Superb 3 Combi Sportline van Frank

klousf

Lid
Na 5 jaar een BMW 118iA Sportline Business ingeleverd en op 8 mei 2017 onderstaande auto besteld die uiteindelijk op 21 juli 2017 is afgeleverd:

Superb Combi Sportline Business 1.4 TSI 150 pk ACT DSG-7 (C+2018+3V53LD+SLB)

• Moon white metallic (2Y2Y)

• 18”Zenith Platinum velgen (193)

• Bekleding Sportline Zwart (EX-ip-1)

• Achteruitrijcamera (KA2)

• Bagagenettenset (6M3)

• Dynamic Chassis Control (PFC)

• Travel Assist (PWD)

• Variabele bagagevloer (3GN)

• Verwarmbare stoelen en achterbank (4A4)

• Verwarmbare voorruit (PKV)

• Zonwering zijruiten achter (3Y4)

• Elektrisch verstelbare voorstoelen (EV2)

• Adaptive Cruise Assistant en Front Assistant (PLI)

• Lichtpakket met Smart light assistent en Lane Assist (LP3)
Tot nu toe bijna 1500km gereden en de eerste ervaringen zijn positief. Vooral de grootte, de weglegging en de aandrijving zijn wel wennen, maar het is ook eigenlijk niet te vergelijken. Het is gewoon anders. Door alle aanwezige opties ga je ook anders rijden.
Wel vind ik de DSG-7 bagger. Met het (snel) wegrijden bij een stoplicht hoor ik vreemde geluiden, het lijkt wel of de koppeling slipt. Ik moet er wel bij zeggen dat de DSG altijd de 'S' stand staat en niet in de 'D'. In de 'D' stand is het namelijk een DSG-6 in plaats van DSG-7. Zeer vreemd.

Rosinfield

† In Memoriam
Helaas is dat de ervaring van velen, Frank. Je kunt de DSG wel laten aanpassen, zodat in D wat sneller en in S wat minder snel wordt opgeschakeld en je weer een echte eerste versnelling hebt. Een wereld van verschil. Gebruik de zoekfunctie maar eens. De gerenommeerde tuningbedrijven zoals TVS, JD en Vag Techniek passen de dsg aan naar jouw wensen.

CDK

Forumguru
Dat er in D maar 6 versnellingen beschikbaar zouden zijn is uitermate vreemd. Daar moet je dan mee terug naar je dealer. Softwarematig zit er dan iets niet goed.

Verder sluit ik me aan bij bovenstaande post van @Rosinfield.

Rosinfield

† In Memoriam
Ik weet het eigenlijk niet, omdat ik nooit in S rijd. Of korte tijd waarbij ik niet zo hoog in de versnellingen kom.
Maar bij mijn vorige auto (Yeti) was het wel zo dat er in S 6 versnellingen waren

klousf

Lid
oh sorry, maar ik heb mij wellicht verkeerd uitgedrukt. Ik bedoelde eigenlijk dat er bij het optrekken (bijna) niet in zijn 1 wordt gereden. Hij gaat na pakweg 2 meter rijden al in zijn 2e versnelling. In de 'S' is dat wat later, maar in zijn 'D' wordt de 1e versnelling bijna overgeslagen. Dat bedoelde ik dus met 6 versnellingen.

• Leuk
Waarderingen: CDK

Rosinfield

† In Memoriam
ja, dat klopt. Je moet wel heel goed opletten om dat 1-tje te zien. Maar daar kan dus iets aan gedaan worden. Ergens natuurlijk wel bizar dat je in de buidel moet tasten om het ding naar wens te laten werken. Maar ik ga het binnenkort voor de 3e x laten doen, omdat het me dat toch waard is

klousf

Lid
is leaseauto dus dat wordt lastig, want dat willen ze niet. Gelukkig draaien ze wel voor de kosten op als er iets (te snel) gaat verslijten of defect raakt. Overigens heb ik tussen 2008 en 2012 een Golf V met DSG-7 gereden en na het vervangen van de DSG-7 na 3000km nooit meer last gehad van doorslippen of iets dergelijks. Volgens mij had die Golf toen wel 25pk minder.

