Superb Combi besteld

theike

Nieuw lid
Nieuw hier. Eind april een superb combi 140 pk dsg 4x4 besteld. zou midden juli geleverd moeten worden. Heb nu een A4 1.9TDI 130 pk maar naar +/- 170 pk getuned. Vond een beetje meer koppel wel fijn in de bergen als de sleurhut er achter hangt. Als de garantie er op zit wil ik denk ik de superb ook een beetje extra geven:yeah:, maar dan moet de dsg ook wat opgekrikt worden begrijp ik. Ik hoop 170 pk en tegen de 400 nm te krijgen. DSG kan tot 350 nm standaard begrijp ik. Dus vandaar. Iemand ervaring met dit?
Is de 140 pk motor vergelijkbaar met de 1.9 130 pk wat koppel betreft? Voor mijn gevoel zal dat wel zo zijn.

serious

Nieuw lid
Goeie keuze Theike. Ik zou even wachten met tunen. Eerst even een paar 1000 km rijden en zien of het nodig is.
Ik had zelf een A4 2.0 die was opgejut naar bijna 180 pk. Ik rij nu Superb Combi 1.6 tdi greenline en moet zeggen dat het me niet tegenvalt.
Tuurlijk, het is minder die 105 pk en 275 nm. Maar niet zo erg.

Voor de A4 had ik een VW Passat 2.0, getuned naar 170 pk/320 Nm.
Tuning was gedaan door de dealer, via de OBD stekker. Verhaal was:
Meer vermogen in de motor, de DSG werd ook aangepast. (iets ander programma, schakelmomenten beetje anders)
Het koppel werd beperkt met een veiligheidsmarge. De DSG kon officieel 360 Nm aan, dus werd de wagen getuned op 320 Nm.

Als ik dat nu vergelijk met de 275 Nm die ik nu (op papier, want in de praktijk blijkt het meestal iets meer) heb dan vind ik het verschil niet zo groot.
En het kost over het algemeen toch aardig wat die tuning.
Ik heb het voor de Greenline ook overwogen en eigenlijk besloten dat de winst het niet echt waard is.

Ik hoop je een beetje op weg te hebben geholpen en niet in verwarring....

Rij veilig!

theike

Nieuw lid
op jouw voorstel zal het wel neerkomen. Ik wil niet tunen als ik daarmee de garantie riskeer, en ik begrijp dat sommige tuners die wel overnemen, maar toch.
Eind augustus gaat de caravan er voor de eerste keer achter. waarschijnlijk ruim 2000 km op de teller. Tot en met dan wil ik ook zeker niets doen wat tunen betreft. Dan zie ik het wel in originele status.
Overigens vondt ik 40 pk erbij (en daarbij het koppel) wel een groot verschil maken. Ik had nu in de bergen "iets over". Zonder die tuning was het continue hard werken en niet mee kunnen met het (langzamere) verkeer. Ik was de langzaamste. Dat is geen fijn gevoel.

@ theike : ik heb de mijne sinds mei dit jaar ( 140 pk dsg 4x4 ) , ik kan je alleen maar zeggen dat het super rijd, (mijn vorige wagen A4 136 pk) ik dacht er ook aan om de superb te laten tunen naar 170 pk 350 Nm ( net zoals de 170 pk /350 Nm origineel ) , maar ik begin er al flink aan te denken om het zo te laten.dan heb ik zeker geen prob met de garantie

serious

Nieuw lid
Als je laat tunen, dan door de dealer. Is misschien duurder, maar je weet zeker dat je niet kunt fluiten naar je garantie.
Al die ZGN tuners die de fabrieksgarantie overnemen hebben meestal erg beperkende voorwaarden. Lees maar eens links en rechts op dit forum. Daar is genoeg over gezegd. Stel dat de tuning niet helemaal goed is en je DSG gaat naar de vaantjes?
Is dat dan ook gedekt? Of geldt de garantie alleen de motor? (dus niet de turbo ofzo....) Of stel ze doen het met een powerbox, net ff verkeerd aangesloten en dag kabelboom....
Sorry meneer, de garantie dekt alleen de motor.......

Beetje flauw misschien, maar je moet er toch niet aan denken dat het mis gaat. De schade loopt dan al heel gauw richting de 10 duizend euro's.....

Rij veilig!

theike

Nieuw lid
Net bij de dealer geweest. Eind april besteld, TDI met DSG en 4x4, Columbus pakket en nog enkele kleine dingen, waardoor de dealer dacht dat het extra tijd zou kosten en de levering juli maar waarschijnlijk augustus wordt. Nou, niet dus. Hij is op dit moment op transport en zou wel eens begin volgende week in Belgie kunnen zijn. Dan zou ik 'm misschien volgend weekend kunnen hebben! Anders gedurende de week erna. Ik wordt nu echt nieuwsgierig! Gezonde spanning. Dus, net geen 2 maanden van bestellen tot rijden!

Nu kan ik er tenminste nog wat kilometers op zetten voordat ik de caravan er achter hang, en hoeft de oude A4 geen vakantiedienst meer te doen om de S2C te "sparen/beschermen". Als het goed is zitten er ongeveer 2500 kilometer op voordat het menes wordt. Iemand binnenkort een A4 nodig? :rolleyes:

Kensel

Forumguru
Dat is een relatief korte levertijd dan als je de auto echt al zo snel zou kunnen ophalen.
Alvast veel plezier en succes nog even met wachten..

En voor als je hem hebt: veel veilige maar vooral fijne km's!

En voor wat betreft het tunen, ik zou eerst even kijken hoe de auto zich standaard gedraagt met de sleurhut.. En inderdaad, als je besluit toch te tunen, bij voorkeur door de dealer laten doen..

theike

Nieuw lid
Afgelopen week vrijdag is de auto geleverd bij de garage. Al de papieren worden nu in orde gemaakt, poetsen en morgen mag ik 'm ophalen.

GroovyDoc

Nieuw lid
Theike hoe bevalt de S2C je ondertussen? Kga waarschijnlijk voor dezelfde combinatie DSG 4x4 140pk gaan.
Had je voldoende trekkracht met je caravan op vakantie? Of nog opzoek naar tuning?

theike

Nieuw lid
positief verrast. plenty power. tunIng voorlopig niet op planning. alleen dsg terugschakelen gaat niet zoals ik zou denken dat het moet. eenvoudig op te lossen door handmatig in te grijpen..

maar, power is niet veel minder dan 170 pk audi a4 of dat door 4x4 komt?:cool:

Bovenaan Onderaan