Superb 2023 - algemene indrukken / ervaringen?

hallo iedereen,

Nadat onze Octavia (diesel/198000KM/1000CC/110pk) van 2013 serieus wat (onderhouds)kosten heeft, toch maar eens een kijkje bij de dealer gaan nemen. Tot mijn verrassing is er sinds vandaag een aanbieding (Lotte kopecky Edition) die de particulier een korting van 10.645€ geeft op aankoop van een Superb stockwagen.

We gingen naar de dealer met het oog op een nieuwe Octavia, omdat dit ons prijs/kwaliteit het beste oogde. Nu blijkt dat een Superb stockwagen 2500 euro goedkoper is dan een nieuwe Octavia. Reden is dat de nieuwe superb op komst is en de huidige stock rap de deur uit moet bij Skoda.

Heb even een testritje gemaakt met de superb en dit voelde best prettig.
Iemand ervaringen met de superb - automaat - 1500cc - 150pk

dit tegenover een nieuwe Octavia - manueel - 1000CC - 110 pk

Ik vind het verrassend dat je met deze aanbieding, op papier dan toch, veel meer auto krijgt voor je geld als je voor de superb gaat.
Net daarom wou ik even polsen hoe de superb het doet tov de Octavia. Heb nu uiteraard zelf de vergelijking kunnen maken, maar hoor het toch graag even hier ook. Alsook is er een alternatief voor de superb in die prijscategorie?

het gaat om een clever Edition met extra opties als reservewiel, ACC , elektrische opening en sluiting kofferdeksel.
Ìk voel mij meer dan comfortabel om de prijs ook neer te pennen van de superb tov de Octavia . Maar niet wetende als dit tegen de forumregels ingaat wacht ik hier nog even mee.
 

Captain Hook

Forumguru
Waarom zou je de prijs niet mogen melden?
Prima toch!

Nu kan die grotere, zwaardere auto best wel, naar verhouding goedkoper zijn. Maar is 'ie dat ook op de lange termijn? Gezien het feit dat de laatste van de 'vorige generatie' natuurlijk altijd wat minder opbrengt qua inruil.
En hoe zitten de verschillen qua onderhoudskosten, verbruik, verzekering, wegenbelasting, e.d t.o.v. een nieuwer model en/of de Octavia?

Tenzij je natuurlijk gewoon die grotere zwaardere auto wil hebben en je daar het geld voor over hebt. :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Lotte Kopecky Edition :deuk:. Wanneer komt de Remco Evenepoel Edition? :tongue:

Zoals Erik al aangaf, kan je die €2500 snel weer kwijtraken aan wegenbelasting en verbruik. De 1.5 zal allicht wat dorstiger zijn dan de 1.0, en de Sup zwaarder dan de Octavia. Als je de ruimte goed kunt gebruiken, dan zou ik vooral de Sup nemen. Maar als je die niet nodig hebt, zou ik zelf toch eerder neigen naar de Octavia. Al is de Sup natuurlijk wel een bijzonder mooie wagen.

Terzijde: een 1.0 diesel bestaat niet, je zal een 1.6 TDI hebben liggen in je huidige Octavia lijkt me.
 
Klopt ivm die 1.6 TDI, bedankt voor de rechtzetting!

De Superb zou me 34.880 euro kosten
Een nieuwe Octavia komt me op 37.000 euro.

De overname van de huidige Octavia is hier nog niet van afgetrokken, maar op zich speelt dat geen rol.
Verbruik zal wel iets hoger liggen bij de benzine dan mijn huidige diesel.
Maar absurd veel km's doen we ook niet meer dezer dagen. Ruimte is altijd mooi meegenomen natuurlijk met een 2 en 5 jarige.
Nu zitten de kinderen in hun autostoel en voel ik de beentjes toch vaak porren in mijn rug.

Voor de Octavia had ik een V50 en daar was de beenruimte aan de bestuurderskant fantastisch. Ik merk dat de superb daar wel bij aanleunde, gaf me een prettig gevoel. Vooral omdat de Volvos voor onze situatie financieel uit den boze zijn. En dat is best prima.

