Syntetisch geluid TSI RS

Captain Hook

Forumguru
Ligt het nou aan mij of eh... :shocked:

Synthetisch geluid aka kunstmatig opgewekt geluid dus.

Jarenlang hebben de ingenieurs bij automobielfabrikanten uitgedokterd hoe ze resonanties konden beperken en geluidsreducties konden realiseren bij het fabriceren van de heilige koe.
Geavanceerde 3D en CAD technologie werd ingezet om complete simulaties van een auto door te rekenen en te optimaliseren. Geluiddempende materialen worden toegepast in de deuren, de stijlen, het dashboard, het schutbord, etc. Zelfs de motor wordt ingekapseld om maar niet teveel lawaai te produceren. Uitlaatsystemen zijn optimaal afgestemd op geluiddemping.
Een compleet akoestisch design wordt op de auto losgelaten om zowel binnen als buiten de auto de lawaai productie in te perken. En met succes!
Auto's zijn tegenwoordig een stuk stiller geworden. We klagen nog wel eens over zoemende bandjes of een geruis langs een deurstijl. Maar over het algemeen kun je op een rustige toon een conversatie voeren, terwijl je over 's-lands wegen zoeft.

En dan wil je extra geluid gaan toevoegen? WTF :(?
(altijd prettig voor je omgeving; NOT)

Maar wanhoop niet! Er is een oplossing! :D
Koppel een paar bass-beat oortjes aan dat ronde object, wat zich tussen hoofdsteun en stuur bevindt. Sluit die aan op een slimfeun met een app die, afhankelijk van het rijdgedrag (er zijn immers genoeg motion sensors aanwezig) de nodige vroem-vroem-brrrr-brrrr geluiden afgeeft. En voila, homo ludens is weer voorzien!
De ultieme ervaring zou kunnen zijn dat er zelfs een racestoel wordt gemonteerd met motion feedback en speciale, nattigheid producerende pompjes, om het peentjes-zweten-gevoel van de 'sportieve' rijder te emuleren.
Bijkomend voordeel: dan hoeft de omgeving tenminste niet mee te 'genieten' van deze ultieme driving experience. Problem solved!
Tweede voordeel: er is ook geen enkel probleem bij een technische keuring waarbij de geluidsproductie van de auto wordt gemeten of deze onder de maximale waardes blijft.

Er zijn vast slimme marketeers die deze speciale oortjes t.b.v. homo ludens kunnen upsellen in een gelimiteerde blingbling verpakking met allerlei lifestyle crap erbij...:maakmegek:

Laatst bewerkt:

Endja

Senior Member
@Captain Hook welke omgeving? ;)

omgeving.JPG

@Joske ik denk het ook wel, we zien wel wat er kan :)

Tuner111

Forumguru
ja nu is dat nog makkelijk spreken natuurlijk é ;)

de eerste 4 jaar keurvrij, maar tis er na é :)

heb gaan horen bij br-performace (den bruno). en voor me zou het 1162 euro kosten met plaatsen bij voor de supersprint en 900 voor de miltek. na de 4 jaar gewoon even aankloppen bij br en ze halen de supersprint eraf en dan de standaard uitlaat monteren ze er weer op. daar vragen ze 50 euro voor :) dus zit er wel over na te denken dit te laten doen :)

Joske

Forumguru
Downpipe?? Denk ik niet persoonlijk ;)

Dan val je zo door de mand op de keuring..

Of bedoel je vanaf de originele kat?

ertromp

Forumguru
Ga voor een aangepaste uitlaat!
Helaas vind ik de sound van een vier cilinder dan nog niet top maar altijd beter dan zo'n speakertje
Bij een vijf cilinder met aangepaste uitlaat of nog meer cilinders klinkt het net effe wat beter bij flink in de toeren gaan

• Leuk
Waarderingen: CDK

Rallye

Forumguru
Volgens mij wordt het "synthetische" geluid van de Octi III RS in de benzineuitvoering niet via de speakers gemaakt, maar via een membraan dat trilliming uit het motorcompatiment (inlaattraject?) doorgeeft aan het passagierscompartiment. Het is dus juist niet synthetisch, maar mechanisch.

Bij sommige BMW' en Renaults (Clio RS geloof ik) is het geluid echt synthetisch, bij de Renault kun je zelf kiezen of je (binnen) het geluidt van een Nissan GTR wilt. Dat zou me te ver gaan.

@Captain Hook
Autorijden is voor velen ook "een stukje beleving". Daar hoort geluid bij, zie de discussie over de tegenwoordig saaie Formule 1. Het geluid van een Ferrari of Harley Davidson valt voor jou mischien onder overlast, die weggesaneerd zou moeten worden, ik geniet daar juist van. Ik haat dan ook achtergrondmuziek bij autoprogramma's.