Rosinfield

† In Memoriam
Bij snel wegrijden moet je wel altijd heel even wachten tot je hem voelt aangrijpen alvorens vol gas te geven. Anders heb je geheid slippende wielen . Ik tenminste wel met mijn pakweg 135 pk

klousf

Lid
Het zijn niet de wielen die slippen, maar de koppeling (DSG). De wielen slippen inderdaad ook snel maar dat vang ik inderdaad al op. Dat is 1 van de verschillen tussen mijn vorige auto (achterwielaandrijving) en deze. De wielen slippen sneller door.

Rosinfield

† In Memoriam
Nog even geprobeerd en idd ook in S stand 7 verzetten. Bij mijn Yeti had ik er dan toch echt maar 6

• Leuk
Waarderingen: CDK

0ri0n88

Forumguru
Je had er wel 7 alleen in de standaard software schakelde die niet verder als 6 mits je de cruisecontrol aanzet dan gaat die wel naar het hoogste verzet.
Na software aanpassing gebruik je over het algemeen (kan je ook anders in laten stellen) wel gewoon 7 versnellingen.
Mijn o2 ging in de standaard software niet verder als 6 in de S stand.

innocenti

Forumguru
Bij de O3 schakelt de S7 in bij +- 110km/U of idd met de cc.

Ik rijd ook altijd de DSG in de S stand. De D vind ik waardeloos. Maar idd is het jammer dat de bak bij afremmen pas bij 4km/u terug schakelt naar S1. Zet je de bak in manual schakelt de bak bij 13km/u naar de 1. Dus het kan wel. Dat hadden ze standaard moeten maken.

Opschakelen in D gaat erg snel, bij 5km/u. In de S gebeurt dat bij 15km/u waarbij de hoeveelheid gas niet uit lijkt te maken. Pas vanaf S2 houdt de bak de gaspedaalstand in de gaten.

In de file schakel ik vaak handmatig. Maar daar is eigenlijk de DSG niet voor bedoeld.

Rosinfield

† In Memoriam
Ja en dat kan allemaal geoptimaliseerd worden. Ik vind de S stand in de standaard configuratie veel te lang onnodig doortrekken in de toeren. Nu dat wat naar beneden is bijgesteld, is er wel prettig mee te rijden.

Ik rij een Octavia 3fl 1.4tsi met dsg 7. Drama! Schakelt niet vloeiend, in d schakelt hij bij 2000 toeren, in s schakelt gij te snel terug. Vorige week adaptierit uit laten voeren, maar helaas geen verschil.

Ik heb nu het idee dat het probleem van het opschakelen veroorzaakt wordt door het koppel van de auto icm de turbo. Bij 2000 toeren schakelt de dsg op. Dat is net het punt waarbij de turbo zijn intreden doet. Hij schakelt dan terug naar 1200 toeren en vervolgens ben je de koppel grotendeels kwijt. Mi opschakelen bij +- 3000toeren en het toerental niet onder de 1700 toeren laten komen. Maar goed, na de vakantie toch maar weer terug naar de garage.

DSG van een Golf GTE schakelt aanzienlijk fijner. Is dan wel een dsg 6

rouwehand

Senior Member
Je had er wel 7 alleen in de standaard software schakelde die niet verder als 6 mits je de cruisecontrol aanzet dan gaat die wel naar het hoogste verzet.
Na software aanpassing gebruik je over het algemeen (kan je ook anders in laten stellen) wel gewoon 7 versnellingen.
Mijn o2 ging in de standaard software niet verder als 6 in de S stand.

Na software update in juli 2017 blijft mijn O3 bij DSG-S stand in 6 staan, alleen bij cc naar 7.
Tenminste dat dacht ik, echter na een ritje Duitsland, bij ca. 185 km/hr schakelt de DSG-S stand wel door naar 7 :jaja:

Bovenaan Onderaan