Nu betaal ik jaarlijks 500 euro voor de Octavia diesel, de superb zou me 260 kosten aan taksen.
 

CharlesTucker

Forumguru
En die nieuwe Octavia moet nog gemaakt worden? Zo ja, dan mag je misschien op 1 tot 2 jaar levertijd rekenen, en hoe zit het in de tussentijd met de onderhoudskosten van je huidige auto?

Persoonlijk zou ik sterk neigen naar de Superb, toch allemaal net een tikkeltje luxer en groter. Maar goed, ik zou het dan ook geen enkel probleem vinden om in een "achterhaald" model te rijden, voor anderen is dat misschien een (groot) nadeel. Dat kun je alleen voor jezelf beoordelen. Die 1.5 TSI is wel een lekker motortje, in de Octavia is ie ook best zuinig te rijden, zeker als ie lekker op 2 cyclinders werkt. Vanwege het gewicht van de Superb zal die wel net wat meer verbruiken dan die van mij, maar als je het redelijk rustig aan doet (en niet te veel stadsverkeer hebt) zal dat best meevallen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees
de "startkosten" van de Octavia liggen op de 3000 euro om hem terug in orde te zetten.
Hij rijd wel nog, maar onze garagist vertelde ons dat ie evengoed volgende week of zelfs pas op het einde van het jaar de geest zou kunnen geven. Het is een gokje. De alarmpjes gaan ook te pas en te onpas oplichten op het dashboard.

Krukas lekt olie, distrubitieriem moet vervangen worden, batterij is zo goed als op en er zijn 2 filters ( het ontgaat me even dewelke) die vervangen moeten worden. Door deze gebreken begint de motor van onze auto langzaamaan vlugger warmer te worden en meer te verbruiken. Daarbovenop mag de Octavia volgend jaar niet meer binnen in de grootsteden ( vervuilende diesels hé ).

Het Leek ons dus interessanter de auto nog te verkopen voor 'ie volledig de geest geeft. Ook schrikt de "beginkost" van 3000 euro ons af, wie weet welke gebreken er nog opduiken bij herstelling en waar we dan eindigen.

En inderdaad, de nieuwe Octavia is pas leverbaar maart 24. Sowieso geen optie, maar de stock Octavia's zijn ook nog steeds duurder dan de Superb's. Dat de 2023 superb binnen de kortste keren een "ouder" model is zegt me weinig. Het blijft tenslotte een nieuwe auto uit '23. Nu is de Octavia ook reeds 10 jaar oud, en eerlijk gezegd vind ik de auto er zeker niet gedateerd uit zien.

De knoop doorhakken doen we nu ook opeens wat vlugger want de vrouw heeft een nieuwe job waarvoor ze wél een halfuurtje door en een halfuurtje terug moet rijden.

Deze reden en een absoluut pijnpunt van de huidige Octavia is het geluid die naar binnen komt. Precies of je constant met de ruiten open aan het rijden bent en de motor gewoon naast je ligt op de passagiersstoel. Benzine motoren zouden naar het schijnt stiller moeten zijn. Als je dit iedere dag 30 minuten moet aanhoren voor je werkdag begint en/of na een drukke werkdag komt je voorzichtig gek lijkt me.

De superb was wel duidelijker stiller in de bebouwde kom en heel rustgevend. bij hogere snelheden 70 -90 - 120 hoorden we de motor wel weer vlugger de kop opsteken.

Ik denk dat ik gewoon opinies en meningen wil horen over de auto en de prijs en alles wat er bij komt kijken.:sterretjes::arghh: De automarkt staat qua prijzen voor mij volledig op zijn kop en de tweedehands wagens zijn absurd duur. Ik ben ook niet enorm geïnformeerd/geintreresseerd als het op autos komt.

Dus bij deze al eens een bedankje voor de reacties uiteraard!!
 

Tees

Donateur
Haha, als ik t zo hoor, wil je gewoon voldoende 'excuses' hebben om voor de Sup te gaan. Want als ik t zo lees heeft dat je voorkeur :-). Even verbruik voor je opgezocht: 7.01 L/100 km voor de Sup 1.5, 5.94 L/100 km voor de Octavia 1.0. Dat scheelt dus wel redelijk wat.

