Stuurwiel vervangen, waar op letten?

turboturbo

Forumguru
Aangezien over niet al te lange tijd het gehele dashboard (en dus ook het stuurwiel) gedemonteerd zal worden bij mijn Octavia, zat ik na te denken over het vervangen van het huidige stuurwiel. Het betreft een lederen stuur en is zo glad als een aal geworden (slijtage)

Het gewone kunststof stuur, zoals die ook in mijn Fabia zit, heeft eigenlijk mijn voorkeur. Ik snap dat hele lederen gedoe niet zo eigenlijk.

Dus ik ben me even aan het oriënteren. En rijzen wat vragen bij me op.

Nu zie op onderdelenlijn etc. diverse stuurwielen, sommige missen het middelste kapje. Heeft dat te maken met de airbag die er niet meer bij zit? Is het mogelijk de huidige airbag over te zetten / te behouden?
Dat soort vragen.
Of misschien heeft iemand nog een standaard stuur liggen voor een Octavia I na bijv na een upgrade naar leer en/of multi functioneel variant?

Waar moet ik zoal op letten bij het zoeken naar een vervangend stuurwiel?

Verder viel me afgelopen ritten door de regen op, dat de ruitenwisser hendel een eigen leven lijdt (er zit geen verschil tussen de verschillende intervalsfanden, daarnaast zijn de intervalstijden onregelmatig op dezelfde stand) Die dus ook maar meteen meenemen....

Edit: het lijkt erop dat ik onderdeel nr. 1J0419091AA moet hebben voor het stuurwiel.

Het onderdeel van de ruitenwisser hendel lijkt deze te zijn: 4B0953503H

Kan het kloppen dat die laatste ook in de Fabia en bv de Seat Leon gebruikt wordt en ik die net zo goed kan bestellen? De onderdeel nummers zijn identiek en zo heb ik meer keuze (als ik puur zoek op onderdeel nr)

Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Je kan elk stuur van de Octavie plaatsen als het net zo veel spaken heeft. de leon en de golf hebben soortgelijke sturen dus dat is zeker mogelijk.

Cordoba

Forumguru
Als het probleem met je huidige stuur alleen de gladheid/slijtage is, dan kun je ook een ander (verser) stuur pakken met dezelfde vorm, en kun je kapje/airbag enz. gewoon overzetten, en een stuur zonder kapje zal een stuk goedkoper moeten zijn. Bij een ander model stuur moet je wel opletten of je de airbag over kunt zetten, of dat deze er nog bij komt, en dat inderdaad ook de kap er bij zit.

Eventueel kun je voor een stuur met bedieningsknoppen op het stuur gaan, zeker als de modules in de auto dat ondersteunen, lijkt me een mooie upgrade.

turboturbo

Forumguru
Ok dan klopt het dus dat ik ook sturen met een VW en Seat logo voorbij zie komen; hetzelfde stuur wordt in veel meer VAG modellen gebruikt dus.

Dan kan ik inderdaad voor een stuur zonder kap gaan, immers kan de huidige airbag + afdek kap gewoon mee overgezet worden.

@Cordoba ik maal niet om een volume knopje op m'n stuur, maar als het prijsverschil klein is, dan wie weet.... Maar hoe kom je daar eigenlijk achter, of de module van de auto zoiets ondersteund? Volume knopjes op het stuur hebben zitten, die het niet doen is ook zo suf... :thumbsdown:

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat daarvoor de auto uitgelezen moet worden op de juiste module. Vraag het anders Erik eens, die heeft tenslotte ook een ander stuur in zijn O2 gezet, dus die zou misschien kunnen zeggen welke module je precies moet hebben en aan welke voorwaarde die module moet voldoen. Om een stuurwissel te doen voor bedieningsknoppen voor je audio is mij ook te gortig, maar als je toch bezig bent is het misschien mooi meegenomen.

turboturbo

Forumguru
Om een stuurwissel te doen voor bedieningsknoppen voor je audio is mij ook te gortig, maar als je toch bezig bent.
Helemaal gelijk - dit was in elk geval precies mijn gedachte - althans om het versleten stuur te vervangen door eentje met grip ipv zonder :)

@ertromp kan jij hier op afstand zo wat zinnigs over zeggen? Kan je bijv. aan de hand van VIN opzoeken welke modules de auto heeft, of is uitlezen met VAGpro noodzakelijk.

ventovice

Senior Member
Ik heb eventueel nog een kunststofstuur met airbag van een golf IV voor je...

Hij ziet er bijna hetzelfde uit als mijn Octavia-stuur, maar verschilt tòch in detail (...en dat zag ik pas later....).
Ik wilde indertijd zelf mijn erg vieze stuur vervangen en dan de airbagunit met het Skoda-logo behouden...; dat gaat dus door het minieme vormverschil zeer waarschijnlijk niet, maar ik heb het originele stuur alsnog schoon kunnen maken..., dus is het Golf-stuurtje sindsdien niet meer nodig!

Dus, als het alleen maar om de grip gaat en jij je niet ergert aan een VW-logo ipv Skoda-logo:
Hij is voor jou voor, laten we zeggen, 2 tientjes? Geen geld voor een stuurtje met airbag erin ;)

Zie de foto's; hij verschilt dus dáár waar ik rode cirkeltjes heb gemaakt ;)

med.jpg

med.jpg

Cordoba

Forumguru
@ventovice Om even duidelijk te krijgen in welke richting de verschillen zitten: zou de kap met Skoda logo ook passen op het VW stuur? (dan moet dus de afstand tussen de spaken gelijk zijn, en ook de bevestiging moet op dezelfde plaats zitten (en zelfde bevestiging zijn). Als dat zo is, dan is het basisstuur dus identiek en is alleen de 'doos' met airbag en contact voor de claxon iets anders van uiterlijk.

Andere optie is om het Golf-stuur te pakken, en het logo te wisselen met een Skoda-logo van de juiste afmetingen.

machlo

Forumguru
+1 @Cordoba ........ik zou eerder voor de logo wissel gaan. Of het ligt aan de foto's, maar vlg mij krijg je ook een kleurverschil zo met kap en rest van het stuur.....?

turboturbo

Forumguru
Heel erg bedankt voor je aanbod @ventovice ; ben ik weer een illusie rijker mee. Ik dacht dat een VW stuur ook zou passen. Ik ben net wel zo perfectionistisch dat ik geen VW logo erop wil. Als de airbags dus niet uitwisselbaar zijn, dan houdt het helaas op.

Inmiddels is de kachel radiateur reparatie al afgerond, dus daar is het nu toch te laat voor. Maar ik zag een topic van @ertromp die zelf z'n stuur heeft gewisseld en dat ziet er niet al te ingewikkeld uit (alleen even juiste gereedschap hebben) Ik blijf rustig uit kijken naar een Skoda stuur die er nog goed uit ziet. Op onderdelenlijn gaat dat haast niet, want bijna niemand zet het stuur op de foto; laat staan dat de foto's zo goed dichtbij genomen zijn dat je het goed kunt zien. Dus maar eens een lijstje met slopers in de regio gaan aanleggen en die af en toe eens bellen of ze wat hebben liggen wat ik kan komen bekijken.

Wat het logo op het stuur wisselen betreft; dit is dacht ik hoegenaamd onmogelijk om dit zonder schade te doen (zit tenslotte ook een airbag onder dus ben ik toch wat voorzichtig mee)?

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Voor het wisselen van het logo hoef je eigenlijk geen enkele angst te hebben, en helemaal als je dat doet voor het stuur (en dus de airbag-unit) elektrisch aangesloten is, en bij voorkeur voor je het gaat wisselen. (kun je gewoon op de losse kap aan de slag)

turboturbo

Forumguru
Ok goed om te weten!

Dacht dit onthouden te hebben van mede forumleden die geüpgrade hebben naar het nieuwe Skoda logo. Dat telkens het stuur logo een probleem was...

Cordoba

Forumguru
Ik geloof dat het loshalen van het oude logo niet makkelijk is, en ook het vinden van het juiste formaat logo kan lastig zijn (je moet in dit geval een logo hebben met de afmeting van het oude VW-logo. (hoewel ik het echte oude VW-logo wel iets vind hebben)
vw_wolfsburg_horn2_s_1.jpg

micky

Forumguru
Aangezien over niet al te lange tijd het gehele dashboard (en dus ook het stuurwiel) gedemonteerd zal worden bij mijn Octavia, zat ik na te denken over het vervangen van het huidige stuurwiel. Het betreft een lederen stuur en is zo glad als een aal geworden (slijtage)

Het gewone kunststof stuur, zoals die ook in mijn Fabia zit, heeft eigenlijk mijn voorkeur. Ik snap dat hele lederen gedoe niet zo eigenlijk.

Dus ik ben me even aan het oriënteren. En rijzen wat vragen bij me op.

Nu zie op onderdelenlijn etc. diverse stuurwielen, sommige missen het middelste kapje. Heeft dat te maken met de airbag die er niet meer bij zit? Is het mogelijk de huidige airbag over te zetten / te behouden?
Dat soort vragen.
Of misschien heeft iemand nog een standaard stuur liggen voor een Octavia I na bijv na een upgrade naar leer en/of multi functioneel variant?

Waar moet ik zoal op letten bij het zoeken naar een vervangend stuurwiel?

Verder viel me afgelopen ritten door de regen op, dat de ruitenwisser hendel een eigen leven lijdt (er zit geen verschil tussen de verschillende intervalsfanden, daarnaast zijn de intervalstijden onregelmatig op dezelfde stand) Die dus ook maar meteen meenemen....

Edit: het lijkt erop dat ik onderdeel nr. 1J0419091AA moet hebben voor het stuurwiel.

Het onderdeel van de ruitenwisser hendel lijkt deze te zijn: 4B0953503H

Kan het kloppen dat die laatste ook in de Fabia en bv de Seat Leon gebruikt wordt en ik die net zo goed kan bestellen? De onderdeel nummers zijn identiek en zo heb ik meer keuze (als ik puur zoek op onderdeel nr)

Even helemaal wat anders, als je stuur glad is geworden en het is leer, is het gewoon vuil en verzadigd, dus koop een setje leder-reiniging en ga daarmee aan de slag licht schuren hoort er gewoon bij, daarna weer voeden en beschermen, kortom koop een complete set met uitleg en je kent na de tijd je stuur echt niet weer,,

turboturbo

Forumguru
@micky bedankt voor de tip! Het is idd een lederen stuur....

Heb jij er zelf ervaring mee? Ik ga eens op zoek naar zo'n kit.

Edit: Mr. Magical Eraser schijnt goed te werken zoals gedemonstreerd in deze video:

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Colourlock uit de Noord-Oostpolder levert ook dergelijke spullen. Zelf ooit gebruikt voor een fauteuil van moeders, en werkt behoorlijk goed, weet ook van anderen dat ze het gebruikt hebben voor leren auto-interieur en ook met goed resultaat, maar voor je het weet heb je al 50 euro aan spullen voor je aan de slag kan.

Overigens staan er ook goede instructiefilmpjes op hun site.

Bovenaan Onderaan