Tanken met jerrycan

Goedemorgen allen,

Ik tank incidenteel nog wel eens mijn auto bij met een jerrycan.

Bij mijn vorige auto was / is dit nooit een probleem geweest.
Nou weet ik niet of dit met mijn nieuwe Kodiaq mogelijk wel problemen gaat opleveren.

Bij het tanken met een jerrycan heb je natuurlijk niet een stop systeem zoals dit bij een pomp op de slang zit. Je weet dus dat die vol is als de benzine (bijna) uit de vulopening stroomt.

Zit er bij de kodiaq een overloop systeem waardoor ik mogelijk benzine erin blijf gooien die er stiekem onder weer uitloopt?

Zijn er andere negatieve gevolgen te bedenken van te veel tanken?
 

JeSko

Forumguru
Uiteraard gaat dit geen problemen veroorzaken, en als het teveel is loopt de benzine gewoon duidelijk langs je carrosserie naar beneden recht in je teenslippers ;)

Andere negatieve gevolgen van te veel tanken is dat het je portemonnee sloopt, anders kan ik er zo geen bedenken :)
 
Laatst bewerkt:
Incidenteel bedoel ik mee 1-2 keer per jaar.
Voor mijn boot heb ik jerrycans met benzine. Als die het water uitgaat, gaat deze benzine met een jerrycan de auto in.

Fijn dat er niet eerder in het traject een overloop zit waardoor ik het niet in de gaten heb dat het eruit loopt. Benzine langs mijn carroserie kan ik nog wel zien denk ik ;)

Ik denk dat jij dacht dat er accidenteel stond.

accidenteel​

bijv.naamw.
Afbreekpatroon: ac·ci·den·teel
Verbuigingen: accidenteler
Verbuigingen: accidenteelst

1) bij tijd en wijlen, bij toeval, bijkomstig

2)
als gevolg van een ongeluk

3)
''accidenteele verhoging of verlaging'' een verhoging of verlaging die niet onderdeel van de toonsoort is maar slechts op een bepaalde plaats in de muziek voorkomt

voor de verdere definitie van incidenteel verwijs ik naar:D:

incidenteel​

bijv.naamw.
Uitspraak: [ɪnsidɛnˈtel]
Afbreekpatroon: in·ci·den·teel

als iets niet vaak gebeurt
Voorbeelden: `een incidentele subsidie verlenen`,
`incidenteel bij elkaar komen`,
`in incidenteel voorval`
Antoniem: structureel
Synoniem: onregelmatig
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij mijn Fabia 1c heb ik destijds wel een vrij duur probleem veroorzaakt door steeds maximaal vol te tanken ("tot in z'n boordje"). Daardoor liep er namelijk benzine via de tankontluchting in het actiefkoolfilter, bedoeld om de vluchtige organische stoffen af te vangen die anders via die ontluchting in de atmosfeer zouden uitstromen. Filter vervangen kostte toen (ca. 2003) €225.
Ik weet niet of huidige auto's ook nog zo'n voorziening hebben, maar ik let sindsdien erg goed op dat ik niet te vol tank. Als de slang afslaat, ga ik door tot de eerstvolgende hele liter en that's it.
 

JeSko

Forumguru
Klopt die zocht ik, en neen hoor ik zag het wel juist staan maar mijn Nederlandse vocabulaire maakte even een fatale crash :D
 

Tees

Donateur
Als het je alleen gaat om een jerrycan die over was even op te maken, dan zal t hooguit 10 liter zijn toch? Op een tank van 55-60L (weet even niet wat er precies in de Kodiaq zit, maar vast zoiets) moet t dan toch wel lukken om te zorgen dat ie niet overvol raakt?
Dat koolfilter is idd wel de beperkende factor, die wil je niet volgooien met benzine. Liever ook niet 1x, dan verzadig je m vrij snel. En de kosten heeft @Canon-Eye al aangegeven, dan wordt t wel dure benzine ;)
 
Het gaat meestal om meerder jerrycans. Totaal 100 liter haha, welke ik het liefst zo snel mogelijk leeg heb zodat ik ze leeg kan wegstallen in de winterstalling
 

Tees

Donateur
OK, that's a whole different koek. Maar ook daarmee kan je t wel doseren: op basis van je km-stand sinds laatste keer tanken en je geschatte verbruik, plus een marge van 5-10L, kan je best de tank redelijk vol krijgen, zonder te overvullen. Ik zou iig proberen te voorkomen dat t over je voeten loopt, niet perse voor je voeten maar wel voor dat koolfilter.
 

Canon-Eye

Forumguru
was dit het geval bij structureel overvullen?
Het heeft een tijdje - dus ook een behoorlijk aantal tankbeurten - geduurd voordat dit aan het licht kwam. Maar door de layout van de ontluchtingsleiding (via het noritfilter uitmondend vlak bij de kraag van de tankvulopening) was in principe één keer overvullen al voldoende om benzine in het filter te laten lopen. Daarmee is de adsorbtiewerking van het actiefkool al direct in belangrijke mate verminderd. Ik raad je dus aan om een veilige marge aan te houden, zoals @Tees ook aangeeft.
Zó'n ramp zal het niet zijn om die 100 liter over 3x tanken te spreiden, toch? Trouwens, in 2x zal het waarschijnlijk toch (net) niet lukken...
 

MarcoO2

Forumguru
Wat is eigenlijk het probleem als dat filter niet goed adsorbeert? Dat stinkt het rondom je auto naar benzine ofzo?
 

Tees

Donateur
Strikt genomen valt het koolfilter onder de emissiereducerende systemen, en die dienen volgens de APK-wetgeving te werken. In de praktijk zal het niet zomaar opgemerkt worden.

Wat je er van merkt is dat je idd mogelijk wat meer van de benzine ruikt rondom je auto. En het is slecht voor het milieu en de gezondheid.
 
Bovenaan Onderaan