superbia
Forumguru
Hallo daar! Ik heb mijn Superb alweer een aantal weken in bezit en heb reeds op bij de autoweek een review geplaatst. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik hier eigenlijk veel vaker te vinden ben dan op de autoweek website, dus daarom leek het me leuk om ook hier mijn review te plaatsen.
Ter introductie
Toevallig sprak ik een collega die net te horen had gekregen dat hij een nieuwe auto mocht uitzoeken. Zijn criteria waren: grote auto, liefst een station, 14% bijtelling en zoveel mogelijk opties voor een leasebudget zo dicht mogelijk bij de 500 euro. Mijn Megane voldeed aan alle criteria en al snel was het proces om de auto over te dragen in gang gezet. En toen… mocht ik ineens snel op zoek naar iets anders J
Ik heb proefgereden in de Skoda Octavia station 2.0tdi, Seat Leon ST FR Dynamic 1.4 met DSG, Passat Variant 2.0tdi en de Skoda Superb 2.0tdi. Ik ben verrast over de Seat Leon, de combinatie met 150pk en DSG is echt fantastisch! Uiteindelijk kon ik toch de verleiding van een auto uit het D-segment niet weerstaan en waren de Passat Variant en de Superb Hatchback waar de keuze tussen gemaakt moest worden. Uiteindelijk is de keuze op de Superb gevallen, ik vind het nieuwe design zeer geslaagd en je krijgt meer gadgets voor hetzelfde geld.
Bestelling
Skoda Superb hatchback, 2.0tdi (150pk) Style Businessline
Kleur: Quarz grey
Opties: 19” Sirius velgen, Adaptive cruise control (ACC), Dynamic chassis control (DCC)
Assecoires: Wegdraaibare trekhaak (nog niet gemonteerd)
Deze auto was het showroom model bij A-Point Amsterdam. Hierop was geen trekhaak aanwezig, vandaar de keuze voor montage achteraf.
Ervaringen (1538km)
Wat een enorme stap is de overgang van de Megane naar de Superb. Je merkt aan alles dat je in een auto uit een hogere klasse rijdt. De afwerking in het interieur is zeer netjes, geen rammeltjes, ruwe randjes, hard plastic en alles voelt solide. Ook de stap naar 150pk is fijn, het gebrek aan vermogen vond ik het grootste minpunt van de Megane.
Positief
De style businessline zit echt vol met opties. Columbus navigatiesysteem, keyless entry, elektrisch verstelbare stoelen, 3 klimaatzones, meedraaiende xenonverlichting en nog veel meer.
- Het Canton geluidssysteem is echt fenomenaal. Het geluid is zeer zuiver in alle gebieden en ook bij zware bassen trilt er niets mee in het interieur. Echt een aanrader!
- De elektrische te openen kofferbak met footpedal. Ik had verwacht dat dit niet meer is dan een gimmick, maar ik heb het al een paar keer gebruikt. Ook het elektrisch sluiten voelt lekker decadent en gaat soepel.
- De gigantische kofferbak. De hatchback is hiermee ook prima geschikt als gezinsauto.
- Dodehoek waarschuwing in de buitenspiegels. Werkt goed en ondanks dat ik zonder nog nooit tegen iemand ben aangereden, is het een handige aanvulling.
- Stoelen met geheugenfunctie. Er is prima te leven zonder, maar het is wel leuk om te zien dat het werkt.
- De 19” velgen zijn vrij bonkerig als je in de sportstand over slechter wegdek rijdt. Door het DCC in comfort te zetten wordt het behoorlijk afgevlakt en rij je ook op minder egaal wegdek heerlijk!
- Een kleine mod uitgevoerd: ik heb de mistlampen vervangen door led exemplaren. Dit staat echt een stuk fraaier in combinatie met de led dagrijverlichting en xenon koplampen.
Wennen
- Keyless entry werkt alleen op de voorportieren en de kofferbak. De Megane had dit op alle deuren en dat beviel beter. Op de Megane sloot de auto ook automatisch af bij het weglopen, bij de Superb moet je dit handmatig doen door je hand aan de buitenkant van de deurgreep te houden. Dit is even wennen en de auto heeft al een nachtje onafgesloten voor de deur gestaan.
- Wat ik echt mis uit de Megane is het geïntegreerde TomTom systeem. De TomTom live services werkte echt geweldig. De Superb haalt zijn informatie van de radio en komt niet eens in de buurt van het gemak van de TomTom. Ook de mogelijkheid om flitspalen in te laden ontbreekt.
Stoffen interieur. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich houdt de komende 4 jaar met 2 kinderen. Volgens de verkoper komt het allemaal goed, maar in de Megane heb ik al een aantal keer dankbaar de boel afgenomen.
Trekhaak geplaatst! (2343km)
Afgelopen week is de trekhaak eindelijk geplaatst! Bij de montage zat het nog even tegen omdat er een deel van de kabelboom ontbrak, maar gelukkig kon deze de volgende dag al worden geleverd. De achteraf gemonteerde wegdraaibare trekhaak is identiek aan de af fabriek gemonteerde versie en werkt fantastisch. Een keer trekken aan de handel op de tildrempel en de trekhaak schiet tevoorschijn, met je voet kun je hem vervolgens moeiteloos vastklikken. Er verschijnt een groen lampje als de trekhaak vast zit. Door nogmaals te trekken schiet hij los en kun je hem zo weer wegklappen, gemak dient de mens! J
Zie onderstaand nog wat aanvullingen op mijn ervaringen.
Positief:
- De dimmende buitenspiegels werken fijn, in de recente donkere ochtenden heb ik daar al plezier van gehad.
- Spotify via Android auto op de Columbus navigatie, werkt snel en bijna alle functies zijn via het touch screen te bedienen. Echt een uitkomst!
- Het brilvak in het plafond is heel handig. Ik heb een relatief grote bril (RayBan pilotenbril), maar die past met gemak. Scheelt weer gedoe met brillenkokers.
- De stoelverwarming is stiekem ook heel comfortabel. Op een paar koude ochtenden zat ik er warmpjes bij.
- Het Canton geluidssysteem is een aanrader. Ik blijf me verbazen over de geluidskwaliteit en kan hem echt iedereen aanbevelen.
Verbeterpunten:
- Ik heb geen ruitenwisser achter en de afgelopen week waren er veel vochtige ochtenden. Ik rij het eerste kwartier over binnenwegen en dan loopt het maar langzaam weg. Ook de achterruitverwarming kan niet op tegen een dikke laag condens. Esthetisch is zonder ruitenwisser echt veel fraaier, maar puur praktisch is het niet.
- De file-informatie op de Columbus is echt beperkt. Bij veel file heb je er maar weinig aan, ik zoek nog steeds naar betere oplossingen. Iemand tips?
Als vervangend vervoer reed ik een Golf plus met DSG, jeetje wat is dat fijn zeg. Daar zou ik zo aan kunnen wennen. Hopelijk zijn de bijtellingsregels gunstiger bij de keuze van een volgende auto, dan wordt het zeker een automaat. Verder had de Golf de kleinere Discover navigatie, deze is echt aanzienlijk trager dan de Columbus. Ik was verbaasd over het verschil, wellicht iets om op te letten mocht je nog in de running zijn voor een nieuwe auto.
Verder heb ik ook voor de achterlichten LED lampen besteld, ditmaal via Ali Express. Als deze binnen zijn en gemonteerd zal ik weer een update plaatsen.
Als je vragen of opmerkingen hebt, stel ze gerust! Ik hoop dat dit weer iemand helpt in de keuze van een nieuwe auto of om ervaring uit te wisselen.
Ter introductie
Toevallig sprak ik een collega die net te horen had gekregen dat hij een nieuwe auto mocht uitzoeken. Zijn criteria waren: grote auto, liefst een station, 14% bijtelling en zoveel mogelijk opties voor een leasebudget zo dicht mogelijk bij de 500 euro. Mijn Megane voldeed aan alle criteria en al snel was het proces om de auto over te dragen in gang gezet. En toen… mocht ik ineens snel op zoek naar iets anders J
Ik heb proefgereden in de Skoda Octavia station 2.0tdi, Seat Leon ST FR Dynamic 1.4 met DSG, Passat Variant 2.0tdi en de Skoda Superb 2.0tdi. Ik ben verrast over de Seat Leon, de combinatie met 150pk en DSG is echt fantastisch! Uiteindelijk kon ik toch de verleiding van een auto uit het D-segment niet weerstaan en waren de Passat Variant en de Superb Hatchback waar de keuze tussen gemaakt moest worden. Uiteindelijk is de keuze op de Superb gevallen, ik vind het nieuwe design zeer geslaagd en je krijgt meer gadgets voor hetzelfde geld.
Bestelling
Skoda Superb hatchback, 2.0tdi (150pk) Style Businessline
Kleur: Quarz grey
Opties: 19” Sirius velgen, Adaptive cruise control (ACC), Dynamic chassis control (DCC)
Assecoires: Wegdraaibare trekhaak (nog niet gemonteerd)
Deze auto was het showroom model bij A-Point Amsterdam. Hierop was geen trekhaak aanwezig, vandaar de keuze voor montage achteraf.
Ervaringen (1538km)
Wat een enorme stap is de overgang van de Megane naar de Superb. Je merkt aan alles dat je in een auto uit een hogere klasse rijdt. De afwerking in het interieur is zeer netjes, geen rammeltjes, ruwe randjes, hard plastic en alles voelt solide. Ook de stap naar 150pk is fijn, het gebrek aan vermogen vond ik het grootste minpunt van de Megane.
Positief
De style businessline zit echt vol met opties. Columbus navigatiesysteem, keyless entry, elektrisch verstelbare stoelen, 3 klimaatzones, meedraaiende xenonverlichting en nog veel meer.
- Het Canton geluidssysteem is echt fenomenaal. Het geluid is zeer zuiver in alle gebieden en ook bij zware bassen trilt er niets mee in het interieur. Echt een aanrader!
