Suffe softwarefout

Dutch4x4

Senior Member
Mevrouw Duts zag vandaag voor de eerste keer in het bestaan van de 4x4 turbo het engine warning light op oranje springen... Zij mij dus meteen bellen, help, help, help, maar al gauw bleek dat de auto niet in noodloop was gesprongen. Ik adviseerde haar wel om meteen naar de dealer door te rijden - onze gewaardeerde sitesponsor - want alleen daar kunnen ze de foutmelding uitlezen en wissen.

Bleek het een suffe bug te zijn die niets te betekenen heeft, maar vanaf nu wel vaker kan terugkomen, waardoor het lampje op oranje springt. Motorisch en elektronisch is er verder niks aan de hand. Oplossingen: of steeds terugkomen om de melding te laten wissen of drie dagen je auto kwijt om de controller te laten opsturen en de software mét aanpassing te laten overschrijven op een nieuw regelapparaat. Kosten van de laatste optie: 700 euro voor een nieuwe controller.
frown.gif


Voorlopig dus maar even optie 1...
crazy.gif


O, 't heeft niks met de chipperij te maken, want er waren ook gevallen bekend van auto's die niet waren gechipt. (Da's dan weer een opluchting.
grin.gif
)
 
"Duts", volgens mij is dit een l*l-verhaal.
Zowel bij mijn vorige alswel bij mijn huidige Octavia begon dit lampje ineens te branden. Je denkt dat godweetwat loos is. Echter in mijn geval bleek het een sensortje te zijn dat last van corrosie had. Na het afrekenen van een luttel bedrag was het probleem opgelost. D.w.z. de garage dacht het probleem gevonden te hebben maar gaf mij ook jouw 2e oplossing aan als het zich weer voordeed. Het lampje heeft tot op heden (2 jaar) niet meer gebrand.
xyxthumbs.gif

Overigens was het zo dat wanneer het lampje begon te branden (op 'n gegeven moment altijd!), ik de auto opnieuw startte want dan ging het lampje niet meer branden. Het deed zich voornamelijk voor als de auto een tijdje stil had gestaan.
ahum.gif


De groeten uit ut zuiden!!!
473.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
O, nou, dat is dan zeker iets om in de gaten te houden.

In dit geval bleef 't lampje trouwens wel branden nadat 't contact ervanaf was geweest. Het sprong toevallig namelijk ongeveer tegelijk aan met het 'benzinetank-bijna-leeg'-lampje (is daar een kortere naam voor?
grin.gif
), waarop mevrouw Duts dacht de bak volgooien misschien zou helpen.

Maar na het tanken was het ene lampje wel uit, maar het andere niet.
smile.gif
 
Ik had het met mijn vorige octavia ook altijd, heb het eigenlijk nooit 'uit' gezien.
Dat lag dan echter weer an de gas installatie die meldingen doorgaf aan het motormanagement.
 

Jpoers

Lid
heb met mijn fabia ook gehad dat het oranje lampje epc ofzo ging branden. ook geen veilige modus. maar bleek toch degelijk wel een probleem te hebben met mijn kabelboom. deze is daarna ook vervangen!
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: VEEJAY</font><hr />

duts moet aan de vagcommerrij
smile.gif


[/ QUOTE ]

Yep, zei ik ook al tegen mevrouw Duts.
grin.gif


Wel handig om die fout zelf te kunnen wissen, want hij brandt alweer...
 

Exciter

Administrator
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

...tegelijk aan met het 'benzinetank-bijna-leeg'-lampje (is daar een kortere naam voor?
grin.gif
), waarop mevrouw Duts dacht de bak volgooien misschien zou helpen.

[/ QUOTE ]

Wij noemen hem hier gewoon "dorstlamp".

Is vrij overgenomen uit Tsjechie, waar hij onofficieel "het dorstige oog" wordt genoemd.
 

