Superb 2012 hulpveren oid

StephanD

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb een Superb combi van 2012. Als de kofferbak vol is, is hij wat slapjes in de kont.

Straks in de zomer komt de caravan erachter.

Wie weet een oplossing? Ik heb gehoord dat dit wat een minpuntje is van Skoda Superb.

Is een schroefdet beter of toch hulpveren? Waar ik bang voor ben is dat als ik hulpveren eronder laat zetten, de auto meteen net een SUV lijkt; hoger op zn poten.

Ik hoor graag!

Groetjes
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb hulpveren onder de F2c laten plaatsen. De achterkant komt inderdaad iets omhoog maar dat staat hem eigenlijk prima, naar mijn smaak. Niet zo'n afgezakt kontje als in standaardtrim, maar eeerder een iets "actievere" uitstraling.
Qua rijeigenschappen bevalt het prima en met de caravan erachter (ca. 55-60 kilo kogeldruk) ligt het geheel strak in één lijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nee, dat is een Fabia 2 combi. Ik gaf aan wat de (Skoda OEM) hulpveren bij mijn auto deden, bij wijze van voorbeeld.

Ik verwacht een redelijk vergelijkbaar effect als je de Skoda hulpveren voor de Superb combi monteert, die ook een tikkie week in de achterbenen is. De voorkant verandert dan uiteraard niet in hoogte, dus je moet wel de koplampen en evt. mistlampen opnieuw laten afstellen.
 
Ik ben één jaar met caravan, zonder hulpveren op vakantie geweest. Weggedrag was niet optimaal, paar keer einde veerweg bij bulten. Vorig jaar heb ik hulpveren gemonteerd en dat gaat een stuk beter! De auto staat ongeveer een centimeter a 1,5 hoger, maar dat is wel heel erg afhankelijk hoe de auto staat. De ene keer lijkt het hoger dan de andere keer. Rijcomfort is er ook iets beter door geworden. Ik stoor me er niet aan.

Ik heb mijn veren besteld bij carsupport b.v. Niet duur, en schijnen beter te zijn dan MAD veren. Ze hebben ook progressieve veren, die vervangen de huidige veren, dat is iets duurder, maar dan blijft je rijhoogte wel gelijk, maar de veerweg is wel beter.
 

CDK

Forumguru
Als je nu al twijfelt aan de looks dan zou ik er niet aan beginnen. Standaard staat een S2 al op traktor stand ;) Persoonlijk zou ik voor een setje progressieve verlagingsveren gaan, de auto gaat dan minder doorhangen als met de oem veren en voelt veel stabieler aan.
 

aiva tco adoks

Forumguru
image.jpg Vorige maand hulpveren gemonteerd. Zie het resultaat
image.jpg

Wel vind ik de auto zoekerig aan de achterkant.
Aangezien de km stand. Laat ik het zo.
Volgende auto komen er verlagingsveren op
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Antera

Donateur
Dat zoekerig komt door de hulpveren. Hij komt wat hoger te staan waardoor de druk op de achterwielen afneemt bij lege auto bij beladen auto is dat weer weg
 

ackten

Actief lid
Ik heb verlagingsveren eibach, dit kan met je originele dempers. Ik heb tevens de dempers vervangen voor b4 bilstein dempers. Echt supertevreden en ook zonder caravan strakke wegligging. Dat schijnt met hulpveren niet zo te zijn omdat de auto dan hoger staat dan origineel
 

Antera

Donateur
Waar blijft die druk dan, vraag ik me af..?!?

Heel simpel. Als je auto achter hoger staat komt er meer druk op de voorwielen te liggen. Met remmen kan de achterkant daardoor nog lichter worden wat bij nood situaties kan zorgen dat de achterkant de voorkant voorbij wilt.
 

hemi24

Forumguru
Niet van 2cm verhoging bij een wagengewicht van 1500 kg; dan zul je hem echt veel schuiner (op z'n neus) moeten zetten...

