toeren. Wat vinden jullie?
