Superb combi windgeluiden

Ben vorige week gaan proefrijden met de combi 1.4 Tfsi met act en het viel me dadelijk op dat er achter in de koffer redelijk "windgeruis" aanwezig was zodanig zelfs dat ik dacht dat een raampje openstond of een deur niet goed gesloten was. Zelf rijd il met de superb II combi en die heeft daar geen last van. De ACT(cilinderuitschakeling) op de autoweg trad alleen in werking bij langzaam bergaf. Nochtans reed ik een beschaafde 100 km/hr met cruise control maar hij schakelde slechts enkele keren kort aan en uit.

ertromp

Forumguru
Cilinderuitschakeling werkt binnen de volgende voorwaarden:
Toerental tussen 1.400 en 4.000 tpm
Afgenomen koppel tussen 25 en 75 Nm
Uit ervaring weet ik dat je zeker bij gebruik op de vlakke NL wegen het effect vaak meemaakt. Ook bij snelweggebruik en je rijdt constant bijvoorbeeld een 120km/h op een vlakke weg plof je ook op 2 cilinders rond.
Hoeveel km's had de testauto al gereden?

De testauto had zeker niet veel km (demowagen D'Ieteren) maar nogmaals de act kwam bijna niet aan bod ook als ik zeer subtiel en economisch reed aan constante snelheid 120 km/hr zonder bagage en geen passagiers op cruise control.Zijn er gebruikers die ervaring hebben met deze uitschakeling van cillinders mogen het gerust hier laten weten.

Schep

Forumguru
Zijn er gebruikers die ervaring hebben met deze uitschakeling van cillinders mogen het gerust hier laten weten.
Mijn Skoda Superb 1.4 ACT komt nog, maar na 2 jaar (en slechts 60.000 km) in een Golf 1.4 met ACT kan ik melden dat hij vrijwel permanent op 2 cilinders tokkelt bij normaal gebruik en constante snelheid. Zodra je optrekt (100-140) schakelen de 2 cilinders weer bij en zodra het koppelgebruik weer afneemt (redelijk constante snelheid) verschijnt het eco logo weer in beeld.

Bagage of passagiers hebben er bij mij weinig effect op. Zolang ik onder de +/- 150 km/h blijf schiet het systeem vaak aan.

Zojuist een rit van 100 km snelweg afgerond, en het logo staat vaker in beeld dan niet, zelfs met de cruise control op minder legale snelheden.

coreza01

Forumguru
Ik heb de 1,4 TSI met ACT. De ciclinderuitschakeling werkt eigenlijk voornamelijk alleen in de stad wanneer je de cruise control inschakelt op rustige lange wegen tot een snelheid van 100 KM/uur. Boven die snelheid heb ik hem in NL niet zien werken. Hij werkt wel op snelwegen bij hogere snelheid, maar eigenlijk alleen maar wanneer je heuvel afwaarts gaat.

HaycoOnline

Donateur
Ben vorige week gaan proefrijden met de combi 1.4 Tfsi met act en het viel me dadelijk op dat er achter in de koffer redelijk "windgeruis" aanwezig was zodanig zelfs dat ik dacht dat een raampje openstond of een deur niet goed gesloten was. Zelf rijd il met de superb II combi en die heeft daar geen last van. De ACT(cilinderuitschakeling) op de autoweg trad alleen in werking bij langzaam bergaf. Nochtans reed ik een beschaafde 100 km/hr met cruise control maar hij schakelde slechts enkele keren kort aan en uit.
Klopt, ook mijn S2 was stiller. Helaas nooit een proefrit gedaan in de combi omdat deze er toen nog net niet was.
Maar ook ik vind het windgeruis aanwezig en storend.

MarsMars

Senior Member
Klopt, ook mijn S2 was stiller. Helaas nooit een proefrit gedaan in de combi omdat deze er toen nog net niet was.
Maar ook ik vind het windgeruis aanwezig en storend.
Bij mij zijn de deuren opnieuw afgesteld: dit scheelt tot nu toe behoorlijk - zeker bij tegenwind - maar windgeruis is nog steeds goed aanwezig boven de 120 km/h.
De S2 Combi die ik tijdelijk mee had was inderdaad een stuk stiller vwb windgeruis.

Vraag me af of zo'n wind/rain deflector set zou helpen, of dat het windgeruis een andere oorzaak heeft.

MarsMars

Senior Member
Bij mijn vorige auto was een modificatie beschikbaar om het windgeruis sterk te verminderen:
  • Spiegelkappen afkitten
  • Deurrubbers vervangen
  • Deuren afstellen
  • Motorkap afstellen
  • Holtes onder motorkap met foam afdekken
Bij de superb tot nu to enkel deuren laten afstellen. Van andere maatregelen had de dealer nog niet gehoord :D

Ik vind het toch wel straf dat een wagen in dit segment dat "gebrek" heeft. In geen enkele autotest skoda combi III komt dit aan bod als minpunt. De dealer die ik erover aansprak deed alsof zijn neus bloedde. D' Ieteren (het onthaal) keek men mij aan met verbaasde blik.Nu rest mij alleen nog de vraag : de superb III sedan zal dit euvel waarschijnlijk niet hebben. Iemand ervaring?

superbia

Forumguru
Als het buiten flink waait (windkracht 5+ zoals de afgelopen dagen) dan vind ik het windgeruis ook bovenmatig aanwezig. Ik heb zelf een hatchback, maar ook daar lijkt nog eea voor verbetering vatbaar.

paultie

Forumguru
Ik kan dat inderdaad wel beamen. Met een aardige windkracht hoor ik het in de hatchback ook met name bij de spiegels.

yves1966

Forumguru
De testauto had zeker niet veel km (demowagen D'Ieteren) maar nogmaals de act kwam bijna niet aan bod ook als ik zeer subtiel en economisch reed aan constante snelheid 120 km/hr zonder bagage en geen passagiers op cruise control.Zijn er gebruikers die ervaring hebben met deze uitschakeling van cillinders mogen het gerust hier laten weten.
Heb nu 2500 km op de teller en de ACT werkt meestal bij snelheden tot 80 km/u of wanneer de weg licht daalt. Ook bij het uitbollen voor de lichten schakelt de ACT altijd in.

Tuulster

Forumguru
Ik kan dat inderdaad wel beamen. Met een aardige windkracht hoor ik het in de hatchback ook met name bij de spiegels.
Yep, ik ook, meer dan bij mijn vorige Sup II..... bij de spiegels maar zeker ook langs de portierranden, vooral bovenaan.......

superbia

Forumguru
Ja ik merk het net als @Tuulster ook vooral bij de portierranden. Ik weet niet of het bij alle portieren even erg is, maar in ieder geval bij de bestuurder. ;)
In hetzelfde rijtje, ik voegde donderdagavond met stromende regen in op de A9 en merkte dat de afwatering van de ruitenwissers het water recht voor de buitenspiegel drukte. Die was al gedimd door het licht van mijn achterligger dus zag echt niets meer... gelukig zit er nog een lampje voor de dode hoek in toen die doofse ben ik maar gegaan :pieker: (maar helemaal comfortabel voelde het niet) iemand dat ook al eens opgevallen?

s-line

Forumguru
Ik dacht dat dit topic over de windgeluiden van de superb ging?........als ze maar niet stinken dan!:deuk::maakmegek:

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan