Super PHEV Brommend/zoemend geluid, veel rijwind geluid en ratelend geluid bij volledige stuuruitslag

Goedemiddag,

Ik heb sinds 06-2023 een Superb phev hatchback, nu val mij het volgende op.
Als ik één snelheid aanhoud dan geeft hij om de paar seconden een zoemend geluid wat ook weer een paar seconde duurt, vooral als je op cruise control, rijd.
Het lijkt alsof om de zoveel tijd een dynamo aanzet of wat dan ook, ik zie niet terug in dashboard dat hij accu aan het opladen is of zoiets.
Verder maakt hij een ratelend geluid als ik mijn stuur volledig naar links of rechts draai en dan vertrek, alleen bij volledige stuuruitslag.
Wat mij ook irriteert is het vele geluid van rijwind bij het portier aan de bovenzijde, vooral als de wind er in een bepaalde hoek op staat.

Zijn er meer mensen met deze klachten en misschien oplossingen? ben graag geïnformeerd voordat ik naar de dealer ga.
 

andrehj

Forumguru
Ratelend geluid bij volle stuuruitslag (en tegelijk gas geven) is normaliter een kapotte homokineet. Dat zou ook de zoem goed kunnen verklaren.
Ben je al bij een garage geweest? Zoiets is door een goede monteur eenvoudig te diagnosticeren.
Je moet alleen wel een echte monteur hebben, niet iemand die alleen maar via OBD het een en ander uit kan lezen, want zulke fouten zien niet elektronisch uit te lezen.
 

JMS

Lid
Het ratelende geluid (bij volledige stuuruitslag) heb ik ook bij mijn superb phev hatchback uit 2020. Dit is altijd zo geweest en ik heb er nog geen hinder van ondervonden.
 

Bakkertje

Forumguru
Hier ook het geluid bij volledige stuuruitslag (bij een Passat GTE), ik dacht ook dat de homokineet stuk is, die is gecontroleerd en daar is niets mis mee. Persoonlijk verdenk ik eerder iets van veerschotel / toplager van de veerpoot.

Het zoemend geluid kan ik niet plaatsen en is mij nooit opgevallen. Je zou eens kunnen proberen om je climate control uit te zetten om te kijken of het niet een stelmotor is die je hoort.
 
Bovenaan Onderaan