Als je auto achter hoger staat komt er meer druk op de voorwielen te liggen.
Theoretisch geen speld tussen te krijgen, zou je zeggen. Maar praktisch...
Even wat eenvoudige mechanica, zonder mezelf en de lezer met formules te gaan lastigvallen (is me trouwens te lang geleden, geen zin om die te gaan opzoeken):
Om druk van de ene as naar de andere te verplaatsen moet het zwaartepunt worden verschoven. Welnu, met de motor en aandrijving voorin zal dat zwaartepunt, grof geschat, op pakweg 1/3 van de wielbasis vanaf de vooras liggen (in elk geval minder dan de helft) en natuurlijk een eindje boven de verbindingslijn: zeg een cm of 50 tot 75.
Teken nu even de driehoek A (hart vooras) B (hart achteras) Z(waartepunt) in verhouding tot de genoemde afmetingen. Voor de gemiddelde peronenauto wordt dat dus een tamelijk platte driehoek. Neem vervolgens punt A als draaipunt en kijk dan eens hoever je punt B omhoog zou moeten brengen om het zwaartepunt duidelijk naar voren te verplaatsen.
Bij een wielbasis van rond de 2,5 meter en een verhoging van B met 3 cm ga je dan ook geen merkbare gewichtsverplaatsing van achter- naar vooras vinden, simpelweg omdat de positie van het zwaartepunt niet significant
(en waarschijnlijk nauwelijks meetbaar, behalve misschien als je dit gaat doen met een Smart of zo...) wijzigt.
Dáár zou een zeer veel grotere verhoging voor nodig zijn.
Wat dan wel?
Tank vol of niet, meer of minder bagage of mensen achterin - dát maakt in de praktijk wel verschil voor de positie van het zwaartepunt. Die verhoging op zichzelf in elk geval niet - het zoekerige gedrag zal eerder aan de andere veerkarakteristiek van de hulpveren liggen. Maar als je de goeie hebt, valt dat "onbelaste" stuiteren ook wel mee, weet ik uit jarenlange ervaring met de Fabia: 4 jaar zonder en 3 jaar met hulpveren.