subwoofer instellen

Rick Blaine

Actief lid
Hallo,
Ik heb sinds kort een flatsub in de kofferruimte liggen (Raveland, van Conrad). Op zich werkt hij prima, maar ik heb nogal wat moeite om hem goed in te stellen. Als ik hem op een aangenaam volume zet dan kom ik na een half uur met suizende oren mijn auto uit. En dan staat hij niet op volume 10, eerder op standje 2 zeg maar.
Er zijn allerlei instellingen mogelijk, volume, fase (0-180), extra bass, frequentie (80-200 khz), maar ik weet niet echt wat ik het beste kan instellen. Heb op internet al wat lopen zoeken maar kom er niet echt uit. Het lijkt erop dat de subwoofer te ver weg zit om goed te kunnen horen (/voelen), tenzij je hem (te) hard zet. Maar ik kan hem nergens anders kwijt (onder de stoelen bijvoorbeeld).

Ik hoop dat iemand wat tips heeft om e.e.a. goed in te stellen en zonder suizende oren te kunnen genieten van een fijne bas (wat mij thuis wel prima lukt met de subwoofer in de woonkamer).

Frank
 

Bakkertje

Forumguru
Lastige vraag omdat geluid nogal persoonlijk is... Wat je omschrijft zou wel eens een fase probleem kunnen zijn (daar heb je die 0 - 180 schakelaar voor)
Wat voor radio gebruik je om de subwoofer aan te sturen?

Ik weet niet wat voor luidsprekers een O1 (las ik in je profiel) heeft, de O2 heeft bijvoorbeeld 16,5 cm luidsprekers die al best wat laag produceren. Als dat bij jou ook zo is, zou ik beginnen om de kantelfrequentie zo laag mogelijk in te stellen. Dan net zolang omhoog draaien totdat de sub zich net gaat mengen met de luidsprekers voorin. Dan is het een kwestie van volume en extra bass naar smaak instellen. Zelf vind ik dat een subwoofer het onderste frequentie bereik moet aanvullen en zeker niet moet overheersen, maar dat is smaak.

Stel je de kantelfrequentie te hoog in dan zal de subwoofer voor het gehoor te plaatsen zijn, terwijl de muziek juist van voren hoort te komen.
 

Rick Blaine

Actief lid
Hallo,

Bedankt voor je reactie. Ik heb een Alpine iDA-X311 en verder de standaard boxen in de O1, dus alleen boxen in de voorportieren en tweeters bij de spiegels. De kantelfrequentie, dat is die knop waarbij je kunt stellen tussen 80 en 200 khz? Die heb ik nu op 80 staan, als ik hem opdraai dan hoor je steed meer "middentonen" uit de sub komen.
 

Bakkertje

Forumguru
Is het de sub van onderstaande link?
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0IyQzpDX0FHQVRFMTY6MDAwMC4wMTMxLjIwYmQ4MDg4Jn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28tODg1OS0xJn5TdGF0ZT0xNTE5MjYxODA4====?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&mfhelp=&p_selected_area=%24ROOT&p_selected_area_fh=&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=NL2&vgl_artikel_in_index=&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=raveland&p_searchstring_artnr=&p_searchstring_manufac_artnr=&p_search_category=alle&fh_directcall=&r3_matn=&insert_kz=&gvlon=&area_s_url=&brand=&amount=&new_item_quantity=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kat_save=&updatestr=&vgl_artikel_in_vgl=&titel=&darsteller=&regisseur=&anbieter=&genre=&fsk=&jahr=&jahr2=&dvd_error=X&dvd_empty_error=X&dvd_year_error=&call_dvd=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&aktiv=&gewinnspiel=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=20

Bestelnummer 372362 - 89

Als dat hem is denk ik niet dat het je gaat lukken om hem goed af te stellen. Het frequentiebereik is 150 - 500 hz, dat halen je luidsprekers in de O1 waarschijnlijk ook al...
 

Rick Blaine

Actief lid
Ik denk dat je de goede hebt gezien, maar de link werkt niet. Dit is hem: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=372362

Ik weet niet wat de standaard speakers halen, maar uit die sub komt in elk geval flink wat meer bas dan uit de standaard dingen. Ik wil eigen gewoon een strakke bass dus niet zo'n dreunend gebeuren (dat krijg je wel als je de volumeknop van de sub helemaal opendraait)
 
Hoi Rick,

Ik zou persoonlijk een sound check cd gebruiken om het een en ander goed in te stellen. zoek maar eens op "SOUNDCHECK TEST CD" van ALan Parsons.
Daar zitten heel veel kleine tracks op die per frequentie een toon uitzenden. Daarmee kan je kijken wat jij een goede drempel waarde voor de subwoofer vindt. Persoonlijk kom ik altijd ergens rond de 125hz uit.

Dat betekend dat ik het vanaf 125hz goed ga horen en die freq. als bass drempelwaarde gebruik. Dan is het daarna alleen nog instellen van het LEVEL en BASS-boost. Ik zou beginnen met de basboost op +0 DB (=uit) en dan de level ergens op 25%.

Als je teveel prutst met LEVEL raakt je subwoofer op een gegeven moment overstuurd. Dat wil zeggen dat je teveel signaal instuurt waardoor de bass vervormt raakt of heel hard/ agressief reageert. Je kan het beste iets minder LEVEL / volum gebruiken en iets meer bassboost. Maar pruts maar eens met z'n cdtje.

Hopelijk begrijp je er met deze uitleg iets van succes!
 

Bakkertje

Forumguru
Net even gekeken naar je radio, mooi toestel. Op de Alpine kun je ook je subwoofer aansturing regelen. De stappen zouden dan zijn om de crossover van je subversterker zo hoog mogelijk te zeten en dan op je radio naar wens verder instellen op de manier zoals nightcrawler en ikzelf al eerder aangaven. Maar dan moet de versterker natuurlijk wel op de lijnuitgang van de Alpine aangesloten zijn.

Overigens kun je met de Alpine ook regelen dat je front luidsprekers minder laag voor de kiezen krijgen en daardoor zullen deze niet zo snel vervormen en kun je op een hoger volume spelen zonder vervormd geluid.
 

Rick Blaine

Actief lid
Hoi,
Bedankt voor jullie tips. Ik ben niet zo thuis in die technische terminologie, dus ik moet er even voor gaan zitten. De instellingen op de Alpine heb ik ook al bekeken, helaas is de handleiding niet erg duidelijk en veel van de instellingen zijn voor mij ook abracadabra. Maar ik ga er binnenkort even (weer) mee aan de slag.

De sub is inderdaad via de line-out aangesloten.

Die test cd van Alan Parsons is nogal moeilijk te verkrijgen zag ik, in elk geval schreeuwend duur! (ben niet zo'n downloader...).
 
Ik zou inderdaad kiezen voor het Front/rear balans dan ook iets te verschuiven. een plus +3 of +4 naar de achterspeakers geeft vaak ook beter geluid.

Wat betreft die testcd, ja die is lastig te krijgen en niet zo goedkoop. Er is ook wel een gratis variant, legaal : http://binkster.net/extras.shtml
Bink test audio cd. Even downloaden van de site en branden uitleg in het engels zit er bij. maar voor het instellen van een subwoofer heb je veel aan track nummers: 8,9,21,22 en met white noise op 56 kan je een constante toon aanroepen (witte ruis) waarop je goed het volume kan bepalen. succes!
 

TurboBooster

Forumguru
Hoi Frank,

De Raveland sub is eigenlijk geen subwoofer doch een bass-speaker.

Een subwoofer verzorgd de frequenties tussen 40 en de 100 Hz.
De zg. Raveland subwoofer heeft een bereik van 150/500 Hz, dat is het bereik van een normale lagetonen luidspreker.
Zet je deze te hard dan zal deze het onaangename geluid produceren wat je als naar ervaart. De Raveland zal dan ook nooit de voelbare dreun in het geluid geven die je thuis via de goede subwoofer wel voelt.


Groet, TurboBooster.
 

Rick Blaine

Actief lid
Hoi Turbobooster,
Bedankt voor je reactie. Het verklaart wel een en ander. Ik ben net nog aan het "pielen" geweest. Heb het volume op de sub gehalveerd, zodat ik met de volumeknop voorin wat fijner kan regelen. Moest hem voor eerst bijna afknijpen omdat het anders niet te harden was. De bass equalizer op de sub heb ik nu 3/4 opengedraaid, naar aanleiding van een tip in dit topic. Maar ik kan die dus beter helemaal opdraaien om zo laag mogelijk te komen, toch?
Helaas kan het ding niet onder een voorstoel, dus ligt nu in de kofferbak. Of zou dat niet veel uitmaken?
Frank
 

TurboBooster

Forumguru
Frank,

Ik heb maar één advies.

Dat ding snel op marktplaats oid. aanbieden en op zoek gaan naar een goede subwoofer voor in de kofferbak.
Ik heb zelf een Pioneer sub in het reservewiel gebouwd en die geeft een erg mooi 'laag' af.

TB.
 

Rick Blaine

Actief lid
Tja, ik zag hem net in de nieuwe Autoweek staan, 300 euro! Zoveel zakgeld heb ik helaas niet... Bovendien wil ik mijn reservewiel ook niet kwijt. Ik snap wel dat alle waar naar zijn geld is maar ik wil gewoon het beste halen uit de spullen die ik nu heb. Helaas moet je wel afgestudeerd geluidstechnicus zijn om alle termen in de handleidingen te doorgronden :(
 

TurboBooster

Forumguru
Ik ben mijn reservewiel ook niet kwijt.
Het reservewiel ligt alleen omgekeerd in het vak en in de holling van de velg zit de subwoofer.

TB.
 
Bovenaan Onderaan