Dutch4x4

Senior Member
*schop*

Inmiddels staat het lampje alweer sinds eind augustus oranje te branden. We zullen wel hetzelfde hebben als CombiDem met destijds z'n gastank: je went er al gauw aan en op een gegeven moment interesseert het je niet meer...
 
Enige nadeel is wel dat je de 'lampjes' minder serieus gaat nemen. Je denkt snel ..ow..zal wel meevallen... totdat het opeens je olie lampje is
ahum.gif
 

Pedro

Lid
Als je even aan je dealer vraagt welke software-stand je nu hebt en welke erin zou gaan om de bug te verhelpen, kan ik je wel verder helpen.
 

Dutch4x4

Senior Member
Hij is gechipt door Oettinger, da's 't punt, Pedro.

Het is een bekende bug, maar de chip kan niet zomaar worden overschreven met het nieuwe standaardprogramma, want dan heb ik opeens weer 150 pk...

Dus moet er een nieuwe chip in, die weer naar Oettinger gaat, etc.
 

Pedro

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

Hij is gechipt door Oettinger, da's 't punt, Pedro.

Het is een bekende bug, maar de chip kan niet zomaar worden overschreven met het nieuwe standaardprogramma, want dan heb ik opeens weer 150 pk...

Dus moet er een nieuwe chip in, die weer naar Oettinger gaat, etc.

[/ QUOTE ]

Dat is een dure grap, nieuwe ecu, nieuwe tuning
crazy.gif
, dat is ~2000 euro?
Als de bug in de originele software zit kan ik waarschijnlijk de update van Skoda erop zetten (dezelfde ecu) en de tuning na Oettinger daar overheen gooien. (hangt een beetje van de Oettinger-chip af of dat zeker kan)
Als ik de software kan uitlezen (kopieerbescherming Oettinger) kan ik het zo oplossen, is het proberen waard.
Het proberen uit te lezen kan geen problemen opleveren en is redelijk simpel te doen....als dat lukt kan het op deze manier.
Ik zou zeggen,....kom een keer langs, dan bekijken we de opties. (gen kosten)
473.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Zou ik altijd nog kunnen proberen inderdaad. Je zit in de buurt van mijn schoonfamilie, dus... In ieder geval bedankt voor het aanbod!

Het zou trouwens zeker geen 2000 euro worden, hoor. Het was oorspronkelijk alleen de prijs voor de nieuwe ecu, tuning wordt sowieso gratis teruggezet. De dealer probeert nu een tweedehands-ecu'tje te vinden, zodat de auto niet een paar dagen stilstaat terwijl de ecu na de update terug naar Oettinger gaat. (Of misschien leest hij inderdaad wel zelf de Oettinger-tuning uit en zet hij hem ook zelf terug.)

De bug zit inderdaad in de originele software, want diverse klanten zonder tuning hadden 'm ook. Foutcode weet ik niet, zou ik eens moeten navragen.

Hoe dan ook, de dealer zit dus op hetzelfde spoor. Ik wacht even af hoe zijn zoektocht naar een vervangende ecu verloopt.
 
Om eerlijk te zijn klinkt het mij ook als een oude vrouwen praatje wat de dealer ophangt. Maar zonder foutcode kom je niet verder, dus de volgende keer erop staan dat ze die eventjes opschrijven voor je. VAGCOM is onmisbaar in zo'n gevalletje
smile.gif
 
A

andreg

[piiieeep] Dutch
biggthumpdown.gif
Maar het is opsturen en wachten of erheen rijden idd.
Ik ben alweer verder met mijn programma. Moet nog een 4bar regelaar erin zetten en dan komen er weer wat pk`s bij en Nmtjes.
 

Dutch4x4

Senior Member
*schop*

Voor de liefhebbers, dit is de softwarefout:

16985 Regelapparaat defect

Maar hij doet 't dus nog...
grin.gif
 
Bovenaan Onderaan