TDI 1.6 met DSG of 2.0 handgeschakeld?

seadweller

Nieuw lid
@Dennis; heb jij een vergelijk met een 2.0TDI?
Hoe verhoudt een 1.6tdi DSG zich met een 2.0 (140pk) handbak voor je gevoel?
 

Happyman

Forumguru
Toen ik aan het zoeken was naar een gebruikte O2 heb ik ook zitten twijfelen om een DSG bak te nemen of niet. Mijn keuze is uiteindelijk toch op een handbak gevallen. Ik heb ooit eerder een tiptronicbak gehad en die moeten toch elke 150000 wel een revisie krijgen, geen idee hoe dat met een DSG zit maar dat kost nogal wat. Bij een handbak heb je ooit wel eens een nieuwe koppeling nodig maar die kosten zijn een stuk lager. Een versnellingsbak gaat over het algemeen wel een leven lang mee.

Ik moet wel zeggen dat als ik mocht leasen ik wel voor een DSG bak zou gaan.
 

rtwee

Senior Member
Ik heb hetzelfde dilemma gehad en bij 2 dealers geweest om beide versies te rijden. Mijn keuze was direct duidelijk; de 2.0 tdi. Ik vind het 'roeren' geen probleem en in combi met de drive mode 'sport' gaat hij echt als de brandweer. Daar kon de 1.6 DSG echt niet tegenop. Ik ben zelf ook een sportieve rijder en ben erg blij dat ik de 45 pk's extra krijg....

Let op; 'drive mode' is een extra optie, maar zo prettig. Het heeft niet alleen invloed op je gaspedaal, maar o.a. ook op de stuurbekrachtiging. (overigens ook op het verbruik.. maar dat is met lease iets minder erg voor me.. :) )

Overigens heeft de 2.0 geen 140 maar 150 pk
 
Beetje jammer dat ik de "drive mode" niet heb besteld. Ik was in de veronderstelling dat dit er standaard op zat. Helaas de brochure niet goed genoeg bestudeerd..... :laugh:De productiedatum is nu definitief dus kan niets meer toevoegen. Nou ja, niets aan te doen!
 
Toch snap ik niet helemaal waar het verhaal vandaag komt dat een 1.6TDI met DSG aanzienlijk sneller zou zijn dan de handgeschakelde 1.6 TDI. De autovergelijker van autoweek.nl laat zelfs zien dat de DSG 0,1 seconde langzamer zou zijn tot de 100. Misschien is het een kwestie van beleving?

Ook het verhaal over zeer lange overbrenging / bakverhoudingen in de O3 2.0 TDI t.o.v. bijv. een Golf 7 kan ik niet terugvinden, die van de Golf hatchback en O3 combi lijken gelijk te zijn.

http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=73483&id2=73488&id3=73492&id4=70304

Nou is de data van autoweek niet altijd 100% goed maar over het algemeen zijn ze vrij goed op de hoogte is mijn beeld...

Ik heb begin mei proefgereden in een O3 1.6TDI en in een Golf 7 2.0TDI (beide handbak) en op basis daarvan overduidelijk voor de 2.0 gekozen. De 1.6 is een prima motor en komt prima mee, maar de 2.0 was duidelijk krachtiger en gaf gewoon veel meer plezier :) ...
 
@MarcoD. Ik zeg erbij dat hij in de praktijk sneller zal zijn dan de handbak. Je moet gelijk ne bezetene schakelen om echt snel te zijn met een handbak, bij de DSG zit je altijd goed. Goed, dat gaat je bij een stoplichtsprintje nog wel lukken (ik schakel echter van 1 naar 2 vaak gewoon brak, tot eenieders vermaak), maar zo alledag wegtrekken of tussensprinten? Je legt het af tegen eender welke automaat, laat staan een DSG!:thumbsup:
Daarbij heeft de O3 1.6 TDI een 5-bak. Dat schiet niet op. Heb er mee gereden en zou voor mij echt reden van afkeur zijn geweest. Dan kies je zeker de 2.0, dat ben ik met je eens.

Die 0,1 seconden trouwens, vind ik altijd wel interessant. Volgens mij zit dit puur in het wegtrekken van 0. Bij een handbak kun je natuurlijk toeren maken voordat je weg spurt, dus daar zit in theorie de winst, mocht je dit optimaal doen. Vervolgens verlies je alleen maar bij iedere schakelbeweging. Er is natuurlijk ook nog een gewichtsaspectje. Overigens kun je een DSG ook prima op wat toeren brengen. Gewoon een beetje gasgeven en de rem erop, bij groen LOS!:D

Waar lees je trouwens de vergelijking met de Golf? Die lijkt mij inderdaad technisch gelijk.
 

Fean

Forumguru
@Pimiento als je naar de cijfers kijkt is verschil in tussensprint ook nihil, zelfs in voordeel van de manueel. Wellicht bedoel dat je plotseling terug moet schakelen... Schakelen doet de DSG sneller maar de auto is per definitie helemaal niet sneller.

DSG is zwaarder. Wat ik heb gelezen en wat de dealer mij vertelde is dat de DSG softwarematig wordt gekort om de bak te sparen, waar de manual volop het vermogen kan geven. Bij 250Pk plus wordt de DSG sneller met de 0-100 sprint.

@MarcoD niet alleen de diesels maar ook de benzine.
RS
manueel 6.9s
DSG 7.1s

1.8
Manueel 7.4
DSG 7.5

Autoblog had er een aardig stuk over..;
http://www.autoblog.nl/archive/2009/08/21/autoblog-aankoopadvies-dsg-of-handbak
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Als je vaak hard rijdt en verbruik dan ook belangrijk is, moet je altijd een 2.0 boven een 1.6 verkiezen, ongeacht DSG of manueel...
 
dank voor jullie reacties, ja als het dan zou mogen dan ga ik voor de 2 liter .Ga binnenkort eens daarin proefrijden. In het algemeen geen probleem met schakelen en zo op vakantie en snelwegritten is dat extra vermogen heerlijk. Nu nog een mooi maserati geluid maar ja het is geen v5.v6 of v 8 of nog meer. Dus toch maar standaard.!
 
Bovenaan Onderaan