Tankdop-touwtje geknapt

turboturbo

Forumguru
:cry::laugh: <- huilie

Niet lang geleden knapte het (rubberen?) bevestigings 'touwtje' van de tankdop los. De dop kan je dankzij dit touwtje lekker laten hangen tijdens tanken en voorkomt dat je 'm zal achterlaten op de pomp na het tanken. Het materiaal was helemaal broos en droog geworden, dus dat het een keer zou knappen was te verwachten.

Nu zat ik er even naar te kijken, maar dat 'touwtje' zit helemaal geintegreerd in de tankdop. Ik zie zo gauw geen mcgyver oplossing. Ik heb even navraag gedaan bij een dealer, en dat touwtje is los niet verkrijgbaar. Voor een nieuwe tankdop moet ik toch al gauw aan een paar tientjes denken, waarbij hij me niet kon garanderen dat het een dop met slot werd en/of dat er wel of geen touwtje bij zou zitten, als ik het goed begreep. Dat gaat 'm dus niet worden.

Is er een goedkopere of slimmere oplossing? Heeft iemand van jullie dit al eens voorhanden gehad en hoe opgelost?

Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Een beetje late raad maar wat ik steeds doe is de tankdop (waar speciaal een uitsparing voorzien is) op de tankklep plaatsen. Zo "hangt" de dop nooit aan het rubberen koordje en wordt ie ook zo niet belast. Zo direct een oplossing kan ik niet bedenken, behalve een "echt" touwtje, maar dat is mss niet zo een zicht ;)

Rallye

Forumguru
Bij mijn Skoda's kun je de dop (touwtje of niet) aan de rand van de tankklep hangen. Dat laten hangen (tegen de lak) vind ik maar niets.

Niet dat dit je helpt met het touwtje, maar je kunt dan wel je tankdop kwijt....

Edit: Joske was weer eens sneller....

turboturbo

Forumguru
behalve een "echt" touwtje, maar dat is mss niet zo een zicht ;)
Dat is dus het punt; dat kan niet. Er is geen bevestingsmogelijkheid voor een touwtje aan de dop. Het originele rubberen touwtje zit in de dop geïntegreerd... :(

Ik ben met jullie eens dat dat laten hangen van de dop niet echt ideaal is (voor je lak etc) Dat op de tankdop plaatsen, tipte de dealer mij ook al aan de telefoon. Ik zie echter met geen mogelijkheid hoe ik de dop op de klep kan zetten....? :fool:

Bedankt voor je links, @Joske . Ik heb de adverteerders gemaild. Voor 10 tot 15 euro wil ik dit ongemak nog wel afkopen.... :thumbsup:

Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
dus de tankdop heeft bij jou geen uitsparing? Is het trouwens nog een tankdop met sleutel?
Bij mijn F1 van 2006 is het alleszins wel met uitsparing én rubberen koordje :)

VWim

Forumguru
Heb het probleem ook voorhanden bij de polo van mijn vrouw, dat touwtje is ook op sterven na dood.

als er oplossingen zijn....

turboturbo

Forumguru
Het kwartje begint heel langzaam te vallen aan deze kant..... :pardon:

Bij bestudering van de foto's van de dop zie ik nu dat er inderdaad 4 inkepingen op de doprand zitten. Daarmee plaats je de dop op de tankklep, neem ik aan? Ik zat me al suf te staren op die 2 soort van 'pootje' die aan de binnenkant van de tankklep ziten... En hoe die dop daar dan op moest gaan staan.... :arghh:

Ik heb trouwens een tankdop zonder sleutel (gelukkig) en een tankklep die je mbv een hendeltje bij de bestuurdersplaats in de auto, opent. Dus niet met zo'n lelijk 'vingerhoedje' aan de klep.

@VWim ik vrees dat er niks anders op zit dan de dop geheel te vervangen. Vissen we nu in dezelfde vijver? ;)

VWim

Forumguru
@turboturbo nee nog niet, hij is, zoals gezegd, op sterven na dood. Het overlijden zal echter niet zo heel lang meer duren verwacht ik.

turboturbo

Forumguru
Dat denk ik dan ook niet. Toch heeft 'ie het bij mij nog zeer lang volgehouden; en de nekslag was doordat ik er met de (stugge dikke) slang van het vulpistool de dop iets mee trok tijdens het terughangen. :facepalm:

Vandaar dat ik nu het belang zie, van de dop op de klep plaatsen. :pieker:

Jee13

Forumguru
Ik hou ook niet van het laten hangen van de dop tegen de lak, ook het plaatsen van de dop op klepje vind ik niets

Ik heb een F1 dop gemonteerd, dan hoef je dop ook nooit meer los te schroeven bij het tanken

Er zijn nog wel wat mcguiver oplossingen te verzinnen hoor:
De plastic deel waar het rubber koordje aan vast zat is verdikt, je kan daar net een klein gaatje in boren en dan iets van een zwart touwtje monteren.

Joske

Forumguru
een F1 dop

...

dan rij je het tankstation tegen 90km/u binnen, komen er ineens 4 mannen in brandwerende pakken op jouw auto gesprongen, gooien er een dikke slang in, vullen jouw tank in 5 seconden en vervangen alle vier jouw banden binnen de 6 seconden. Dan nog eens je vizier schoonmaken zodat je vervolgens de pits kunt verlaten met gierende banden..

;)

neen, ik weet het ook niet, wil ook wel weten wat @Jee13 bedoelt daarmee.

Betreft de uitsparingen, goed dat je frank gevallen is ;), is de link van 2dehands niets voor jou trouwens?

edit: zie in voorgaande post dat je de adverteerders gemaild hebt.. ;)

CDK

Forumguru
Ik hou ook niet van het laten hangen van de dop tegen de lak, ook het plaatsen van de dop op klepje vind ik niets

Ik heb een F1 dop gemonteerd, dan hoef je dop ook nooit meer los te schroeven bij het tanken

Er zijn nog wel wat mcguiver oplossingen te verzinnen hoor:
De plastic deel waar het rubber koordje aan vast zat is verdikt, je kan daar net een klein gaatje in boren en dan iets van een zwart touwtje monteren.
Jij hebt een F1 dop.... Dit vraagt om een foto en vanwaar komt die? ;)

ertromp

Forumguru
@Jee13 Dat ziet er handig uit. Hoe lang maak je al gebruik van deze voorziening en hoe bevalt het? (voor/nadelen als die er zijn?)

Jee13

Forumguru
@ertromp, ik heb deze dop al paar jaar, had m hiervoor al op mijn passat

Dit bevalt mij prima, geen geklooi met dop losdraaien of schade van de dop op klepje of achterscherm van het bungelen van de dop oid.

Nadelen: op de skoda is de vorm van hals naar brandstoftank iets anders van vorm, sommige tankpistolen slaan gelijk af, ik tank meestal bij BP en weet dat ik daar tankpistool niet volledig moet in steken. Bij mijn passat had ik daar geen last van.

Officieel is dit apk afkeur, dus bij apk even oude dop, terugdraaien

Ik kan verder geen andere nadelen verzinnen

hpolie

Senior Member
Lijkt mij ook wel heel mooi, maar hoe zit het met diefstal van benzine? kan hij ook op slot?

Bovenaan Onderaan