Superb kapot gelopen......

JeroenHamann

Forumguru
Hallo allen,

Helaas is mijn Superb 2 weken geleden kapot gelopen....

De ketting is versprongen met allen gevolgen van dien.
We stonden op het punt voor nieuwe auto te gaan kijken en deze in te ruilen en kreeg er geen slecht bedrag voor terug.

Helaas is nu alles anders gelopen en heb ik de Superb aan een handelaar verkocht en zal deze naar het oostblok ergens verdwijnen

Afgelopen zaterdag een nieuwe auto gekocht en wel een Seat Ateca 1.5 TSI Business FR uitvoering.

Nu heb ik van mijn Superb 2 nog Set winterwielen met zo goed als nieuwe banden
en Sonny Boy verduistering (een groot deel achteruit) hierin zitten 2 hele kleine gaatjes
Mocht je in een van deze interesse hebben dan bericht me even

Verder iedereen bedankt voor alle info en hulp hier die me de afgelopen jaren gegeven is!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Dat is heel erg balen! Ik ben wel benieuwd hoeveel km jouw Sup gelopen had en was de ketting al eens vervangen? Want ondanks alle zorgen daarover, hoor je toch niet heel vaak dat een motor ook daadwerkelijk in de soep loopt door een versprongen (of nog erger: brekende) ketting.
 

ertromp

Forumguru
Zwakke punt bij de 1.8 TSI is de kettingspanner. Die wil nog wel eens defect gaan of op het uiterste punt staan van spannen en wordt dan niet vervangen
 

Tees

Donateur
@ertromp is dat niet bij elke TSI met ketting een probleem?
Naar mijn idee is het rijtje zo: ketting rekt op, kettingspanner compenseert dat totdat ie tegen z'n grens loopt, de ratel bij koude start wordt hoorbaar en dat steeds langer, en dan is t tijd voor vervanging. En vervanging is toch altijd ketting + spanner?
 

ertromp

Forumguru
Zeker geldt dat voor alle motoren met een ketting dat je die spanner regelmatig moet checken
De spanner is bij de 1.8 TSI een specifiek probleem geweest waarbij zelfs tandjes afbreken op die spanner. Het is een oliedruk geregelde spanner die helaas defect kan gaan. Dan kan je ketting nog wel goed zijn maar als de spanner het opgeeft heb je een hoop ellende
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
@JeroenHamann ; Ik ben ook benieuwd naar de km stand die je S2 had.

Ik ben nog steeds blij met mijn 2.0TDI; al ben ik nu duurder uit dan met een benzineversie. Die had waarschijnlijk de 330dkm niet gehaald alhoewel er nu wel een met 320dkm op MP staat.
Met mijn motor tot nu toe de EGR laten vervangen en nu een lekke DPF (wat ik zo laat).

Toen de benzine even duur was als de diesel, heb ik uitgerekend wat mijn 2.0TDI extra kost t.o.v. een 1.4TSI. Dat was eigenlijk ongeacht het aantal kilometers het verschil in houderschapsbelasting van zo'n €850/jaar + €30-50/jaar voor de deeltjestest.
Daarmee rijd ik wel een veeel krachtigere motor wat het rijplezier behoorlijk verhoogd.
 
Laatst bewerkt:

JeroenHamann

Forumguru
Dat is heel erg balen! Ik ben wel benieuwd hoeveel km jouw Sup gelopen had en was de ketting al eens vervangen? Want ondanks alle zorgen daarover, hoor je toch niet heel vaak dat een motor ook daadwerkelijk in de soep loopt door een versprongen (of nog erger: brekende) ketting.
hij had net 185000 op de teller @Eltjo
 

Tees

Donateur
185k km en nog de originele ketting? Dan snap ik wel wat beter dat t mis gegaan is, de meesten worden tussen 110k en 130k km vervangen (dit is wel gebaseerd op de 1.2 TSI, ik eem even aan dat de 1.8 TSI qua ketting vergelijkbaar is)...
 

andrehj

Forumguru
...De ketting is versprongen met allen gevolgen van dien....
Dat is minder.
De kettingen verspringen door defecte spanners. Dat was rond 2013-2015 al een dingetje. (Zie dit topic). Naar aanleiding van de berichten van toen heb ik bij de mijne in 2016 preventief de spanner laten vervangen door het nieuwe type. De oude (die overigens onbeschadigd was) ligt hier nog in de la.
In 2020 is bij de revisie door olieverbruik de kettingset ook gewisseld en daarbij is preventief weer de spanner vervangen (was onderdeel van de standaard set, maar waarschijnlijk niet nodig).

Grote vraag is: Was bij jouw S2 de spanner al eens vervangen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

andrehj

Forumguru
185k km en nog de originele ketting? Dan snap ik wel wat beter dat t mis gegaan is, de meesten worden tussen 110k en 130k km vervangen (dit is wel gebaseerd op de 1.2 TSI, ik eem even aan dat de 1.8 TSI qua ketting vergelijkbaar is)...
Dat is een verkeerde aanname. De kettingen van de 1.8 en 2.0 TSI hebben veel minder problemen dan die van de 1.2 en 1.4. De problemen liggen (lagen) bij de grote blokken meer bij de spanners.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan