Subaru Forester of een Mercedes G-klasse

joergarms

Senior Member
Over een bepaalde tijd gaat onze Fabia eruit.
Nu heb ik een tweetal opvolgers in mijn hoofd;
Een subaru forester (non turbo) van ongeveer 2006/2008.
Een Mercedes G-klasse (5drs lang) van 1985/1986.

De Forester is enorm betrouwbaar, fulltime awd, eigenzinnig, scoort hoog in de crashratings.

De G-klasse is wegenbelastingvrij, oldtimerverzekering, groot, robuust en komt nog verder dan de Forester.
Wel is het zo dat voor dagelijks gebruik de Forester beter scoort (bij mijn vrouw) dan de G.
In het verleden hebben we 3 Subaru's gehad, erg fijne auto's.

Voordat iedereen goedbedoeld over een Octavia Scout begint; die heeft een lage gearing, en dat is juist een must.

Wat is jullie mening hierover, misschien ervaringen?
 

Rallye

Forumguru
De G-klasse is wel lekker stoer, maar of erg onzuinig, of erg sloom. Onderhoud zou ook wel eens duurder kunnen zijn. Staar je dus niet blind op de motorrijtuigenbelasting. Op termijn zou je bovendien problemen kunnen krijgen als je met een oude diesel sommige steden in wilt (geen roetfilter), zoals nu al in Duitsland. De Forrester is wat meer bij de tijd, en ik vind het vorige model mooier dan het huidige model.
 

TL@

Forumguru
Zonder twijfel de Subaru, veel degelijker en veel meer auto dan de Merc.

Indien het enkel voor off-road is, zou ik zeker de G nemen. Maar vanaf je ermee de weg op moet, wordt je niet blij.
 

aiva tco adoks

Forumguru
Maakt niet uit welke subaru. Mijn vader die had een legacy 2.0 awd van 2004 op lpg met 350k op de teller en ging als de brandweer.En nooit problemen mee gehad!!
En je gooit elke aanhanger erachter.. En als je mercedes wilt rijden kun je ook een taxi bellen....

Succes met het uitzoeken
 

joergarms

Senior Member
Leuk, de Forester is hier dus ook nog wel favoriet.
Denk ook wel dat het m gaat worden tzt. De Mercedes vind ik persoonlijk erg mooi/ stoer, maar er zitten teveel nadelen aan een klassieker. Dingen als, ABS, airco, airbags en ga zo maar door zitten er niet op of aan.
Daarentegen komt de Forester in alle crashtesten erg goed naar voren, ook niet geheel onbelangrijk.
Wij hebben ook 3 Legacys gehad, waarvan de laatste met AWD, geweldig, net alsof er kauwgom op je loopvlak zit, wat lag die auto op de weg.
 

joergarms

Senior Member
Was t maar zo'n feest. haha. Nee eerst de keuken en de badkamer verbouwen, dan langzaamaan op m'n vrouw gaan inpraten. Schat je snapt het toch, die auto is ruimer, veiliger, multifunctioneel enz enz.
Ze is het al wel met de Forester eens, alleen de aanschaftermijn is nog een beetje een discussiepuntje.
 

Fabia

† In Memoriam
Dat heb ik met mijn Roomster. Ik mocht een RR kopen en elke keer zorgt mijn vrouw er wel voor dat íe vol komt allerlei aankopen.
 

darkprojectx

Forumguru
is dat dit model?

ik moest echt even 10 keer knipperen.. is dit nou zo'n forester jeep/suv maar dan helemaal op de grond geslammed?

DSCN3589.JPG
 

Hetzer

Forumguru
Ik zou toch echt voor de "Gelande" gaan, heb ik zelf jaren ervaring mee en is niet kapot te krijgen, heeeeeeeel erg betrouwbaar en naar mijn mening is de G-klasse meer een echte off-road enn dat kun je niet van de Sub zeggen.

(p.s jammer dat je Skoda vaarwel zegt)
 

joergarms

Senior Member
@Darkprojectx; Die hebben ze ff flink lelijk weten te maken. Maar dat is nagenoeg wel het model, maar liever nog n modelletje daarvoor, is ietsje hoekiger.
@Hetzer, als je het puur op offroaden gooit dan is de G zeker een betere keus. Maar helaas is dat niet echt mogelijk hier, en wordt onze auto ook gewoon voor veel woon en werkverkeer gebruikt. Dan is die Sub in z'n voordeel met een standaard véél rijkere uitrusting dan de klassieke G.
Helaas maakt Skoda niet echt iets wat alles een zo combineert.
 
Bovenaan Onderaan