TDI 1.6 met DSG of 2.0 handgeschakeld?

Ik weet het niet. Ik hou wel van stevig potje doorrijden en ik heb gehoord dat de 1.6 DSG flink meer gaat verbruiken in vergelijk met de 2.0 TDI?
Iemand al met beide gereden en een groot verschil gemerkt in prestaties?
Ik heb het geluk dat ik BTW en BPM vrij kan kopen, waardoor ze qua prijs bijna niks verschillen.

Naast lekker automaat rijden is het voordeel van de DSG dat hij i.c.m. de Adaptieve CC zelfstandig kan kruipen in de files (niet dat ik vaak in de file zit, maar puur "omdat het kan").
Welk van de 2 motoren zouden jullie kiezen als particulier?
 

Noord26

Forumguru
Alles afhankelijk van je rechtervoet. Wil je stevig doorrijden of sportief? Want sportief ontkom je niet aan een goede handbak. Doorrijden zou ik voor DSG gaan, sportief een handbak.
 
Eehm, ik denk dat ik meer een hardrijder dan een klaverbladverslinder ben. En op een 80-km weg haal ik graag die dame voor mij die 72 rijdt een beetje rap in. :)
 

Noord26

Forumguru
Dan zou ik voor DSG gaan. Zit ook een S-stand op. :)

Enig raakvlak: m'n pa rijd de 1.6Tdi icm een DSG-7 en met stevig doorrijden 1:17. En dat icm een 1500kg+ Caddy. Vind het zeer netjes. Wij deden in onze vorige 1.2 Tdi met handbak ongeveer 1:19 icm een 1100kg auto..
 
Maar ga ik dat niet 'merken'... Die 1.6 ten opzichte van de 2.0? Het is namelijk ofwel 1.6 DSG ofwel 2.0 hand. Iets met verbruik en BPM enzo :crazy:
 

Noord26

Forumguru
Verbruik > spritmonitor.de

BPM, geen idee, dat moet ik altijd wel aftikken. Daar weet je zelf meer van als menig anders als dat mee speelt in je aanschaf.
 
BPM scheelt een paar duizend euro. Hoef het nu nog niet af te tikken, maar bij import terug op NL kenteken over 2 jaar moet ik een deel rest-BPM betalen. Vandaar.
Op spritmonitor.de staan natuurlijk nog niet veel gegevens over de Octa III, maar toch een goede site. Meer info dan op de autoweek monitor. En uiteindelijk ging het mij erom of het verschil in beleving erg merkbaar zou zijn... Qua *OEMPF in je rug* of niet... :)
 

Noord26

Forumguru
Je kunt het beste gaan rijden in een auto met 2.0tdi en dezelfde met een 1.6tdi. Voor buitenstaanders is het onmogelijk om te zeggen wat jou het meest voldoening brengt. Mijn ervaring is dat een 1.6tdi een tam blok is standaard met een handbak. Maar koppel je er een dsg-7 aan komt hij helemaal tot leven en is de kans zeer groot dat je geen behoefte meer hebt aan een 2.0tdi.

Oempf in je rug, tja. Ik vind autorijden toch al niet zo spannend als je 2-wielers gewend bent van net geen kilo per pk.. Dat is dan toch een paar stappen hoger qua spanning/beleving/sensatie. Daarom is het voor ander lastig te zeggen hoe jij dat zelf ervaart.
 
Ja... 2-wielers heb ik mezelf tegen beschermd omdat ik mezelf op mijn 33e nog steeds te onverantwoordelijk vind. Dat gaat me problemen opleveren ofwel met mijn rijbewijs, ofwel met mijn fysiek gestel :)
Maar jouw reactie hier is precies wat ik hoopte, de DSG met 7-bak maakt de 2.0 minder noodzakelijk. Al is mijn volgende vraag dan weer, hoe is de 1.6 met DSG te tunen. DSGdokter is er wel mee in de weer en zegt dat het allemaal kan tot een pk of 145, maar toch... blijft het heel hè.. :)
 

andrehj

Forumguru
Je kunt ook alleen op vermogen tunen en niet of nauwelijks op koppel: 260 Nm bij 4000 rpm is namelijk ook al 146 pk. Dan heb je toch je vermogen (dat dat wat hoger in de toeren ligt is niet zo erg, je hoeft toch niet zelf te schakelen) en je bak blijft gegarandeerd heel.
Ik zit er ook over te denken om iets dergelijks te doen bij mijn 1.8 TSI, als in het najaar mijn garantie afgelopen is. Ik hoef dan het koppel maar slechts marginaal te laten stijgen, maar kan toch zonder problemen met de bak op een topvermogen van zo'n 210 a 220 pk uitkomen.
 
@andrej Ik heb al contact gehad met JD.. ze zouden hem kunnen tunen naar 145 pk met 320 Nm koppel. Halen ze de begrenzing van de DSG (250 Nm) eraf en dat kan zonder teveel schaderisico's kennelijk. Maar ja.. handbak kan toch wat meer dit soort aanpassingen hebben...
 

hemi24

Forumguru
De handbak wel ja, maar hou er rekening mee dat je koppeling bij ca. 100k er de brui aan geeft...
 
