Superb IV zekeringen springen bij het opladen

Vinny

Forumguru
Mijn Superb is van 2020 en eigenlijk nooit geen grote problemen gehad.
Tot gisteren opeens de zekeringen sprongen bij het opladen.
Als ik de lader in het stopcontact steek en nog niet in de auto, dan springt de zekering ook.
Heeft er dit nog iemand voorgehad?
Op 10 april mag ik maar naar de garage,
 

hemi24

Forumguru
Heeft je lader een opdonder gehad?

Aangezien de zekering er ook uitklapt als je alleen de lader in het stopcontact stopt en nog niet in de auto, lijkt me de lader de eerste verdachte...
Kortste klap lijkt me een andere lader proberen?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De vraag van @hemi24 hierboven is inderdaad de eerste die je moet stellen. Probeer dat eens aan een 'openbare lader'.
Daarna zou ik willen weten of de lader instelbaar is qua laadvermogen, en zo ja, staat 'ie op de hoogste stand, en springt je zekering ook wanneer je met een lager vermogen wilt laden?
Je probeert niet toevallig te laden wanneer de kookplaat/wasmachine/wasdroger/oven (of een aantal daarvan tegelijk) ook stroom vragen?
Gebeurt het ook wanneer je een ander stopcontact (WCD) probeert?
Is er wellicht een keer iemand over het snoer gereden, waardoor er intern een sluiting is?
Als je aan een openbare lader ook een vergelijkbaar probleem hebt, zal mogelijk de auto je lader 'gesloopt' hebben.
 

EdK

Forumguru
Als zekering niet klapt als er niets in stopcontact zit dan is je huis installatie goed !
Ook al even een ander apparaat in het stopcontact gestopt ? En zo ja dan klapt zekering er niet uit ?
Kan ook zo wezen dat je stopcontact door continu hoge stromen een defect heeft !
Dan kun je ook eens je lader in ander stopcontact stekken ( andere groep ) en klapt de zekering er dan ook uit dan kun je er vanuit gaan (99% zeker ) dat je lader de boosdoener is.
 

Vinny

Forumguru
ik heb de lader in verschillende stopcontacten gestoken en telkens met het zelfde resultaat.
Gisterenavond zijn er vrienden op bezoek geweest dei een plug-in hybride Audi hebben.
Ze hadden hun lader mee en daar kon ik onze auto opladen zonder dat de zekering sprong.
Dus zijn lader zal waarschijnlijk na 4 jaar kapot zijn.
De vraag is nu koop ik een nieuw bij Skoda of zijn er andere/betere merken kwa prijs/kwaliteit?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
In principe is elke (granny-) lader geschikt voor een PHEV, op MP worden er ook regelmatig grannyloaders aangeboden, dus daar kun je desgewenst natuurlijk eerst op zoek.
Maar als er een grotere kans is dat je volgende auto een BEV wordt, zou ik nu aan een laadpaal gaan (die van LIDL kost weinig - 299 voor 11kW of 399 voor 22kW ex installatie -, en dat is heel vaak 'goed spul'), voor een PHEV die 1 fase 7,4kW aan kan is 22 kW een aanrader, maar in de praktijk is een 11kW voldoende.
 

EdK

Forumguru
Weet niet hoe dicht je bij de NL grens woont ?
Maar je zou in NL kunnen kijken waar voor jou dan dichtsbijzijnde DHL parcel punt is en het daarheen laten verzenden.
Want dit schijnt mogelijk te zijn.
Of als je kennissen / vrienden in NL hebt nabij de grens en het daar naar toe laten verzenden en dan daar ophalen
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Vinny Ik had me niet gerealiseerd dat je Belg was, maar dan ga je met een 'echte laadpaal' tegen hogere stroomkosten aanlopen.
Capaciteitstarief heet dat (dacht ik, als ik het mis heb ,vergeef me), ik lees er wat dingen over op 'gathering of tweakers' forum.
Wel een goede reden om rekening met stroompieken te houden.
Maar ook in België moet je een goede (nieuwe?) grannylader kunnen vinden, en daarmee laden duurt dan wel langer, maar houdt de jaarlijkse kosten wel lager.
 

EdK

Forumguru
Zou zeker de 400V uitvoering nemen, dan ben je zo en zo op de toekomst ook voorbereid !
Al heb je geen 400V aansluiting momenteel dan sluit je hem op 230V aan ( wat ook kan )
En dan van meterkast een 5 aderige kabel leggen en daar dus de bruine en blauwe en de groen gele van gebruiken !
De zwarte en grijze laat je dan opgerold liggen in de walbox en de groepenkast.... :pieker:
 
Bovenaan Onderaan