Superb Combi 1.8 TSi DSG en caravan

jalex_h

Forumguru
Nou, inmiddels heb ik wat stukjes met de caravan (officiëel 1500 kg zwaar...) gereden en dat is een waar genoegen. Nooit kom je vermogen te kort, zelfs op de hellingen in de Ardennen (van Luik via Malmedy naar St.Vith, een stuk waar vrachtwagens omhoog kruipen) blijft de auto er zo hard aan sleuren dat het bijna verslavend is. Bergje op met 80 en dan versnellen? Geen probleem en bij 95 ben ik maar van het gas gegaan (tip: zet, omwille van je eigen gezondheid, onder zulke omstandigehden de boordcomputer niet op het actuele verbruik).

Wel is het berg-op vaak zaak om de DSG handmatig te schakelen. Omdat ik je bij het bereiken van de gewenste snelheid gas terug neemt, gaat
de bak opschakelen. Gevolg is dat de motor hierdoor te weinig trekkracht levert en je weer snelheid verliest. Waardoor je weer gas bij moet geven, de bak terug gaat schakelen, je weer sneller dan nodig gaat rijden etc.

De bak heb ik daarom eigenlijk steeds in stand D staan, zodat ik ook makkelijk terug kan schakelen. De bak in stand S zetten, helpt overigens niet, ook dan wordt er bij gas terug nemen opgeschakeld met bovenstaand effect als gevolg.

Ook met de stabiliteit zit het wel snor, hoewel de auto wel een hoge kogeldruk nodig heeft (zo rond de 70-75 kg). Ik heb op voorhand al hulpveren (van MAD) laten monteren, dus de mijne blijft met deze kogeldruk nog mooi recht. Ik kan me echter voorstellen (op basis van een volgeladen auto toen er nog geen hulpveren onder zaten) dat als ze er niet onder zitten, de trekhaak wel erg dicht op grond komt.

En verder is het natuurlijk een prima reisauto, waaarin het voor en achter goed toeven is.

Zijn er dan nog minpunten?
Zoals gezegd, luister de kogeldruk behoorlijk nauw (mijn vorige auto, een VW Touran, was daarin minder kritisch).
Verder, maar dat waarschijnlijk omdat ik een diesel gewend ben, vind ik het afremmend vermogen op de motor (ook bij flink terugschakelen) maar zo zo.

MarcoO2

Forumguru
Leuk om te lezen dat de auto je zo goed bevalt! Gelukkig maar! Dat gebrek aan remmend vermogen herken ik wel, de motor draait zo makkelijk hoge toeren dat er niet heel veel geremd wordt.

Bovenaan Onderaan