Superb Wagon V6

TDI_DSG

Senior Member
Ik ben zelf in het bezit van een Superb Wagon 1.8 TSI DSG en was afgelopen weekend in de gelukkige omstandigheden om een paar keer in een V6 te mogen rijden welke ook was voorzien van een DSG.

Daarbij heb ik onder gevarieerde omstandigheden gereden (binnenwegen, snelweg, maar ook een stuk snelweg in Duitsland) en ik moet zeggen dat mijn 1.8 niet langzaam is, maar dat dit toch een heel stuk sneller is!

Man wat loopt dat machtig zo'n V6. Dat geluid is werkelijk verslavend! Binnen de bebouwde kom komt de auto als je rustig optrekt niet boven de 1800 toeren en bij 50 km/u draait hij in de 5e versnelling slechts 1300 toeren. Zo soepel als dat opschakelt van 1 tot 5 met een diepe brom op de achtergrond..Als autoliefhebber blijf je daarvan genieten!

Dan nog even kijken op de Duitse autobahn. Dan pas zie je wat een kracht erin zit. 200 km/u zit je zo.. Er was helaas redelijk wat zijwind en we zaten met 4 volwassenen in de auto + redelijk wat overig verkeer, maar uiteindelijk toch even 238 km/u op de teller gezien. Er zat nog meer in, maar ik vond het mooi geweest met een auto die niet van mij is (helaas...)

Mooi om te zien dat er in de sport stand bij 195 km/u nog geschakeld wordt van 4 naar 5...

Bij deze wil ik de eigenaar(s) dan ook bedanken voor een onvergetelijk weekend en een mooie rit in de Superb. Daarbij ga ik er stiekum vanuit dat het niet de laatste keer is dat ik achter het stuur mocht plaatsnemen...

CDO

Forumguru
En dan te bedenken dat je met eventjes goed schakelen met je 1.8TSI al heel wat auto's het snot voor de ogen rijdt. Wat moet een V6 dan wel niet met je doen.

Als geld geen probleem was dan wist ik het wel (er worden trouwens op dit moment ook Skoda Superb's Combi omgebouwd tot onopvallend politievoertuig...... misschien ook wel V6)

CDO

Forumguru
en het lijstje zal nog wel langer worden want de auto's waar ik het over had worden nu opgebouwd en dus nog niet op de weg...

Ik kan het artikel even niet vinden, maar heb gelezen dat er 12 superb combi's v6 zijn in NL. (herkenbaar aan de dubbele uitlaat). En dat er hiervan 10 van de KLPD/Korpsen zijn.
Kortom, als je een superb combi met dubbele uitlaat tegen komt, ff gas terug (indien nodig).
:)

CDO

Forumguru
Dan weten we ook dat de kans om een nette S2C V6 te vinden na een jaar of wat nihil is......

TDI_DSG

Senior Member
Ik had inmiddels ook al begrepen dat er een aantal V6-en ingezet worden als onopvallende politieauto.. Dus voor als er een Superb achterop komt op de snelweg toch maar even de snelheidsmeter in de gaten houden. Mijn 1.8 TSI heeft wel niet zoveel kracht als de V6, maar zoals CDO al opmerkte is hij niet bepaald langzaam...

nomad

Senior Member
@jpknoops: ze hebben allemaal dubbele uitlaten. De V6 heeft er 4 ! 2 aan elke kant.

sitechris

Donateur
De 2.0 TSI heeft ook 4 uitlaten conform de V6. Dus laat de uitlaten je niet in de war brengen. Die kom je dus wel vaker tegen. En over een V6/zescilinder: het kost wat, maar dan heb je ook wat.

Falcon

Donateur
Alleen een beetje jammer dat ze de uitlaten niet aan de voorkant zitten, want meestal zitten ze achter je :)

Racer

Lid
Als er 12 x een S2C V6 is verkocht en daarvan zijn naar de KLPD, dan heb ik nieuws: afgelopen zondag heb ik de rijvaardigheidstraining van Verrassend Skoda gedaan en de marketing man van Pon mobiel reed in een...... S2C V6. Dus eigenlijk is er maar 1 verkocht aan een 'echte klant'?

Overigens mochten we ook de Kombaan op, wat is dat een geweldige ervaring! Echt een aanrader :)

Ik heb ook een rondje mogen rijden in de S2C V6, erg leuk om een 4-wiel slip te ervaren :) :)

Racer

Michel

Forumguru
@Racer: dan waren wij één van de eersten die van deze rijvaardigheidstraining de kombaan op mochten. Eerst die Superb V6, vervolgens jouw Octavia RS (ik neem aan dat jij dat was, want ik heb geen andere blauwe Octavia RS op deze dag waargenomen) en als derde mijn Octavia plus de rest van onze groep. Zie bijgevoegde foto waarop we gedrieëen in bovengenoemde slagorde zijn te zien.

Offtopic: Een erg gezellige dag en die kombaan is inderdaad geweldig!

Bijlagen

• _MG_6989.JPG
    _MG_6989.JPG
    311,3 KB · Weergaven: 58

plaza

Forumguru
1.8 tfsi superb combi stage 4 JD doet ook bijna 300 PK en 425 NM, rij met 4 volwassenen "gewoon "
260 km per uur op de teller, en rij bij pittig rijden 1 op 11 , qua aanschaf en verbruik stukken goedkoper
dan de V6 , en veel sneller als de V6.

higgy

Forumguru
En dat er maar 12 S2C V6 zijn verkocht in NL lijkt me sterk, dan woont de 12e nl. toevallig hier bij mij in Helmond, een bevriende arts. Rijdt een S2C V6 4x4, en is errug tevreden.

Racer

Lid
@Michel: leuk die foto, dat was ik inderdaad! Een onbewuste mini-meeting..... Lekker dat wij vooraan in het treintje zaten, jij was volgens mij de enige die nog aardig volgde, er waren er een flink aantal die niet harder dan 80 gingen :) Ik moet zeggen: de eerste keer met 140 - 150 door de kom is echt wel spannend!

PS. de andere foto's zijn ook goed gelukt, bedankt daarvoor.

Racer

Lid
@plaza: mee eens, maar bij de 1.8 TSI dan mis je de 4x4, en/of je mist de DSG. Ik zou bij dat soort snode plannen de 2.0 TSI DSG als basis willen hebben, dan beschik je ook nog over 2 extra uitlaten rechts (maar nog steeds zonder 4x4). :) :)

Overigens vind ik jouw keuze wel begrijpelijk en je S2C heeft een prachtige kleur en de uitvoering is ook top (net als de 3.6 4x4)!

Racer

Bovenaan Onderaan