Superb 1.6TDi DSG vs 2.0TDi DSG

Tiscaa

Nieuw lid
Hi all

ik ben in de markt voor een nieuwe wagen, en heb mijn ogen gelegd op een Superb. Doe wekelijks duizend km dus heb wel een betrouwbare motor nodig.

Heb nu de keuze tussen 2 wagens.
  • 1e keuze is een Superb 1.6 DSG7, met talloze opties zoals ACC, Xenons, elektrisch verstelbare zetels, overal zetelverwarming, DCC,.. Heeft 50k op de teller. 2016 model met 120pk.
  • 2e keuze is een Superb 2.0 DSG6, met alle opties als bovenstaande, maar heeft géén DCC. 80k op de teller, ook een 2016 model maar is het 150pk model.

Nu heb ik al wat topics gelezen over DCC, en zit ik in de twijfel. De 2.0 is €500 duurder, dus daar komt het niet op neer. DCC is een must heb ik gelezen bij Superb’s. Auto gaat sowieso verlaagd worden.

Wat zouden jullie doen? De 2.0 zal uiteraard sneller zijn, wat ik wel graag heb, aangezien ik grotendeels autostrade doe, en in het weekend wel eens sportief rij. Maar na het lezen over de voordelen van DCC zit ik in de twijfel..
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Als je graag sportief rijdt absoluut voor de 2.0 gaan. Hier hebben we een 1.6, voldoende voor het dagelijkse verkeer maar 0 sportiviteit. Een duwtje in de rug hoef je bij de 1.6 niet te verwachten.
En als je toch gaat verlagen is die DCC ook minder relevant. Goed setje waar je de dempers kan aanpassen en je hebt een veel strakker rijdende Superb dan met DCC.
 

philippe bakker

Forumguru
Ja de 1.6 is zo wat het traagste wat er op de baan rijdt. Hij gaat je overal brengen maar je gaat elke elke elke dag je ergeren aan het missen van enige vorm van pit of een duwtje in de rug
 

brepus13

Forumguru
Een kracht kuurtje qua tuning doet wonderen voor de 1.6 TDI. Ik had weliswaar een S2 en heb om economische redenen en beschikbaarheid gekozen voor de 1.6. Langs vag techniek geweest en ben eigenlijk nooit iets tekort gekomen. Succes met je afwegingen. In Nederland kan er tussen beide nog verschil zitten in de wegenbelasting en mogelijk verzekering, iets om wellicht nog mee te nemen.
 
Hi @Tiscaa ik heb proefgereden 2 jaar geleden in beide modellen maar waren ze beide handgeschakeld. De 1.6 is echt te langzaam en daardoor ook minder zuinig als je wel op het gas gaat. In mijn ervaring reed die 1.6 echt te langzaam met ander verkeer mee en daardoor trapte ik hem vaak erg diep in om in te halen etc. Waarbij de 2.0 dit een stuk minder deed. Daardoor reed ik rustiger wanneer het kon maar met inhalen etc. 2.0 vond ik veel fijner. DCC daarintegen heb ik momenteel ook maar het effect ervan is niet geweldig. Ik heb hem momenteel alleen op normaal staan omdat hij op 20" staat maar anders had ik hem op sport gehad standaard.
 

EJS

Forumguru
Ik heb de 2.0 tdi met dcc. Ook op aanraden op het forum voor gekozen. Zelf niet van plan om te verlagen oid en daarom erg blij met de dcc. Toch staat ie bijna alleen maar in sport stand. Achteraf had dus een superb zonder dcc en een andere setje vering miss wel genoeg geweest.

Moet erbij zeggen dat ik nog geen vakantie oid met de auto heb gedaan, wellicht dat ik dan wel eerder de normaal of comfort stand zou kiezen.
 