- De elektrische te openen kofferbak met footpedal. Ik had verwacht dat dit niet meer is dan een gimmick, maar ik heb het al een paar keer gebruikt. Ook het elektrisch sluiten voelt lekker decadent en gaat soepel.
- De gigantische kofferbak. De hatchback is hiermee ook prima geschikt als gezinsauto.
- Dodehoek waarschuwing in de buitenspiegels. Werkt goed en ondanks dat ik zonder nog nooit tegen iemand ben aangereden, is het een handige aanvulling.
- Stoelen met geheugenfunctie. Er is prima te leven zonder, maar het is wel leuk om te zien dat het werkt.
- De 19” velgen zijn vrij bonkerig als je in de sportstand over slechter wegdek rijdt. Door het DCC in comfort te zetten wordt het behoorlijk afgevlakt en rij je ook op minder egaal wegdek heerlijk!
- Een kleine mod uitgevoerd: ik heb de mistlampen vervangen door led exemplaren. Dit staat echt een stuk fraaier in combinatie met de led dagrijverlichting en xenon koplampen.
Wennen
- Keyless entry werkt alleen op de voorportieren en de kofferbak. De Megane had dit op alle deuren en dat beviel beter. Op de Megane sloot de auto ook automatisch af bij het weglopen, bij de Superb moet je dit handmatig doen door je hand aan de buitenkant van de deurgreep te houden. Dit is even wennen en de auto heeft al een nachtje onafgesloten voor de deur gestaan.
- Wat ik echt mis uit de Megane is het geïntegreerde TomTom systeem. De TomTom live services werkte echt geweldig. De Superb haalt zijn informatie van de radio en komt niet eens in de buurt van het gemak van de TomTom. Ook de mogelijkheid om flitspalen in te laden ontbreekt.
Stoffen interieur. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich houdt de komende 4 jaar met 2 kinderen. Volgens de verkoper komt het allemaal goed, maar in de Megane heb ik al een aantal keer dankbaar de boel afgenomen.
Trekhaak geplaatst! (2343km)
Afgelopen week is de trekhaak eindelijk geplaatst! Bij de montage zat het nog even tegen omdat er een deel van de kabelboom ontbrak, maar gelukkig kon deze de volgende dag al worden geleverd. De achteraf gemonteerde wegdraaibare trekhaak is identiek aan de af fabriek gemonteerde versie en werkt fantastisch. Een keer trekken aan de handel op de tildrempel en de trekhaak schiet tevoorschijn, met je voet kun je hem vervolgens moeiteloos vastklikken. Er verschijnt een groen lampje als de trekhaak vast zit. Door nogmaals te trekken schiet hij los en kun je hem zo weer wegklappen, gemak dient de mens! J
Zie onderstaand nog wat aanvullingen op mijn ervaringen.
Positief:
- De dimmende buitenspiegels werken fijn, in de recente donkere ochtenden heb ik daar al plezier van gehad.
- Spotify via Android auto op de Columbus navigatie, werkt snel en bijna alle functies zijn via het touch screen te bedienen. Echt een uitkomst!
- Het brilvak in het plafond is heel handig. Ik heb een relatief grote bril (RayBan pilotenbril), maar die past met gemak. Scheelt weer gedoe met brillenkokers.
- De stoelverwarming is stiekem ook heel comfortabel. Op een paar koude ochtenden zat ik er warmpjes bij.
- Het Canton geluidssysteem is een aanrader. Ik blijf me verbazen over de geluidskwaliteit en kan hem echt iedereen aanbevelen.
Verbeterpunten:
- Ik heb geen ruitenwisser achter en de afgelopen week waren er veel vochtige ochtenden. Ik rij het eerste kwartier over binnenwegen en dan loopt het maar langzaam weg. Ook de achterruitverwarming kan niet op tegen een dikke laag condens. Esthetisch is zonder ruitenwisser echt veel fraaier, maar puur praktisch is het niet.
- De file-informatie op de Columbus is echt beperkt. Bij veel file heb je er maar weinig aan, ik zoek nog steeds naar betere oplossingen. Iemand tips?
Als vervangend vervoer reed ik een Golf plus met DSG, jeetje wat is dat fijn zeg. Daar zou ik zo aan kunnen wennen. Hopelijk zijn de bijtellingsregels gunstiger bij de keuze van een volgende auto, dan wordt het zeker een automaat. Verder had de Golf de kleinere Discover navigatie, deze is echt aanzienlijk trager dan de Columbus. Ik was verbaasd over het verschil, wellicht iets om op te letten mocht je nog in de running zijn voor een nieuwe auto.
Verder heb ik ook voor de achterlichten LED lampen besteld, ditmaal via Ali Express. Als deze binnen zijn en gemonteerd zal ik weer een update plaatsen.
Als je vragen of opmerkingen hebt, stel ze gerust! Ik hoop dat dit weer iemand helpt in de keuze van een nieuwe auto of om ervaring uit te wisselen.