Her heeft meer te maken met de tragere veerkarakter, bij meer gewicht zal dit inderdaad weer beter gaan aanvoelen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je auto achter hoger staat komt er meer druk op de voorwielen te liggen.
Theoretisch geen speld tussen te krijgen, zou je zeggen. Maar praktisch... :nono:

Even wat eenvoudige mechanica, zonder mezelf en de lezer met formules te gaan lastigvallen (is me trouwens te lang geleden, geen zin om die te gaan opzoeken):
Om druk van de ene as naar de andere te verplaatsen moet het zwaartepunt worden verschoven. Welnu, met de motor en aandrijving voorin zal dat zwaartepunt, grof geschat, op pakweg 1/3 van de wielbasis vanaf de vooras liggen (in elk geval minder dan de helft) en natuurlijk een eindje boven de verbindingslijn: zeg een cm of 50 tot 75.
Teken nu even de driehoek A (hart vooras) B (hart achteras) Z(waartepunt) in verhouding tot de genoemde afmetingen. Voor de gemiddelde peronenauto wordt dat dus een tamelijk platte driehoek. Neem vervolgens punt A als draaipunt en kijk dan eens hoever je punt B omhoog zou moeten brengen om het zwaartepunt duidelijk naar voren te verplaatsen.

Bij een wielbasis van rond de 2,5 meter en een verhoging van B met 3 cm ga je dan ook geen merkbare gewichtsverplaatsing van achter- naar vooras vinden, simpelweg omdat de positie van het zwaartepunt niet significant (en waarschijnlijk nauwelijks meetbaar, behalve misschien als je dit gaat doen met een Smart of zo...) wijzigt.
Dáár zou een zeer veel grotere verhoging voor nodig zijn.:pardon:

Wat dan wel?
Tank vol of niet, meer of minder bagage of mensen achterin - dát maakt in de praktijk wel verschil voor de positie van het zwaartepunt. Die verhoging op zichzelf in elk geval niet - het zoekerige gedrag zal eerder aan de andere veerkarakteristiek van de hulpveren liggen. Maar als je de goeie hebt, valt dat "onbelaste" stuiteren ook wel mee, weet ik uit jarenlange ervaring met de Fabia: 4 jaar zonder en 3 jaar met hulpveren.
 

hemi24

Forumguru
Maar als je de goeie hebt, valt dat "onbelaste" stuiteren ook wel mee, weet ik uit jarenlange ervaring met de Fabia: 4 jaar zonder en 3 jaar met hulpveren.

Onder de Mégane had ik (progressieve) vervangingsveren, dat reed onbelast beter dan die extra veer-in-veer hulpveren die ik nu onder de 308 heb.
Maar met aanhanger of caravan ben ik blij dat ik ze heb laten monteren!
 

Canon-Eye

Forumguru
Tsja, er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Voor wat betreft de Leon ben ik er nog niet helemaal uit. Optisch vind ik hem aan de achterkant eigenlijk net een haartje te laag hangen, zowel met als zonder caravan (kogeldruk 75-80 kilo, 80 is toegestaan). Hulpveren zouden dat verhelpen.
Andere, progressievere veren zullen misschien het weggedrag wel verbeteren, maar ik wil in geen geval lager dan hij nu is want dat is al een compromis tussen makkelijk in- en uitstappen versus kajak op het dak leggen.
Mogelijkheden genoeg dus, alleen het uitproberen ervan is een beetje lastig te doen (of duur...).
 

Nilliano

Nieuw lid
Kan iemand mij het moment/torque geven van de moer van draagarm?
 

Bijlagen

  • 9AF7EC9A-667B-479C-BB95-A3F15562BCD1.png
    9AF7EC9A-667B-479C-BB95-A3F15562BCD1.png
    1,4 MB · Weergaven: 30
Bovenaan Onderaan