Maar als de Sup jou beter bevalt, en je kan een voorraadmodel krijgen die jou bevalt, zou ik dat lekker doen. In beide gevallen maak je een goede keuze, maar de Sup is wel een klasse hoger dan de Octavia. Als ie 2e hands niet zoveel duurder geweest was dan de Octavia, had ik ook zeker een SuperB overwogen.
 

Captain Hook

Forumguru
Als je wat realistische verbruikscijfers wilt zien; check dan de bewuste motoren/uitvoeringen eens op spritmonitor.de
Dan kun je heel wat cijfertjes naast elkaar zetten.
 
Zal zeker die spritmonitor site eens een kijkje geven!
Goh voldoende excuses hebben om de aankoop te verantwoorden is misschien niet het juiste uitgangspunt.
Het is meer de "verontwaardiging" dat de superb uiteindelijk goedkoper uitkwam dan een Octavia. En dat het verschil tussen de jonge tweedehands Octavia en superb's, kijkende naar de prijs, bijna verwaarloosbaar is.
 
Ah joh! Lekker de superb pakken toch? Als ik het goed lees vergelijk je ook de 3 pitter 1,0/manueel van de oct tegen de 1.5 met DSG toch? Ik heb nu een superb en zou nooit meer terugwillen hoor. De octavia is groot maar de superb helemaal. De kids kunnen achterin liggen terwijl ik met mijn 1.96 de stoel al bijna volledig naar achteren heb gezet.

Die restwaarde zou ik me geen zorgen om maken, met die tijd ziet de wereld er toch weer anders uit. Je leeft nu ;)
1 punt die bij de superb wel heel fijn is: achteruitrij camera. Hij is aardig lang en met inparkeren kan het wel fijn zijn.

Succes met de keuze
 

JeSko

Forumguru
Superb is gewoon altijd de betere keuze als je meer auto wilt imo, Octavia is een goede auto maar de Sup staat op een hoger niveau in, nuja, alles.

Edit: Octavia 3 is een goede auto, met de 4 is het nog maar af te wachten wat je krijgt qua software.
 
Laatst bewerkt:
Ben vanuit een 2019 Octavia naar een nieuwe Superb gegaan in januari. In de nieuwe O4 heb ik niet gereden, ook omdat er een goede aanbieding was op de Superb.

Wat mij positief opvalt aan de Superb is dat de auto door de langere wielbasis een stuk comfortabeler rijdt dan de Octavia (die al erg comfortabel was). Verder is de auto veel stiller en de ruimte is echt ongekend.

Wat een nadeel kan zijn is dat de auto echt groot is, de draaicirkel is vergelijkbaar met die van een Scania. Qua verbruik en vaste lasten zal je gewoon een berekening moeten maken en voor jezelf gaan moeten bepalen wat het beste voor je is en hoe zwaar je dat laat meewegen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Nee @hemi24, je hebt het ook niet helemaal goed gelezen, TS rijdt nu weliswaar een 1.6 diesel, maar wil voor z'n nieuwe ride kiezen tussen een 1.0 3 pitter manueel (Octavia) en een 1.5TSI met DSG (Superb), dus die wil hij vergelijken.
 

hemi24

Forumguru
@CharlesTucker : je hebt helemaal gelijk, ik had blijkbaar last van "SIDO"...

superb - automaat - 1500cc - 150pk
tegenover
Octavia - manueel - 1000CC - 110 pk

Lijkt me een behoorlijke no-brainer, zeker gelet op de prijsstelling die TS noemt!!!
:banghead:
 

ruud076

Actief lid
ik kan alleen iets zeggen over de superb dit is mijn 4e en deze heb i eind december 2022 gekocht hij is uit 2019 en met een 1.5 dsg
rijdt super, ik rijd van breda naar tilburg over een 80km weg en dan loopt ie 1:15,
toen ik hem in deventer ging halen bij pouw heb ik me keurig aan de snelheid gehouden en 1:18,3 kunnen halen (volgens de boordcomputer)
en achterhaald model?? tja zogauw ie de showroom uitrijd is ie al achterhaald, daar zou ik me niet druk over maken
 
Bovenaan Onderaan