Superb III (te) mooie prijs?

bartmill

Nieuw lid
Ik ben op het moment aan het rondkijken voor een aardige upgrade van mijn huidige auto ivm gezinsuitbreiding en een van de opties is de superb.

Nu liep ik gister tegen deze occassion aan: https://www.autoscout24.nl/aanbod/s...=web-share&utm_medium=copy&utm_campaign=share

Kijkend naar de km-stand, opties in combinatie met de prijs lijkt deze wel erg scherp in gezet, ook gezien de regio.

Ik ben recentelijk bij een andere wezen kijken: https://www.autoscout24.nl/aanbod/s...=web-share&utm_medium=copy&utm_campaign=share

Deze heeft wat minder gelopen, maar ook minder opties maar de prijs is (aanzienlijk) hoger.

Beide zijn zo te zien importauto's, de eerste lijkt uit frankrijk te komen, de tweede komt uit duitsland.

Is deze prijs nog wel reëel of is dit eigenlijk 'te mooi om waar te zijn'?

Duijzer

Donateur
Ik vind het prijsverschil wel verklaarbaar hoor. De ene is een 1.4 uit 2016 met 75 dkm, de andere een 1.8 uit 2017 met 66 dkm. Dus meer vermogen, minder kilometers en een jaar jonger. En voor de zakelijke rijder BTW verrekenbaar. Dan vind ik 4000 euro prijsverschil best te verantwoorden op een auto van boven de 20.000
Uiteraard altijd goed opletten, en bij importauto's nog meer. Vroegere schades, onderhoudshistorie en sommige opties kunnen afwijken van de in Nederland geleverde exemplaren.

JeSko

Forumguru
Lijken mij normale prijzen hoor, die eerste is een 1.4 met meer km's, de andere is de sterkere 1.8 met minder km's, qua opties zijn ze enigzins gelijk? Die tweede is ook nog eens stukje knapper.

Janno

Forumguru
Die 2e zit wat dikker in de opties, lijkt op een nieuwer infotainment systeem waar smartlink (android auto/carplay) op zit, sfeerverlichting, etc.

Verder ben ik het eens met wat hierboven gezegd wordt.

bartmill

Nieuw lid
Dank voor de reacties.

Ik had het verschil van de 1.4 en de 1.8 wel opgemerkt maar had niet verwacht dat ook (zo'n) groot prijsverschil opleverde.

Wat betreft opties begrijp ik de reacties niet geheel. Wat mij bij de eerste met name opviel (t.o.v. de tweede) bv. wel een trekhaak heeft, een panodak en een achteruitrijcamera.

In ieder geval goed om te horen dat de prijs niets aparts is (en dat er nog ruimte in zit), dat geeft wat vertrouwen!

Denk dat je ook vooral goed moet denken aan je eigen rijstijl. Vaak is zon 1.4 niet veel zuiniger als je wil doortrappen. Als de zaak betaald dan maakt het weer niet heel veel uit denk ik.

bartmill

Nieuw lid
De eerste heeft wel een heel laag bedrag bij bruto BPM staan, dat is vaak het geval als een schadeauto op basis van restwaarde ingevoerd is...

Een laag BPM bedrag is inderdaad wel een teken van schade… en als hij uit Frankrijk komt ook!:D

Dit is inderdaad een goed punt, ik had hier niet naar gekeken!

Ik ga vanmiddag kijken en zal eens navragen of hier iets van bekend is. Ik begreep ook dat schade info via het chassisnummer op te vragen is, dus ik zal eens kijken of ze die willen delen.

Janno

Forumguru
Idd, BPM is veel te laag, lekker vanaf blijven. Chassisnummer staat onder de voorruit trouwens, kun je een foto van maken als je gaat kijken.

bartmill

Nieuw lid
Vandaag wezen kijken en heb ook een foto gemaakt van het chassisnummer.

Een vriend van me heeft een garage in de buurt en die heeft er nog even naar gekeken, maar die kon zo snel niets zien. Geen lak van schroeven van de zijkappen af bijv. dus dat leek er nog origineel op te zitten. Andere zaken leken voor zover ook origineel te zijn.

Heb nog een de verkoper gevraagd waar het lage BPM bedrag vandaan kwam. Hij gaf zelf al aan (voor ik hier naar vroeg) dat ze zelf de nodige puntjes als schade hadden gezien; de bumper voor en achter waren al opnieuw bijgespoten en er zaten ook wat deukjes in welke er nog uit werden gehaald. Hierom zou de BPM ook (een stuk) lager zijn.

Of dat ook reëel is, weet ik dan weer niet. BPM van de eerste 4955 is tweede 974.
Heb even nog wat andere gekeken en die zitten allemaal toch wel boven de 3000.

Edit: zojuist een BPM berekening via https://www.xray.nl/ gedaan en daar komt toch ook een (rest) BPM uit van 870 euro uit..

EJS

Forumguru
Dank voor de reacties.

Ik had het verschil van de 1.4 en de 1.8 wel opgemerkt maar had niet verwacht dat ook (zo'n) groot prijsverschil opleverde.

Wat betreft opties begrijp ik de reacties niet geheel. Wat mij bij de eerste met name opviel (t.o.v. de tweede) bv. wel een trekhaak heeft, een panodak en een achteruitrijcamera.

In ieder geval goed om te horen dat de prijs niets aparts is (en dat er nog ruimte in zit), dat geeft wat vertrouwen!