Tiscaa

Nieuw lid
Hi @Tiscaa ik heb proefgereden 2 jaar geleden in beide modellen maar waren ze beide handgeschakeld. De 1.6 is echt te langzaam en daardoor ook minder zuinig als je wel op het gas gaat. In mijn ervaring reed die 1.6 echt te langzaam met ander verkeer mee en daardoor trapte ik hem vaak erg diep in om in te halen etc. Waarbij de 2.0 dit een stuk minder deed. Daardoor reed ik rustiger wanneer het kon maar met inhalen etc. 2.0 vond ik veel fijner. DCC daarintegen heb ik momenteel ook maar het effect ervan is niet geweldig. Ik heb hem momenteel alleen op normaal staan omdat hij op 20" staat maar anders had ik hem op sport gehad standaard.

Had hiervoor een 116D, 1.5 3 cilinder die doormiddels van stage 1 160pk had, en vond dit eig al leuk rijden, is uiteraard wel een veel kleinere auto. Mijn voorkeur ligt dus wel terug bij de 2.0 als ik het zo hoor
 
Laatst bewerkt:

Tiscaa

Nieuw lid
Moet erbij zeggen dat ik nog geen vakantie oid met de auto heb gedaan, wellicht dat ik dan wel eerder de normaal of comfort stand zou kiezen.

Naar mijn werk is het énkel 100km, en heen terug 100km natuurlijk, rij dat meestal relax in cruise control op 120km/u. Maar in het weekend rij ik uiteraard graag eens sportief, denk dat ik dan wel baat ga hebben bij de 2.0 mits een ander setje eronder natuurlijk.
 

JeSko

Forumguru
2.0 nemen, ga je geen spijt van hebben. Heb zelf een 1.6 genomen destijds omdat er in België amper 2.0 voorhanden zijn tweedehands, was een beetje van moeten destijds.
 

Tiscaa

Nieuw lid
Gewoon het eibach setje nemen dat op hun website te vinden is? Of eerder wat anders? Zal de 2.0 nemen, maar ben nu wel eens benieuwd hoe de 1.6 zal rijden morgen
 

JeSko

Forumguru
Ja met Eibach gaat de auto een stuk strakker rijden, heb het zelf ook zitten, deze veren transformeren de Superb van een deinend slagschip in een strak sturende station, wereld van verschil imo. Houd ons maar op de hoogte, benieuwd naar je bevindingen:thumbsup:
 

Tiscaa

Nieuw lid
Ja met Eibach gaat de auto een stuk strakker rijden, heb het zelf ook zitten, deze veren transformeren de Superb van een deinend slagschip in een strak sturende station, wereld van verschil imo. Houd ons maar op de hoogte, benieuwd naar je bevindingen:thumbsup:
Heb je daar eens een foto van? Ben benieuwd hoe de auto ligt dan, zou 19” velgen eronder steken
 

JeSko

Forumguru
Ik heb maar een Superb 2, jij gaat voor een 3 dus aan een foto van de mijne heb je niet veel, de Superb 3 die ik verlaagd heb gezien op Eibach liggen wat lager ( of lijken in elk geval lager te liggen ) dan de Superb 2 van mij.

Dit zijn enkele op 3cm veren verlaagde Superb's 3.

superb-pro-kit.1674.jpg IMG_2830.JPG.4d31f64ef9d5e833c2e8894bab099d2e.jpeg.jpg
 

JeSko

Forumguru
Die staat zeker weten op een schroefset ( is veel lager dan de foto's die ik deelde ), en heeft zware concave wielen steken, wellicht ook nog eens een breedset (8.5 J vooraan 9.5-10 J achteraan), dat zorgt voor een extreem dikke look. Idd erg knap!
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb DCC op m'n Passat, ja het is zeker fijn, maar als het stuk gaat ben je natuurlijk ook extra aan de beurt.
Daar bovenop rijdt de 2.0 echt veel fijner dan de 1.6 (is ook stiller naar mijn idee).
Dus ik zou zonder twijfel voor de 2.0 gaan.

Verlagen / aanpassen van het onderstel kan altijd nog ..
 

Tiscaa

Nieuw lid
Het heeft een totaal andere draai gekregen. :tegek:
Zag plots een Octavia vRS 2.0 TDI uit 2017 ter beschikking met 80k km’s. Full option, en €500 duurder. Wist het meteen. Ben dus toekomstig eigenaar hiervan geworden! 184pk standaard, reed écht gewoon zalig tijdens de testrit
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan