TDI, bij volle tank

VEEJAY

Forumguru
Het fenomeen van de Toledo heb ik ook met deze auto, namelijk:

Als ik mijn auto helemaal voltank dan rijdt de auto een stuk pittiger (optrekken).

Dit fenomeen werd indertijd bevestigd op het seat-online forum. Er scheen ook een reden voor te zijn alleen ben ik het vergeten.

Hebben jullie het ook opgemerkt? Moet je eens op letten, als je een tijdje met een kwart tank heb rondgereden, moet je hem eens volgooien en dan proberen.. Denk dat het ook voor de 1.9tdi zal opgaan...

Erikje

Actief lid
lijkt me onwaarschijnlijk, is vooral een topic om lekker te kunnen l*llen op een forum lijkt me...

VEEJAY

Forumguru
nee serieus mannen, daar is de ` topic voor en het is lang geen 1 april.

Ik zal kijken op ik het draadje nog kan vinden op SO.

/forum/images/graemlins/frown.gif De 2003 draadjes zijn verdwenen...

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
lijkt me onwaarschijnlijk, is vooral een topic om lekker te kunnen l*llen op een forum lijkt me...

[/ QUOTE ]

Ik ga vanavond zwaar alcoholisch stappen, probeer als ik thuis ben een antwoord te verzinnen, lijkt me wel leuk antwoorden op zo'n mooi topic om 05.00 uur zondagochtend /forum/images/graemlins/473.gif /forum/images/graemlins/yeah.gif /forum/images/graemlins/473.gif /forum/images/graemlins/yeah.gif /forum/images/graemlins/473.gif /forum/images/graemlins/yeah.gif /forum/images/graemlins/473.gif /forum/images/graemlins/yeah.gif /forum/images/graemlins/473.gif /forum/images/graemlins/yeah.gif /forum/images/graemlins/473.gif

Karstieman

Forumguru
Er gaat altijd evenveel brandstof door de leiding heen.
Met een volle tank drukt het gewicht van de brandstof misschien iets meer, waardoor er sneller brandstof kan worder opgenomen ?.... toch ?

Hetzer

Forumguru
ja, maar een auto met een volle tank is ook zwaarder en dus langzamer dan een auto met een lege tank ...
Ik bedoel neem als voorbeeld de Formule-1 races,

daar gaan de lege auto altijd sneller dan de volle,

dus dan gaat de bovenstaande stelling niet op ...toch???

VEEJAY

Forumguru
toch wel, ondanks het zwaardere gewicht merk je verschil. Ik zal het opnieuw posten op SO. Misschien dat iemand nog weet hoe dat kon.

KMA

Lid
Als er een effect is dan kan ik me 3 dingen bedenken,
1) meer brandstof druk in de leiding waardoor er mischien meer brandstof verstookt wordt (lijkt me heel onwaarschijnlijk door de elektronische I van TDI)
2)minder onzuiverheden per liter diesel. De onzuiverheden die achterblijven in de tank worden weer verdeeld over een volle tank (lijkt me ook heel onwaarschijnlijk, waar heb je anders een brandstof filter voor?)
3) Een volle tank klotst minder waardoor de versnelling van gehele auto soepelere lijkt dan met een kwartvolle tank (ga maar eens met een emmer water rennen).
4) psychologische factor, in de zin van; heb net lekker getankt dus kunnen we er weer lekker tegenaan.

Ik zet in op die laatste /forum/images/graemlins/winkie.gif

Chris

Lid
het lijkt mij ook nummer 4, maar ik ga juist langzamer rijden om mijn actieradius heerlijk te zien oplopen naar 1100km!

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
het lijkt mij ook nummer 4, maar ik ga juist langzamer rijden om mijn actieradius heerlijk te zien oplopen naar 1100km!

[/ QUOTE ]

Chris, ik heb 1160 op het schermpje zien staan!

VEEJAY

Forumguru
Nou er is 1 iemand die het bevestigd op een ander forum.

Eentje heeft een theorie, maar das niet was mij toen verteld werd.

"
Het enige wat me zo binnen schiet is dat de brandstoftemp. in de tank bij vol lager is dan bij een half vol (half leeg).Hierdoor is de vloeistofdichtheid beter en kan je meer rendement eruit halen.Vooral PD motoren voeren soms een brandstoftemp. van circa 65 graden terug naar de tank,daarom zit er ook een koeler onder de auto om de temp. al wat naar beneden te krijgen.

Dit lijkt me de enige reden,kan geen andere bedenken zo gauw.
"

Ja en volgens mij zit er ook een sensor die de temperatuur van de brandstof meet en de inspuiting hiermee compenseert. Dus dan maakt het ook weer niet uit...

Fabia

† In Memoriam
Maar de brandstof is in de winter toch ook van iets andere samenstelling ivm met de temperaturen? Zo las ik laatst ook een leuk verhaal over een busmaatschappij. Doordat de brandstof tank van een touringcar best groot is had men niet de winterbrandstof getankt en was men richting de alpen gereden waar het behoorlijk kouder was. De volgende ochtend wilde men de bussen starten en dat lukte dus niet. De diesel was veranderd in een stroperige substansie die de brandstofpomp niet kon pompen. De passagiers werden met andere bussen vervoert. En rondom de bussen werden schotten gezet en warmte kannonnen, zo werden de bussen een voor een verwarmt zodat ze gestart konden worden.

Bovenaan Onderaan