Die eerste heeft ook nog lederen bekleding en verwarmde voorruit. Mis bij beiden wel de dcc waar ik persoonlijk wel erg blij mee ben.

Skoda_Pim

Nieuw lid
Bpm kan je gewoon verlagen door een taxatie raport te laten maken. Steenslag en een deukje doet al heel veel.

De bpm kan zo naar 1/4 van het oorspronkelijke bedrag en dat voor 250 tot 300 euro wat een taxatie raport kost. De meeste garagebedrijven die invoeren werken op deze manier en pakken hier de meeste winst.

Invoeren van een super3 1 8 tsi normaal tussen de 1800 en 2400 euro kan met een rapport van 250 euro al voor 500 euro.

( al wat biertjes op excuses voor mn niet soepele zinnen)

Gr Pim

P.s voor meer info wil ik best eens een stukje schijven als hier intresse voor is

bartmill

Nieuw lid
Wat vermeld staat als Bruto BPM is niet wat betaald is bij import als REST BPM, daar is een leeftijdkorting vanaf.

Ja zoiets vermoede ik al, maar toch begrijp ik het niet helemaal..

Begrijp ik het goed dat bij de eerste de 'rest BPM" staat, maar bij de tweede dus het bruto BPM (vandaar het verschil)?

Bpm kan je gewoon verlagen door een taxatie raport te laten maken. Steenslag en een deukje doet al heel veel.

De bpm kan zo naar 1/4 van het oorspronkelijke bedrag en dat voor 250 tot 300 euro wat een taxatie raport kost. De meeste garagebedrijven die invoeren werken op deze manier en pakken hier de meeste winst.

Invoeren van een super3 1 8 tsi normaal tussen de 1800 en 2400 euro kan met een rapport van 250 euro al voor 500 euro.

( al wat biertjes op excuses voor mn niet soepele zinnen)

Gr Pim

P.s voor meer info wil ik best eens een stukje schijven als hier intresse voor is

Zo begreep ik het dus ook van de verkoper. Hij gaf aan dat hij alle details had doorgegeven om zo de BPM flink te kunnen verlagen.

Ik weet zelf niet hoe ik het 'bruto BPM' versus het rest BPM bedrag moet herkennen, maar ik vond dat wel een groot verschil.

Een toelichting is zeker welkom, met of zonder biertjes is altijd goed!

Skoda_Pim

Nieuw lid
Zoals ik het begreep van de taxateur.

(Dit zijn fictieve bedragen)
Rest bpm bedrag 2000 ( gr co2 uitstoot per km en een leeftijds korting )
Dagwaarde 20,000 €

Steenslag x 6 staat bv per puntje aan 75€ om te herstellen ( 6 x 75€ = 450€)
Velg beschadigd ( 2 x 150€ = 300€)
Deukje in deur parkeer schade ( 200€ )
Kras op deur paneel binnen zijde ( 250€ )
Ect ect

Al die bedragen worden in mindering gebracht op de dagwaarde van de auto en daar wordt dan opnieuw rest bpm over berekend.

Totale schade is op deze manier snel 10,000 euro want op elke auto vind je wel iets als je gaat zoeken.

Dit gebruik je als tegenbewijs bij het aanleveren van je bpm berekening ( die je zelf bij de belastingdienst moet aan leveren) en deze gaan in 99% van de aangiften hier in mee.

Het scheelde ons 1400 euro op een superb uit 2016 dan zijn de km standen gunstiger en full option.

Laatst bewerkt:

bartmill

Nieuw lid
Zoals ik het begreep van de taxateur.

(Dit zijn fictieve bedragen)
Rest bpm bedrag 2000 ( gr co2 uitstoot per km en een leeftijds korting )
Dagwaarde 20,000 €

Steenslag x 6 staat bv per puntje aan 75€ om te herstellen ( 6 x 75€ = 450€)
Velg beschadigd ( 2 x 150€ = 300€)
Deukje in deur parkeer schade ( 200€ )
Kras op deur paneel binnen zijde ( 250€ )
Ect ect

Al die bedragen worden in mindering gebracht op de dagwaarde van de auto en daar wordt dan opnieuw rest bpm over berekend.

Totale schade is op deze manier snel 10,000 euro want op elke auto vind je wel iets als je gaat zoeken.

Dit gebruik je als tegenbewijs bij het aanleveren van je bpm berekening ( die je zelf bij de belastingdienst moet aan leveren) en deze gaan in 99% van de aangiften hier in mee.

Het scheelde ons 1400 euro op een superb uit 2016 dan zijn de km standen gunstiger en full option.

Bedankt voor de toelichting. Zoals ik het van de verkoper begreep is dit inderdaad ook gebruikt om dat BPM te verlagen. Zoals gezegd zaten er wat deukjes in, wat steenslag, etc. waardoor de BPM omlaag kon.

Heb zojuist ook nog eens online zitten kijken bij de belastingdienst in met een gereduceerde inkoopwaarde kan best wel eens kloppen.

Helaas staat de auto intussen op gereserveerd, dus ik denk dat de kans sowieso is verkeken.

Toch allen bedankt voor de inzichten, ik ben weer wat wijzer voor een volgende keer!

Skoda_Pim

Nieuw lid
Neem eens de moeite om in Duitsland te kijken de invoer kan je makkelijk zelf doen mits je de tijd wil investeren.

Als je hulp nodig hebt wil ik je graag helpen :-)

Bovenaan Onderaan