Superb 3 Superb 3 alarm klasse 3 staat niet als optie in prijslijst

In de prijslijst (1 januari 2016) zie ik geen opties met betrekking tot ALARM.
Er zit standaard wel een startblockering op vanaf de ACTIVE.
Je kunt zover ik kan lezen geen klasse 3 alarm meer af fabriek mee bestellen.
Klopt dit?

Wel een Technocon Mi50 voertuigvolgsysteem.

Zit een alarm standaard op een Superb 3? Zo ja welke klasse in verband met verzekering.
Is dit afhankelijk van wel of geen Columbus af fabriek?

Waarom is af fabriek niet meer te bestellen?
Of kan dit wel, maar is de prijslijst weer eens volledig onbetrouwbaar/onvolledig?

Is achteraf in laten bouwen sowieso veiliger voor het dieven gilde? Kunnen ze minder goed oefenen?

Uiteraard zal ik de vragen ook voorleggen aan de dealer!
Mijn ervaring is dat dit forum vaak meer kennis in huis heeft.

paultie

Forumguru
Dat klopt inderdaad ivm veranderde regels in nederland van januari 2015.

Het alarm mag niet meer afhankelijk zijn van de Canbus van de auto.

Moest zelf van de verzekering een klasse 3 alarm in de auto laten bouwen. Het is een volledig separaat systeem met een eigen key. Je hebt een cobra en een dekra systeem. Met de dekra heb je een additionele sleutel welke je in moet drukken om het alarm te ontgrendelen naast de ontgrendeling van de auto. Met de cobra een keycard die op basis van je proximity toegang verleent. In mijn geval daarvoor gekozen. Er zit ook een knop op echter is het bereik minder dan die van de dekra.

Cordoba

Forumguru
Startblokkering is al zo'n 25 jaar standaard, rond die tijd is het door de verzekeringen verplicht geworden voor nieuwe auto's, dus zonder vind je vrijwel geen auto's meer.

Bedankt voor jullie antwoorden.
Opmerkelijk dat een dealer daar niet op in gaat.
@paultie jij hebt in Made laten doen?
Hoe lang ben je de auto dan kwijt?

"Het alarm mag niet meer afhankelijk zijn van de canbus"

Dit weet PON en de dealer toch ook!
Waarom bieden ze daarvoor dan geen alternatief aan?

paultie

Forumguru
Ik kon er in made op wachten. Prima werk geleverd daar. Hij had alleen een afdek matje neer mogen leggen. Mocht er met solderen wat wegspringen het niet op de bekleding komt.

Verder was ik binnen 1,5 uur voorzien van een klasse 3 alarm.

Een dealer die daar niet op in gaat heeft in mijn ogen niet echt een goede klantbeleving. Leveren volgens de wensen van de klant.

Antera

Donateur
Klasse 3 alarm zit er niet op. Wel zit er een standaard alarm op bij bepaalde uitvoeringen deze is niet geschikt voor de verzekering en zal er naderhand alsnog een alarm in gebouwd moeten worden die zoals eerder gezegd los van de canbus staat

andrehj

Forumguru
Dat klopt inderdaad ivm veranderde regels in nederland van januari 2015.Het alarm mag niet meer afhankelijk zijn van de Canbus van de auto.
Veranderde regels? Regels van wie dan? Want volgens mij bepaalt de wetgever in NL de regels (in het voertuigregelement). En ik kan me niet voorstellen dat daarin zoiets specifieks is geregeld voor NL alleen...

paultie

Forumguru
Iets met verzekerings regels mbt alarm installaties voor auto's afgesproken door het verbond van verzekeraars....

eriktv

Forumguru
Volgens mij komt dit puur door de SCM-certificering. Gaat o.a. over twee losse signalen voor ontgrendelen/starten (je sleutel) en uitschakelen alarm/startonderbreker (los kastje). Overigens kan na certificering (+wachttijd voor eventuele steekproef) wel weer schakeling via normale sleutel worden gezet, maar dan moet je na drie jaar bij de jaarlijkse herkeuring dit steeds herstellen. Ik houd het bij het losse zendertje, wel zo'n veilig idee.

Bij mij ook 2 uurtjes werk, zeer netjes gedaan. Vreemd dat dit moest van mijn verzekering (want cataloguswaarde >€50.000), terwijl dagwaarde ruim lager ligt. En dit toch de diefstal-/braakaantrekkelijkheid bepaalt. Maar nogmaals, kost wat, maar wel een veilig idee :)

Vanmiddag gebeld met mijn huidige autoverzekering.
Voor alle auto's met een nieuwwaarde onder de €80.000,- is er geen alarmplicht!
Dus geen enkele Skoda hoeft bij deze specifieke verzekering een alarm, vanuit verzekeringsoogpunt.

Toch denk ik dat voor mijn eigen gemoedstoestand een alarm wel prettig vind.

Alhoewel... ... in mijn huidige Superb2 combi 2.0 TSI zit een klasse 3 alarm (inmiddels begrijp ik dat deze naamgeving geschiedenis is). Ondanks dit alarm is mijn Columbus eruit gehaald zonder dat het alarm ook maar een piepje heeft laten horen, terwijl het raam van het portier van de bijrijder aan stukken op de bijrijderstoel lag.

Mijn nieuwe auto wordt een Superb 3 combi 2.0 TSI L&K.
Wat zouden jullie adviseren met betrekking tot een alarm.

Bovenaan Onderaan