Superb I tuning 1.9TDI 77/105 - waar, hoe en wat?

Hoi,

heb net twee weken geleden mijn S1 (2006, 55.000km) opgehaald bij Holdinga in Almere. Prima bak, en tot de 130 km/u kan hij echt prima meekomen. Nou was ik gisteren even in het buitenland, maar dat viel me toch even wat tegen als ik richting 140/150 wil. Het extra gewicht t.o.v. mijn vorige auto begint zich dan toch wat te wreken, ben ik bang.

Ik had hiervoor een O1, 81/110, ook geen snelheidswonder, maar die kwam net even iets lekkerder mee + veiliger bij inhalen etc.

Met Holdinga er over gehad om te tunen via Pon (inc. volledige garantie). Kosten: 1149 euro inc. BTW.

Nou ben ik helemaal niet thuis in het tuningwereldje, maar wat zijn de alternatieven? (Ik zie JD hier vaak genoemd worden) En doen die iets anders dan Pon, of is het dezelfde chip/herprogrammering als Pon doet, maar dan zonder 'VAG-toeslag'?

En de tweede vraag: als ik de 1.9TDI laat tunen, moet hij dan officieel een herkeuring hebben?

___JC___

Forumguru
De superb is uit 2000 dus behoud van garantie lijkt me niet nodig. Die is toch allang verlopen?
JD is goedkoper en beter dus zou altijd JD nemen in dit geval. En niet tunen is gewoon zonde van al die Pk's !
:winkie:

Herkeuring is niet nodig in Nederland.

De superb is uit 2000 dus behoud van garantie lijkt me niet nodig. Die is toch allang verlopen?
JD is goedkoper en beter dus zou altijd JD nemen in dit geval. En niet tunen is gewoon zonde van al die Pk's !
:winkie:

Herkeuring is niet nodig in Nederland.

Thanks, maar hij is niet uit 2000, maar uit 2006, viel tot januari binnen de fabrieksgarantie en nu onder de dealergarantie.

___JC___

Forumguru
Ow dan staat je oude Octavia nog in je profiel genoemd....

Behoud van volledige garantie en de coulanceregeling kan alleen met een abt chip via de dealer dus duur. Chippen kunnen ze overigens wel, heb nog elke dag plezier van mijn extra vermogen.

VEEJAY

Forumguru
Omdat het je eigen auto is zou ik bij een dealer langsgaan die dealergarantie geeft. (*kuch* Seat van der velden in Benthuizen (doen zowel ABT als JD) *kuch*).

Het mooie van JD is dat je achteraf terug kunt als je niet tevreden bent, of vantevoren bepaalde eigenschappen aan je motor wil geven (bijv. veel koppel direct of rustig opbouwend), rollenbank is ook mogelijk. ABT is volgens mij minder makkelijk te contacten, alles loopt via de dealer dan.

___JC___

Forumguru
Als het geen leasebak is dan is een dealer die de garantie overneemt voldoende inderdaad. Vd Velden is dan wel een goeie.

VEEJAY

Forumguru
*Moderator, JC maakt reclame dat mag niet volgens de forumregels! :2133:

Een goede 135pk is er wel uit te halen, das op zich genoeg voor NL.

Stelling:
Op de autobahn moet je imho minstens 170PK hebben om niet van de linkerbaan geveegd te worden (of anders: vlotte auto's niet te hoeven hinderen).

___JC___

Forumguru
Vrijheid van meningsuiting VJ!

170pk in wat? Weet dat een 105pk Octy ook gewoon lekker 180 door duitsland kan cruisen hoor. Duurt wat langer voordat je dr bent, maar toch.

@JC: je hebt gelijk, ik zal m'n profiel even aanpassen.

Idd. ik reed met mijn 110 PK O2 zo'n zes keer per jaar naar Zuid-duitsland, en kon daar gewoon lekker 180 cruisen (op de GPS, niet op de km-teller). Ja, de allerdikste AMG's, Porsches en 5-series moet je even voor laten gaan bij het optrekken, maar als je op cruisesnelheid bent is er niks aan de hand.

Verder: bedankt voor de info!

joergarms

Senior Member
Ik zou inderdaad niet voor een dure "pon"tuning gaan. Maar opzich zijn die extra pk's natuurlijk zonde om niet te gebruiken.

Bovenaan Onderaan