Te heet koelwater

Skoda_plezier

Actief lid
Hallo Allemaal,
Een koelwater probleem. De temperatuur is zeer regelmatig veel te hoog. Soms komt er stoom onder de motorkap door. Maar ik heb ook gezien dat als de ventilator heeft gedraaid, de temperatuur weer aardig zakt naar een normale waarde. Ook gebeurd het dat ik een hobbel pak in de weg, en dat dan de temperatuur gelijk flink zakt naar normaal, en later weer stijgt (raar fenomeen!!) Tussentijds al een nieuwe thermostaat geplaatst. Op aanraden van een kennis (die regelmatig auto's demonteert, als beroep) een mini gaatje geboord in de thermostaat-klep. Idee is dat er dan geen druk opgebouwd kan worden. Dat heeft wel iets geholpen. Er lekt wel een beetje koelwater weg, maar dat komt volgens mij ook de door de stoomvorming.
Radiator is zeer waarschijnlijk niet lek, maar dat staat nog te bezien.
Ventilator spreekt wel aan als ik in de file terecht kom.
Kachel wordt niet altijd erg warm, terwijl je voorheen in je string in de auto kon zitten ('s winters) (heb ik trouwens GEEN foto's van :-) )

Mijn idee is dat er op een of andere manier onvoldoende koelwater circuleert in het motorblok. Of dat er onvoldoende warmte overdracht is in het motorblok.
Mogelijk oorzaak voor kenmerk 1 (onvoldoende circulatie) kan zijn: pomp is vervuilt of mist schoepjes (o.i.d) of spoelkanalen in motorblok zijn verstopt (zoals aderverkalking)
Mogelijk oorzaken voor kenmerk 2 (onvoldoende warmte overdracht) kan zijn: vuil in de spoelkanalen in het motorblok (ader verkalking of sludge aan de wand)

Wie kan mij helpen aan een verdere analyse en mogelijke oplossingen.
Bijv: als er vervuiling in het motorblok zou zijn, hoe krijg ik dat dan schoon? kan je zoiets eruit spoelen met een zeep of een zuur?
Kan je de koelwaterpomp controleren op schoepen-schade? en waar zit ie pomp dan?

gr
peter
 

Skoda_plezier

Actief lid
Kleine aanvulling: Vanmorgen toch maar een de temperatuur in de cabine op heel hoog ingesteld. Gelukkig doet ie het goed. De string kan weer aan :-)
 

Fabra

Ex-lid
Welja in je string met pech op de vluchtstrook..:banghead:haha
Zomaar wat dingetjes die in me opkomen;
De radiateur-dop is ook iets drukregulerends.
Kan er geen luchtbel in het systeem zitten.
En er is wel iets van flush voor je koelsysteem volgens mij..
Waterpomp aandrijving okee?
 

Cordoba

Forumguru
Als je kachel wel goed werkt, maar koelwater wordt te heet, dan misschien toch de thermostaat (gebeurt soms dat ook een nieuwe niet goed is).
Als je kachel soms wel, soms niet goed functioneert, kan de bediening van de kachel het probleem zijn (komt bij de Fabia I vaker voor, probleem is dan vaak de stappenmotor).
 

Skoda_plezier

Actief lid
Allen bedankt voor de reactie.

De water pomp aandrijving: tja daar zit ik ook aan te denken. Door onvoldoende aandrijving (als dat kan (?)) zou er minder water circuleren, en wordt het dus te warm, en zou dus misschien ook de kachel wel onvoldoende werken.
Ik heb in de afgelopen dagen wel een keer gezien dat de temperatuur opliep terwijl ik de kachel vol op verwarmen zette. Was op de snelweg; ik rijdt gemiddeld tweemaal een half uur op de snelweg dagelijks. dus voldoende tijd om een goede belasting test te doen.

Kachel soms wel soms niet warm is volgens mij niet meer aan de orde. Dat dacht ik wel in het begin, maar dat blijkt toch niet aan de hand te zijn. En de Felicia heeft geen stappenmotor op de regelklep. Dat is volgens mij gewoon heel mechanisch gekoppeld.

Worden beide slangen warm? Zou ik moeten onderzoeken want dat weet ik niet. Ga ik morgen onderzoeken, en kom er op terug.
Bouwt het systeem druk op? Volgens mij wel; maar ook dat ga ik onderzoeken. Als er stoom van onder de motorklep komt, denk ik dat het voorraad vat wel afblaast. Maar de druk opbouw zou misschien ook kunnen komen door de hitte van het koelwater.

Zou druk-opbouw impliceren dat de koppakking lekt?
Moet ik het carter-oliepeil in de gaten houden? dwz kan er koelvloeistof gemakkelijk bij de olie komen als er druk op staat?
Hoe kan ik de waterpomp aandrijving controleren?
En omdat de temperatuur opbouw niet heel super snel gaat (en soms zakt ie naar een normale waarde) denk ik dat de nieuwe thermostaat niet perse al stuk is.

Persoonlijk denk ik aan de hoeveelheid circulatie. En dus de pomp.
Maar sta graag open voor aanvullende meningen, suggesties en tips.
 

Spierings

Forumguru
Waterpomp is waarschijnlijk goed, anders zou de kachel niet goed warm worden.

Ook zou het probleem dan altijd aanwezig zijn..

Denk zelf dat deze druk opbouwd en het temperatuur probleem door lucht komt.

Als je slangen na een paar minuten rijden al heel erg hard zijn is het vermoedelijk de koppakking.
 

Skoda_plezier

Actief lid
Maar het probleem is toch altijd (sinds kort) aanwezig?!
Oeps...koppakking is niet leuk!
Dus morgen de slangdruk voelen na een stukje rijden, begrijp ik.

En inwendige vervuiling? Is dat ook nog steeds een alternatief als oorzaak?
 

Skoda_plezier

Actief lid
Nog even terug komend op een aantal diagnostische vragen uit de vorige reacties:
Worden beide slangen warm: JA, volmondig.

Staat het systeem onder druk, dwz zijn de slangen keihard: NEE ik kan redelijk gemakkelijk de slangen in knijpen.

Uiteraard is het wel zo dat als ik direct na de rit (en motor echt goed warm is) de dop een stukje los draai, het voorraad vat gaat borrelen. Maar volgens mij is dat normaal. Het is een beetje een snelkookpan in feite.

En een lekke koppakking geeft volgens mij redelijk snel "grote" schade. dwz dat je al vrij snel echt zoveel water verliest dat de auto niet meer te gebruiken is tot na de reparatie.
En deze klacht bestaat al een paar weken. Dus dat pleit volgens mij tegen de lekke koppakking.

Ik vraag mij af waarom interne vervuiling niet waarschijnlijk is (omdat het weinig voorkomt?)
 

Cordoba

Forumguru
Het borrelen bij het opendraaien gebeurt doordat de overdruk dan ontsnapt, waardoor het kookpunt lager komt te liggen, en het dus gaat borrelen, dus dat is normaal. Het borrelen dat Peter bedoelt is bij draaiende motor, als er lucht uit de cilinder in het koelsysteem komt. Lekke koppakking kun je (als je geluk hebt) duizenden km's mee rijden, maar het is absoluut niet aan te raden: je weet namelijk nooit wanneer een koppakking van een klein lekje er ineens voor een groot deel uitvliegt. (en dan kans op vloeistof in je cilinder....)

Interne vervuiling is alleen een probleem als het je doorvoer blokkeert. Gezien het feit dat beide radiateurslangen warm worden, heb je minstens een redelijke circulatie, dus is dat minder waarschijnlijk. Overigens na hoe lang rijden heb je de radiateurslangen gecheckt? Na 3-5 km rijden moet je al kunnen voelen dat beide slangen minimaal lauwwarm zijn.
 

Skoda_plezier

Actief lid
Het borrelen was bij stilstaande motor. En dat verlaagde kookpunt snap ik. Lijkt dus op een snelkookpan.

De slangen heb ik gevoeld na ca. 25 tot 30 km , zowel snelweg als provinciale weg. Maar wel vrij direct nadat ik gestopt was (binnen 5 minuten na stoppen, in ieder geval)

Zou er een verstopping kunnen optreden bij de radiateur? dan koelt die soms even een stukje minder. Maar na bijvoorbeeld een hobbel, zakt de temperatuur dan wel weer naar normaal om daarna weer op te klimmen tot een te hoge waarde.

Lastig he?

Wat zou een goede aanpak zijn om het een en ander uit te sluiten. Zelf denk ik aan een goede spoeling met reinigingsmiddel. Baat het niet en schaadt het niet, heb ik alleen een hoop werk gehad.
Mocht het helpen, dan hebben we twee dingen: het probleem op gelost en een antwoord op de vraag: Wat is hier aan de hand?

Of zie ik het te simpel?
 

Cordoba

Forumguru
Even voor de duidelijkheid: als je over een hobbel rijdt, dan zakt daarna de (te hoge) koelwater temperatuur? Hoe snel zakt ie dan? Ik begin namelijk te denken aan een electrisch probleem: losse stekker, of stekker die gecorrodeerd is, en daardoor slecht contact maakt. Die stekker kan van de temperatuursensor zijn, maar kan ook de stekker van je instrumentenpaneel zijn. Andere mogelijkheid is, dat er bijv. een soldering op de printplaat in je instrumentenpaneel niet meer helemaal fris is. (bij elektrische/elektronische oorzaak) Als de temperatuur echt plotseling zakt, kan het haast geen fysiek probleem zijn, maar moet het in de weergave van de meter gezocht worden, als de meter er een aantal minuten over doet om te zakken na die hobbel, dan loopt die temperatuur echt zover op, en moet je dus in een andere richting zoeken (kan nog steeds electrisch zijn, zoals bijv. slechte elektrische verbinding van de koelvin bij de radiateur).

Het spoelen zie ik persoonlijk niet zo als oplossing: als er een verstoppingsprobleem is, los je dat waarschijnlijk niet op met spoelen: effect is te klein. Wat je wel zou kunnen doen: zit er iets van een aanzuigzeef voor de waterpomp? Zo ja, check eens of daar niets voor ligt, zodat de waterpomp moeilijk koelvloeistof aanzuigt.
 

Skoda_plezier

Actief lid
Thanks Cordoba voor je reactie.
De verandering na een hobbel gaat gelijkmatig en duurt ca. 1 tot 1,5 minuut (om te dalen) het stijgen duurt dan weer langer. 3 a 4 minuten ongeveer.
Ik denk dan ook dat ik die aanzuigzeef zou willen schoonmaken. Maar de vraag is waar ik die vind. Ik weet waar de thermostaat zit.
EN als die zeef niets heeft opgeleverd, dan denk ik toch die spoelbeurt te doen. Gewoon om dat uit te sluiten in de verdere zoekactie naar de oplossing.
 

Joske

Forumguru
dat zeefje heb ik toch niet gevonden op de tekeningen in ETKA, ik zeg niet dat het er niet zit natuurlijk :-)

ik ga van een 1.6GLX Felicia uit en gebruik tekeningen uit 2001.. aangezien deze maar tot dan gemaakt is, in Europa ;)

Naamloos.jpg
 

Skoda_plezier

Actief lid
Geweldig bedankt voor deze technische tekening. Het lijkt er inderdaad op dat er geen zeefje of filtertje in zit.
Of het zou in het huisje moeten zitten waar ook de temperatuur voeler in zit (kan geen verwijs-nummer vinden)

En ik krijg ook de indruk dat de pomp lastig te bereiken is.
 

Cordoba

Forumguru
Een dergelijke zeef/filter vind je eigenlijk altijd of net voor de aanzuigopening van de pomp, of helemaal voor in de pomp zelf. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er niets zit dat voorkomt dat er 'rommel' in de pomp belandt.
 

Skoda_plezier

Actief lid
Als ik de tekening goed bekijk zou dat filtertje nr 13 kunnen zijn. Vanaf de pomp zit er een aanzuigbuis naar het thermostaathuis. Dat zou dan de enige reele plaats zijn voor een filter.
Morgen overdag ga ik aan de slag. Eerst vloeistof aftappen, dan huis proberen te verwijderen op naar nr 13. Als dat inderdaad een filter is, en die is vies, dan hebben we denk ik wel zo'n beetje de oorzaak en oplossing. Ik denk dat ik daarna (en zeker als dat filter vies is) de motor zo een inwendige spoelbeurt geeft. Dat weet ik ook zekerder dat dat in ieder geval niet meer de oorzaak is. En de zaak is dan toch leeg.

In ieder geval bedankt allemaal zover voor het meedenken.
Morgen laat ik weten wat het resultaat is van de actie.
 

Ronnie

Forumguru
Zit geen filter in.......
Pompcirculatie controleren (Schoepenwiel gaat nogal eens los op de as zitten)
en contoleren of radiator niet verstopt zit; er kunnen in 't verleden wel eens dichtingsmiddeltjes ingemietert
zijn die nu de zaak verstoppen. Indien verstopt: uitbouwen en (laten) spoelen.
Ik ga er tenminste vanuit dat de nieuwe thermostaat correct ingebouwd is.
 
Bovenaan Onderaan