De koppeling bij de handbak ja? Die geeft er sneller 'de brui' aan? en bij een DSG niet? ook lijkt mij...? of zelfs eerder? Heb persoonlijk alleen ervaring met mijn vorige auto, Chrysler 300C 3.0 crd. Maar ja.. die ging van 217 naar 260 Pk.. dat is allemaal iets lomper uitgevoerd. :)
 

seadweller

Nieuw lid
Maakt de DSG ZOveel verschil uit icm de 1.6tdi dat je minder naar de 2.0 neigt? Ik zit zelf met een identiek dilemma.
Vermogen vind ik namelijk comfort. Niet om hard te rijden maar om makkelijker iemand in te halen. Blijft 45 pk en 70nm verschil. In mijn O2 zat de 140 pk tdi en die was geweldig...... Helaas geen DSGen dat trekt me enorm nu.
 
@ seadweller: Het is compleet iets anders geworden :) Een benzine 1.8 TSI met DSG (zoals je in handtekening kan zien). 1.6 was niet leverbaar met AutoCruiseControl en dat is een optie die ik nou eindelijk na 2 auto's 'niet leverbaar in uw combinaties' eens wilde hebben. Dus dilemma was toen 1.8 TSI of 2.0 TDI. Omdat ik niet zeker weet of ik veel km's ga draaien, voor een veilige keus gegaan met de 1.8.... Mocht ik veel km's gaan maken dan koop ik wel een woon-werk diesel ofzo erbij....
 
enne ; zijn er al mensen die inmiddels rijden met oct 3 16tdi dsg of die met een 2.o tdi rijden. Lees graag de ervaringen en geef ook aan wat voor type rijder je ben. sportief of meestal lui schakelend bijvoorbeeld.
 

Leon!!

Lid
ik heb nu een seat leon sport 2.0tdi handgeschakeld. echt wat een fantastisch blok is dat. 140pk en verschrikkelijk rap. Aantal maanden geleden wat kleine probleempjes waardoor de auto een week in de garage stond en kreeg ik de nieuwe leon mee met 1.6tdi handgeschakeld. Ervaring was dat de auto met het verkeer mee ging, en best vooruit wilde als je maar terugschakelde en die motor op toeren hield. met een 2.0 liter hoeft dat dus niet. Dus ja, nu is de vraag wat wil jij? Klaverbladverslinder en vrouwtjes inhalen ;) ik zou lekker voor de 2.0 gaan (als het toch allemaal niet uitmaakt). Wil je wat langer doen met voorbanden en je rijbewijs dan toch de 1.6
 
Waar ga je de auto het meest gebruiken? Dat is denk ik essentieel.

In de praktijk zal de 2.0 handbak niet of nauwelijks sneller zijn dan een 1.6 DSG tot ongeveer 130 km/h. Ten eerste schakelt een DSG veel sneller dan je met een handbak ooit zal kunnen en zul je altijd sneller weg zijn bij het stoplicht, want optimale krachtsoverbrenging. Met de 2.0 moet je al snel lomp bezig gaan om echt vlot weg te komen, want lange (=zuinige) overbrenging. Ook tussensprintjes zullen praktisch even snel zijn tot die snelheid. Op kruissnelheid van 100 km/h doe je 1500 tpm in de 6. Je moet 2 tandjes terug om echt vlot te zijn, de turbo moet op druk komen, je bent zo 2 seconden verder. Dan is de DSG al vertrokken.

Het sportieve aspect van de handbak is, met alle respect, gelul. De O3 heeft dermate lange overbrengingen dat de 2.0 alles is, behalve sportief. Een DSG is zeker sportiever. En daarbij, voor wie sportiviteit zoekt heeft VAG genoeg ander (diesel) moois in de aanbieding: koop een GTD of Leon met dezelfde motor.

Ik heb uiteindelijk de 2.0 gekozen vanwege de extra kracht op hoge snelheid. Wil je bij 150 km/h nog vlot kunnen accelereren op de Deutsche Autobahn, dan biedt de 2.0 wat je zoekt, zeker als je met passagiers of bagage onderweg bent. Dan geeft de 1.6 gewoon te weinig.

Dus lang verhaal kort: veel in Nederland onderweg en relatief korte afstanden: 1.6 met DSG.
Ga je vaak verder naar bijvoorbeeld Duitsland dan heeft de 2.0 wmb de voorkeur.
 

Fean

Forumguru
Het sportieve aspect van de handbak is, met alle respect, gelul. De O3 heeft dermate lange overbrengingen dat de 2.0 alles is, behalve sportief. Een DSG is zeker sportiever.

Dat is inderdaad met diesel. Met benzine is het wel sportiever..

Manueel benzine is voor veel mensen juist meer beleving wat gepaard gaat aan een sportieve beleving.
 
Bovenaan Onderaan