Nog een nadeel van een stille auto: eerder deze week stond ik naast een (totaal afgeplakte) "Erlkönig", een testmodel van een nieuwe Mercedes plug-in hybrid. Op het moment dat hij wegreed van zijn parkeerplaats deed ik een stap naar rechts ..... niets gehoord, tot hij bijna over mijn hakken reed. Loud pipes save lives!

• Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
@Rallye om je te attenderen op een rijdende electrokar is niet zoveel geluid nodig, het geluid van een kartonnetje tussen de spaken van een fietswiel is voldoende.
Het probleem met luidruchtige auto's en motoren, is dat ze dat (meestal) altijd zijn, dus ook midden in de nacht in een slapende binnenstad. Ooit een 50-tal meters van de invalswegen van een stadcentrum gewoond, en bepaalde perioden werd ik 's nachts regelmatig wakker van knetterende motoren die langs kwamen rijden.

Spierings

Forumguru
Leuk idee een sport uitlaat maar de topic starter heeft een TDI... Op een diesel maakt een sport uitlaat minder uit. Het geluid wordt er meestal niet sportiever van, diesels maken meer een brom geluid.

Vind zelf een sportieve snelle auto zonder geluid waardeloos. Vind het geluid van amg, M serie en RS modellen tegenwoordig erg gaaf. Meesten zitten net tegen het legale met een mooie roffel

Captain Hook

Forumguru
Autorijden is voor velen ook "een stukje beleving". Daar hoort geluid bij, zie de discussie over de tegenwoordig saaie Formule 1. Het geluid van een Ferrari of Harley Davidson valt voor jou mischien onder overlast, die weggesaneerd zou moeten worden, ik geniet daar juist van. Ik haat dan ook achtergrondmuziek bij autoprogramma's.
Precies! Je (be)leeft veel meer zonder onnodig geluid. Die herrie leidt alleen maar af... :tongue: en/of verdoezelt andere (technische) tekortkomingen... En laten we vooral geen rekening houden met de wereld om je heen....neen, vooral niet... :wavecry:
Het is 2015! Geen 1915!

Helaas :cry: hoe sommigen vastgeroest zijn in oude zaken van weleer... Dan wil je zeker ook graag al die andere vormen van vervuiling van vroegah weer terug hebben? (oliedampen en onverbrande brandstof, looduitstoot, etc.)
Toepassing van techniek en technisch inzicht schrijden voort! Stuurbekrachtiging is natuurlijk ook voor watjes. Laat staan rembekrachtiging, ABS, ESP, veiligheidsgordels, plofzakken, gelaagde voorruiten, airco, enzovoorts, enzovoorts. :koffie:
Al die vooruitgang moest verboden worden. Stel je voor zeg... :yeah:

Maar zoals ik al opperde: de oplossing is er: die speciale oortjes! Je kunt 'genieten' wat je wilt, zonder anderen te belasten. Kortom win-win.
En wellicht doen de slimme saleslui er ook nog een gratis petje bij (sorry, kon 't niet laten):)

Ook zoiets bizars imho; het begrip 'sportief' is ook niet meer wat het geweest is...

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Hmmm. We zijn afgeraakt van geluiden binnen de auto naar buiten de auto merk ik. Zeg ik dat alle auto's lawaaiig moeten zijn, of dat er ze niet aan de wettelijke geluidseisen moeten voldoen? Nee. Een Ferrari of Harley Davidson geeft een prachtig geluid, dat mijn dag goed maakt. Ik neem aan dat die op de opnebare weg aan de eisen voldoen. Toegegegeven: als iedereen zo'n vervoermiddel zou hebben was de sjeu er wel een beetje af...

Verder kan iedereen kiezen voor een sportuitlaat, zo lang hij binnen de wettelijke eisen blijft. Voor sommigen voegt dat iets toe, voor anderen niet. Niets aan de hand dus. En dat is nog afgezien van het feit dat veel sportuitlaten het geluid slechts veranderen en niet veel luider maken. Ik vraag mij bovendien af of je alle geluiden die een auto maakt (zeker buiten de auto) weg kunt halen. Daarnaast: ook in de auto is geluid belangrijk, voor het bealen van je schakelmoment bijvoorbeeld. Hoe verder je mensen bij de techniek van de auto weghaalt, hoe slechter ze die technoek zullen behandelen. Zie het aantal Nederlanders dat "het nieuwe rijden" ook in de bergen in Oostenrijk toepast.

Natuurlijk is geluidsoverlast (door buren, evenementen en verkeer) een probleem. We wonen, zeker in de Randstad, nu eenmaal met teveel mensen op een kluitje. Bij het verkeer wordt die overlast volgens mij niet veroorzaakt door af en toe een sportuitlaat, maar vooral door geluid van banden. En eigenlijk natuurlijk door slechte planning van bebouwing...

Bovenaan Onderaan