Subwoofer toevoegen aan standaard geluidssysteem fabia 3

ronald_j

Actief lid
Hallo,

Ik heb een actieve subwoofer laten toevoegen aan het geluidssysteem van de fabia 3. Op dit moment pakt hij zijn geluid van de luidspreker uitgangen van de standaard radio. Ik geloof dat het een Amundsen is.
Probleem hierbij is dat ik het sublaag alleen naar de sub wil sturen en niet naar de deur speakers.
Ik kan met de toonregeling wel de bas wat lager zetten, maar dan krijgt de sub dus ook minder laag.

Bij mijn pioneer had ik de mogelijkheid om alleen laag naar de sub te sturen en dat laag bij de deur speakers weg te laten. Dit soort instellingen zie ik bij de Amundsen niet. Is dat iets wat je nog ergens kunt inschakelen?
Hoe werkt dat bijvoorbeeld bij zo'n canton systeem. Daar zit toch ook een subwoofer bij?
 

1983jeroen

Forumguru
In mijn Octavia 3 is het ook van de speakers afgetapt. Werkt prima. Bas op 0 in de Amundsen. Speakers in de deuren doen nog wel wat, maar het rammelt niet meer. Subwoofer doet de rest.
Wat jij wilt kan voor zover ik weet niet met dit systeem.
 

Rallye

Forumguru
Bij een sub verwacht ik een filter die alleen het laag doorlaat. Wordt dat bij dit soort schakelingen niet toegepast?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

1983jeroen

Forumguru
Bij mij staat de bas op 0, dus in het midden.
Heb een actieve subwoofer er aan gekoppeld,, Pioneer TS-WX710A .

Filter zit in de sub, maar zorgt uiteraard niet voor het wegnemen van het laag uit de gewone speakers
 

Pindasaus

Forumguru
Als je de subwoofer harder zet, kan je de bas op de autoradio omlaag draaien. Op die manier krijgen de gewone luidsprekers minder bas. Dat helpt in ieder geval iets. Ideaal is het niet.
 

ronald_j

Actief lid
We zijn eruit. Voor de deurspeakers is ook een versterker geplaatst. Deze blijkt gewoon een HPF (hoogdoorlaatfilter) te hebben. De inbouwer dacht alleen dat het niet handig was om te gebruiken. Ik heb nu het diepe laag weggedraaid en nu pakt de sub wel mooi op. Alleen nog een beetje puzzelen met de fijnafstemming. Dat is veel luisteren en bijstellen.
 

ronald_j

Actief lid
Wel, ik noem mezelf weleens een muzikale slet, omdat ik echt van alles luister. Maar de zangeres zonder naam zul je bij mij weinig horen.

Het gaat mij erom dat het soepel klinkt. Ik vind die standaard systemen vaak een vermoeiend geluid geven. En af en toe lekker hard is zeker fijn.
 
Bovenaan Onderaan