Superb mk3 panoramadak - ervaringen gezocht

Nog steeds een tevreden Octavia III rijder hier, maar ik kijk toch met een schuin oog naar een overstap naar de Super III.

Ik heb een mooie wagen zien staan in de gewenste kleur en uitvoering, maar deze heeft een panoramadak, wat bij mij eerder een min- dan een pluspunt is, vanwege het risico op lekkages.

Ik lees veel berichten van lekkages bij de pano van bijv. Superbs II en Octavias III, maar ik kan niet goed vinden hoe het er voor staat met de Superb III. Zijn hier eigenaren die me hun ervaringen kunnen vertellen met onderhoud en/of lekkages van dit model?

soekzoekie

Actief lid
Heb een Octavia IV gehad, 3,5 jaar ±190.000km en nooit een druppel binnen gehad. Heb zelf nooit de afwatering/rubbers/rails schoongemaakt. Was een lease-auto, dus ik denk dat de garage het heeft gedaan(?)

Ik wilde persé weer een panodak in de Superb III en tot op heden ook nog niks gehad, zelfs niet met de hevige regenval van de laatste paar weken. Bij aflevering heeft de auto wel groot onderhoud gehad waarbij ook het dak gecontroleerd/gereinigd is.
Dit is nu een privé auto, dus ik zal er zelf wat meer aandacht aan gaan besteden.

Bedankt voor het delen van je ervaring! Ik vermoed dat bij een leasebak de garage dit meeneemt in het onderhoud, en dat je prive het zelf inderdaad in de gaten moet houden.

hemi24

Forumguru
Veel leasemaatschappijen proberen iets war geld kost juist zoveel mogelijk niet te laten doen; als je zelf als berijder niet een beetje kritisch bent wordt je bij voorkeur afgescheept met universele garages en partijen die claimen dat ze het onderhoud net zo goed kunnen als de dealer.

ESL

Forumguru
Voor dat laatste; ik breng mijn lease auto’s altijd stug naar de dealer ookal zegt de maatschappij dat een universele ook mag. Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat ik met verschillende andere merken (Renault, Opel) veel betere ervaringen had met de dealers dan bij Skoda. Ik heb nu ivm wat wisselingen van werk locatie meerdere Skoda dealers bezocht maar geen één ervan kan tippen aan de ervaringen die ik bij Opel en Renault had en mijn privé auto gaat zeker niet naar die dealer toe.

Maar afijn, een Panoramadak; hier een tevreden berijder met zo’n dak. Geen lekkages of wat dan ook gezien sinds nieuw, medio 2021. Wel last gehad van gerammel rechts voorin, wat te maken bleek te hebben met die afvoer. Verder geen bijzonderheden.
In mijn nieuwe auto komt echter geen panoramadak; het is wel grappig maar erg duur en ik vind het lang niet altijd prettig (in de winter koud op mijn kale hoofd, in de zomer soms veel te licht) dus ik heb die optie in de nieuwe auto weg gelaten.

CDO

Forumguru
2x panodak gehad ( Superb 2 combi en Passat B8 combi) en 2x lekkage gehad.

S2C lekkage kofferbak bij reservewielbak door verstopte afvoer, Passat verstopte afvoer in A stijl en complete vloer aan bijrijderskant kleddernat.

Dak zelf is heerlijk maar kans op ellende is aanwezig

soekzoekie

Actief lid
In mijn geval was de Skoda dealer en lease maatschappij hetzelfde bedrijf, dus ze zouden zichzelf ermee hebben als ze het niet goed zouden uitvoeren. Ik moet zeggen dat het onderhoud altijd wel prima uitgevoerd is, vaak kreeg ik de auto ook netjes gewassen terug. Ik vermoed dan ook dat ze het dak volgens onderhoudsinterval hebben gecontroleerd.

Een verstopte afvoer voorkomen is volgens mij een kwestie van periodiek controleren/doorprikken? Een lekkage op een andere plek van het dak heb ik zelf nog niet gehoord/meegemaakt..

Bakkertje

Forumguru
Ik heb een Passat uit 2015 met dak en geen lekkage (klopt af(.
Maar ik laat de dealer het dak wel ieder jaar schoonmaken en periodiek ook smeren. Kosten zijn bij de vw dealer 25 euro, maar daar is eerder al eens over geschreven hier op het forum. Als je even zoekt moet je meer kunnen vinden hierover.

Bovenaan Onderaan