Superb 1.6 tdi

andrehj

Forumguru
Bij de VW is de 1.9 tdi vervangen door de nieuwe 1.6 tdi. Wanneer zou Superb aan de beurt komen?

De 1.9 tdi voldoet niet aan de euro 5 norm, die vanaf september 2009 verplicht is voor nieuwe voertuigen. Dit betekent dat de Combi (bestelbaar vanaf januari 2010) niet met de 1.9 tdi verkrijgbaar zal zijn. Daar zal dan dus de 1.6 wel inkomen.
 

Gysman

Actief lid
Gaat volgens dezelfde redenering ook per 1-9 de commonrail voor de 140 pk 2.0 liter tdi geleverd worden?
 

andrehj

Forumguru
Gaat volgens dezelfde redenering ook per 1-9 de commonrail voor de 140 pk 2.0 liter tdi geleverd worden?

Ik denk het wel. Want dit geldt voor alle PD motoren. (Euro 5 is één van de redenen voor VAG om op CR over te stappen, met PD lukte dit niet meer).
 

DarkAngel

Nieuw lid
De 1.9 tdi voldoet niet aan de euro 5 norm, die vanaf september 2009 verplicht is voor nieuwe voertuigen. Dit betekent dat de Combi (bestelbaar vanaf januari 2010) niet met de 1.9 tdi verkrijgbaar zal zijn. Daar zal dan dus de 1.6 wel inkomen.

Voldoet de 1.9tdi met een roetfilter ook niet aan de euro 5 norm :confused:

Misschien gaat dit gelden voor Superb Combi maar hoe zit het met "gewone" Superb?
 

Swiss

Actief lid
Een dikke maand geleden (eind juli) klonk het nog bij D'Ieteren (invoerder voor België) dat er nog geen datum bekend was voor de omschakeling van PD naar CR voor de Superb, "maar dat dit zeker niet voor de komende maanden was".

Ondertussen van gedachte veranderd?
 

Gysman

Actief lid
Mijn O2 is nu langzaam aan vervanging toe, en ik zit zeker naar een S2 combi te kijken. Als dit begin 2010 gaat gebeuren, hoop ik wel dat er een 2.0 CR 103 kW beschikbaar is...
 

flip

Lid
Voor bestaande modellen is er een overgangsmaatregel, las ik ergens. Men zou nog twee jaar de tijd hebben om naar euro5 over te stappen. Als dit klopt, is er niet echt haast...
 

Gieliovd

Forumguru
Even een nieuw bovenblokje met CR ontwerpen op basis van de 2.0PD en klaar.

Was het maar zo gemakkelijk.
 

flip

Lid
De 1.6 cr tdi is afgeleid van de 2 liter (alleen geen balansassen), dus nog een nieuwe motor ontwikkelen? No way!
Trouwens, die 1.6 is even krachtig als de 1.9 tdi (alleen een groter turbogat onderin maar dan wel een vlakkere koppelkromme als compensatie, èn euro 5, èn zuiniger), leve de downsizing, als het ware...
Als je trouwens kijkt welk vermogen de 2 liter in de VW T5 ontwikkelt (tot 180pk), dan komt er misschien nog wel een krachtiger 1.6 cr tdi...The sky is the limit. En mogen we dromen van een compressor onderin en een turbo er bovenop (genre 1.4 tsi met meer dan 122 pk) in een dieselversie? En zou een hybride met dieselmotor(tje) gekoppeld aan een elektromotor ook niet tot de nabije toekomst behoren? De Golf VII komt er tegen 2012 aan, volledig klaar voor hybride aandrijving. Dus dan toch ook in grotere (en afgeleide) onderstellen, zoals die van O2 en S2?
Als ik ècht droom, maak me dan tijdig wakker!
 

Bakkertje

Forumguru
hmm, een compressor voor de 1.6 TDI, dat lijkt me wel een goede oplossing inderdaad. Ik heb overigens nog nooit van een compressor op een diesel gehoord, zou dat eigenlijk wel kunnen? (zou niet weten waarom niet eigenlijk, behalve dat het qua compressie niet goed gaat..)
 
hmm, een compressor voor de 1.6 TDI, dat lijkt me wel een goede oplossing inderdaad. Ik heb overigens nog nooit van een compressor op een diesel gehoord, zou dat eigenlijk wel kunnen? (zou niet weten waarom niet eigenlijk, behalve dat het qua compressie niet goed gaat..)

Mazda had ooit een diesel met compressor. Comprex geheten.
 

Mick

Actief lid
In het derde kwartaal van 2010, komt de 1.6Tdi in de Superb. Tevens gaat hij dan in de 20% bijtellingstarief vallen, aldus iemand van Pon gisteren tijdens de sneak preview van de Superb combi.

Gr. Mick
 

Wasmachineman

Forumguru
Noteer voor mij maar 1 auto. Dit wordt mijn auto vanaf september 2010. S2 (wit of ....) greenline 1.6 tdi, geen combi, hopelijk met businessline en nog wat extra's !
 

hemi24

Forumguru
Ik hoop dat het gaat lukken: een S2 Combi Greenline met 20% bijtelling, maar het er zo wel twijfels bij: de O2 Combi Greenline zit met 114gr/km maar amper onder de grens van 116gr/km..!
 

Wasmachineman

Forumguru
Ik heb ook mijn twijfels of het lukt ! Als het niet lukt blijf ik bij de O2 maar dan 1.6 combi tdi dsg elegance business line met wat extraatjes erbij !!!:yeah:
Ook niet slecht toch ?
 

Wasmachineman

Forumguru
Enige mogelijkheid om nu een 20% bijtelling auto op diesel te krijgen met dsg is een Golf em Audi A3 en dat zie ik dus niet zitten...niets ten nadele van die auto's maar ik wil gewoon bij Skoda blijven. Qua uitstraling, ruimte, uitrusting/prijs en comfort past Skoda gewoon het beste bij me.
En het kan best zo zijn dat er in mei goed nieuws is betreffende een S2 greenline 20% of een O2 greenline 20% met dsg. Als ik dit zo schrijf denk ik dat ik gewoon een luxeprobleem heb en ik ben blij dat ik een leaseauto heb.:yeah:
 

flip

Lid
Gisteren op een Duitse site gelezen dat de Superb 2.0 cr vanaf heden de pd vervangt. 't Is maar dat jullie het weten! Een kennis van me testte de Passat 1.6cr en vond hem meer dan behoorlijk, dus : keuze zat!
 
Bovenaan Onderaan