Tankinhoud 45L??

Polvo

Lid
Toen ik eind jaren 80 en begin jaren 90 nog de charade diesel had vulde ik hem tot de pomp afsloeg.
Daarna trok ik het vulpistool nog iets terug en vulde bij.
Meestal kon ik het schuim in de vulpijp zien zitten.
Ik heb nooit last gehad dat er diesel uit de tank liep.

Ik denk dat die angst voor expansie een beetje overdreven is en zeker geen 10 liter.
De fabia vul ik gewoon tot hij afslaat, de 1000km die ik daar op kan rijden is al een verademing tov van de 360 km op lpg van mijn vorige auto.
 
@ Polvo. In de industrie is het standaard (chemische industrie) om tanks nooit meer dan 80% te vullen. Wat ongeveer overeenkomt met die 10 liter. ;) Hoe meer ruimte er in de "volle" tank zit aan lucht des te meer tijd de brandweer heeft.
 

deusjevo

Forumguru
@ Polvo. In de industrie is het standaard (chemische industrie) om tanks nooit meer dan 80% te vullen. Wat ongeveer overeenkomt met die 10 liter. ;) Hoe meer ruimte er in de "volle" tank zit aan lucht des te meer tijd de brandweer heeft.

Uhmm, weet niet precies wat je bedoeld maar 95 of 98% vullingsgraad is voor opslagtanks en scheepstanks meer de regel en je laatste opmerking over ruimte begrijp ik niet.:confused:
 
Als je vloeistof ruim volume heeft om in te expanderen als het heet wordt (bij brand) dan loopt het niet meteen over. En overlopende brandstof bij brand is niet gewenst.
 

deusjevo

Forumguru
Ik denk dat jij qua 80% vullingsgraad doelt op gastanks?
Da's wat anders dan tanks voor diesel of benzine.
 
Neen die bedoel ik niet. En als er in onze tanks stiekum 50liter gaat ongeveer maar bij de eerste klik slaat hij af op ongeveer 40liter dan is dat ook 80% ongeveer.:)
 
Dat palletje precies. En inderdaad in vervoer over land en water worden tanks bijna geheel gevuld vanwege stabiliteit. Daarom zit er een minimum volume tot waar een tankwagen gevuld moet wezen. En minder dan dat mogen ze de weg niet op.

Maar gelukkig hebben wij het over een brandstof tank die continue verder leeg raakt en geen stabiliteits problemen geeft in de auto als deze maximaal 80% gevuld is.
 

deusjevo

Forumguru
Om stabiliteits problemen te voorkomen hebben tankers en tankwagens (verplichte) slingerschotten en meerdere compartimenten.
Wordt anders een beetje lastig om bijv meerdere benzinepompen met 1 tankauto te bevoorraden.
Zou best kunnen dat de brandstoftank in je Fabia ook slingerschotten heeft trouwens.
Brandstoftank-300x300.jpg
 

Polvo

Lid
Een laatste poging, dan stop ik d'r mee :koffie:
Vanaf pagina 8:

http://www.rijkswaterstaat.nl/images/Onderzoek%20bezwijkgedrag%20tankauto's%20bij%20brand%20in%20tunnels_tcm174-268270.pdf

Manipuleren met het "palletje" is niet verstandig als je niet weet waarmee je bezig bent, daar zijn we het geloof ik wel over eens?

Dit is appels en peren vergelijken.
Dit stukje gaat over tankauto's met 25000 tot 75000 liter brandstof, daar gelden heel andere normen voor dan een auto tank van 50 liter.
Die grote jongens zijn dan ook niet gemaakt van blik of kunstof.
 

deusjevo

Forumguru
Als je goed leest dan vergelijk ik ook deze tankwagens niet met brandstoftanks van auto's maar ging 't meer over gebruik in de industrie. :winkie:
Wat ik wel aangaf is dat er in brandstoftanks van auto's vaak ook slingerschotten zitten net als in tankwagens bijvoorbeeld.
 

Polvo

Lid
Ok, heb ik vast te snel gelezen, ik las iets van rijkswaterstaat-tankauto-palletje, maar vergeten tussen de regels door te lezen. :ahum:
 

Esli

Lid
Ik tank hem altijd eerst gewoon af, dan palletje indrukken en de xtra reserve vullen.
Geen problemen mee.
Op de duitse fora wordt het zelfs als tip aanbevolen.

Over dat hele expansieverhaal zou ik mij niet zo druk maken. :winkie:
 

piair1982

Forumguru
Laatst getankt, er ging 50 liter in. :smiley29:
Ik ben maar gestopt toen, dacht dat er een lek zat. Gelukkig na inspectie onderzijde geen lek gevonden. Of ik ben genaaid door dit tankstation....
 

turboturbo

Forumguru
Dat weet je pas bij de volgende tankbeurt; heb je maar 500 km gereden of bijna 700, dan weet je het ;) (niet vergeten van 's winters stationair laten draaien met ruiten krabben, als je dat doet, dat drukt de radius ook weer.)
 

Canon-Eye

Forumguru
Om stabiliteits problemen te voorkomen hebben tankers en tankwagens (verplichte) slingerschotten en meerdere compartimenten.

Quest85
Daarom zit er een minimum volume tot waar een tankwagen gevuld moet wezen. En minder dan dat mogen ze de weg niet op.

Met alle respect: dit is een beetje klok-en-klepel.
Voor tankvervoer met gevaarlijke stoffen geldt in het algemeen, dat er om te beginnen een maximum vullingsgraad is. Die wordt bepaald door een formule waarin o.a. de uitzettingscoëfficiënt van de vervoerde stof een rol speelt. In de praktijk komt dat meestal uit rond de 97% van het tankvolume.

Daarnaast geldt nog, dat tanks (of compartimenten van tanks) hetzij tot maximaal 20%, dan wel tot minstens 80% van hun volumecapaciteit gevuld moeten zijn, TENZIJ ze door middel van slingerschotten zijn onderverdeeld in "subcompartimenten" van maximaal 7500 liter. Dit heeft dan te maken met stabiliteit, maar het heeft hoegenaamd niets te maken met het idee dat het kantelen van tankwagens vooral wordt veroorzaakt door het zijwaarts schommelen van de vloeistof. Dat is echter niet de voornaamste oorzaak, en wordt hoegenaamd ook niet beïnvloed door die slingerschotten. Immers, die schotten staan zelf ook dwars op de rijrichting en houden het zijwaarts klotsen dus niet tegen. Wat ze wel doen, is het voor- en achterwaarts bewegen van de hele vloeistofmassa afremmen. Het is juist dié beweging die tot narigheid kan leiden, in het bijzonder als trekker en tankoplegger in meerdere of mindere mate geknikt t.o.v. elkaar staan (inderdaad: een bocht maken) en dan ook nog afremmen. Scharen en/of omslaan gebeurt dan voor je 't weet.

Dus: indien een tankcompartiment groter is dan 7500 liter zit(ten) er meestal wel een of meer slingerschotten in, zodat elke gewenste hoeveelheid (tot maximaal 97% of zo) kan worden geladen - mede afhankelijk van de soortelijke massa van de stof, want er is ook nog een maximum laadvermogen.

Overigens: in een meer dan 80% gevulde tankwagen met of zonder slingerschotten (die laatste bestaan ook: vacúümwagens bv) kan de massa inderdaad nauwelijks voor- en achterwaarts klotsen, wat de stabiliteit ten goede komt. Maar denk niet dat je er dan sneller mee de hoek om kunt. Want bij een volle bak ligt het zwaartepunt zo veel hoger dan bij een halfvolle tank, dat de invloed daarvan groter is zodat die volle reeds bij een lagere snelheid op z'n kant zal gaan dan de halfvolle, ondanks het "opzij/omhoog kruipen" van de lading in de laatste. Daar zijn uitgebreid proeven mee gedaan, zowel met echte tankauto's (voorzien van zijwielen) als met schaalmodellen op een ronddraaiend kaasplankje.
Da's namelijk het leuke van natuurwetten: ze werken op elke schaal, bij 1 op 1 net zo goed als bij 1 op 87... (maar die laatste versie geeft minder rommel en is daarom goed bruikbaar in een leslokaal, wat ik jarenlang wekelijks heb mogen doen).
 

Canon-Eye

Forumguru
Vol = vol?

Mijn Fabia I combi uit 2002 (1.4 benzine) tankte ik altijd helemaal tot in de dop - gewoon omdat ik er een hekel aan had, en dus de tankfrequentie zoveel mogelijk wilde beperken.

Tótdat... bleek dat er ergens bovenaan de vulpijp een "zijstraatje" was met een actief koolfilter, met daarbovenop de tankontluchting (die op zich hoger uitkwam dan de vulopening). Doordat ik steeds die filterruimte mee opvulde, moest het actiefkoolfilter vervangen worden - en waren we opeens een €200 of zo verderop. :-(

Of m'n huidige Fabia Greenline ook zo'n filter heeft weet ik niet, maar sindsdien tank ik tot-ie afslaat en rond het dan naar boven af op de eerstvolgende hele liter, verder durf ik niet te gaan.
 

deusjevo

Forumguru
Met alle respect: dit is een beetje klok-en-klepel.
Voor tankvervoer met gevaarlijke stoffen geldt in het algemeen, dat er om te beginnen een maximum vullingsgraad is. Die wordt bepaald door een formule waarin o.a. de uitzettingscoëfficiënt van de vervoerde stof een rol speelt. In de praktijk komt dat meestal uit rond de 97% van het tankvolume.

Zat ik er toch niet ver naast op 5 september?

deujsevo zei:
Uhmm, weet niet precies wat je bedoeld maar 95 of 98% vullingsgraad is voor opslagtanks en scheepstanks meer de regel en je laatste opmerking over ruimte begrijp ik niet.:confused:
 

Canon-Eye

Forumguru
@deusjevo: nee, toen niet zo. Maar ik 'struikelde' meer over de verplichte slingerschotten die je op 6 september noemde.

Ze zijn namelijk niet verplicht - alleen kan het eventueel ontbreken ervan de gebruiksmogelijkheden van de tankauto beperken.
Maar ik geef toe, het statement van quest85 was de echte trigger om te reageren en misverstanden uit de wereld te helpen, en in dat verband pakte ik jouw (deel)opmerking meteen even mee.
 

floyd2

Forumguru
Volgens mij kan dat palletje indrukken en tot de rand vullen niks geen kwaad.(behalve bij auto's dus met een koolstoffilter maar dit is alleen bij benzine dacht ik)
Zelfs als je de brandstof tot in de vulpijp hebt,dan nog zit er door de onregelmatige vorm van je tank genoeg lucht in en is je tank zelf flexibel genoeg om dit op te vangen.
Ik meende ergens gelezen te hebben dat die extra ruimte meer is om in geval van een ongeval de tank te kunnen laten vervormen zonder dat die gelijk scheurt.(en je auto in een vuurbal laat veranderen)
 
Bovenaan Onderaan