De 1.6 cr tdi is afgeleid van de 2 liter (alleen geen balansassen), dus nog een nieuwe motor ontwikkelen? No way!
Trouwens, die 1.6 is even krachtig als de 1.9 tdi (alleen een groter turbogat onderin maar dan wel een vlakkere koppelkromme als compensatie, èn euro 5, èn zuiniger), leve de downsizing, als het ware...
Als je trouwens kijkt welk vermogen de 2 liter in de VW T5 ontwikkelt (tot 180pk), dan komt er misschien nog wel een krachtiger 1.6 cr tdi...The sky is the limit. En mogen we dromen van een compressor onderin en een turbo er bovenop (genre 1.4 tsi met meer dan 122 pk) in een dieselversie? En zou een hybride met dieselmotor(tje) gekoppeld aan een elektromotor ook niet tot de nabije toekomst behoren? De Golf VII komt er tegen 2012 aan, volledig klaar voor hybride aandrijving. Dus dan toch ook in grotere (en afgeleide) onderstellen, zoals die van O2 en S2?
Als ik ècht droom, maak me dan tijdig wakker!