Stuurwiel vervangen O4 - Waar op letten

jesse_s93

Donateur
Ik ben aan het kijken om mijn stuurwiel te vervangen voor een driespaaks stuurwiel en vroeg me af waar je op moet letten. Ik zat zelf te denken dat je in ieder geval moet kijken of hij over dezelfde opties (verwarmbaar, travel assist en schakelpaddels) beschikt, maar hoe zit het bijvoorbeeld met software? Zit hier ook een module in? En kun je deze dan het beste overzetten vanuit het oude stuurwiel?

Daarnaast bij het uitbouwen de accu ontkoppelen. Het verwijderen van de airbag en het stuur zelf gaat relatief eenvoudig.

Zijn er nog dingen die ik mis? Of leden die het al gedaan hebben bij een O4?
 

Antera

Donateur
Heb geen aanvulling precies zoals je zegt. Software zit niet in het stuur maar in de stuurdoos en die blijft zitten
 

jesse_s93

Donateur
Dank voor je reactie Mark! Ik heb vandaag het stuurwiel gewisseld. Dat ging best eenvoudig. Onderstaand het stappenplan:
- 12v accu afgekoppeld
- airbag verwijderd
- connectors losgekoppeld
- bout met M12 veeltand losgedraaid
- streepje gezet voor de juiste uitlijning
- nieuw stuur geplaatst
- bout op 30nm aangedraaid + een kwartslag cf werkplaatshandleiding
- kabels terug bevestigd
- airbag teruggedrukt
- accu weer aankoppelen
En genieten van het nieuwe stuur. :) schrik niet van alle errors, na een paar meter rijden was alles weg.
 

JeSko

Forumguru
Wat was de motivatie, als ik zo vrij mag zijn, om het stuurwiel te vervangen voor een 3 spaaks? En heb je foto's? Ben wel es benieuwd hoe dat staat :)
 

jesse_s93

Donateur
@JeSko , voornamelijk de looks, maar ook wel het gevoel. Het driespaaks stuurwiel heeft geperforeerd leer en ik vind dat persoonlijk prettig. Dat had ik ook in de Scala. Daarnaast past dit stuurwiel qua looks beter bij de buitenzijde die ook bv. de sportieve (RS) bumpers heeft. Tot slot was de investering beperkt. Al met al was dat de motivatie :)

Foto's zal ik later nog delen, ik mis alleen het afdekkapje aan de onderzijde. Die staat in bestelling.
 

jesse_s93

Donateur
Bij deze het eindresultaat, inclusief kapje

b28d7a60fbc05017ef2024d1e6b4761b.jpg
 

Js8401

Lid
Die auto oogt bekend als ik je profielfoto zo zie, heb je hem bij ATS gekocht toevallig?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Js8401

Lid
Hij stond in m’n favorieten, mede door de bumpers, kleur enz. Toen was hij opeens weg :( uiteindelijk is het een RS geworden bij mij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jesse_s93

Donateur
Vandaar. Als ik jouw profielfoto zo zie denk ik dat je alles behalve ontevreden kunt zijn ;) En het scheelt weer, hoef je ook geen driespaaks stuurwiel aan te kopen en in te bouwen.
 

Js8401

Lid
True true, al was ik eerst best aan het balen. Die gewone iV’s oogden zo degelijk na het zien van deze.

En nee, idd geen nieuw stuur inbouwen.
Geniet van je nieuw stuur!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

robzie

Senior Member
Weet iemand of ik mijn stuurwiel ZONDER verwarming en ZONDER travel assist, kan upgraden naar een stuur dat wel die beide functies extra heeft? Uiteraard zal de travel assit, gecodeerd moeten worden. Ik heb het idee dat de stekkers niet corresponderen?
 

robzie

Senior Member
Weet iemand of ik mijn stuurwiel ZONDER verwarming en ZONDER travel assist, kan upgraden naar een stuur dat wel die beide functies extra heeft? Uiteraard zal de travel assit, gecodeerd moeten worden. Ik heb het idee dat de stekkers niet corresponderen?
Stekkers corresponderen dus wel, maar er blijft er dus eentje ongebruikt over, die van de stuurverwarming. Geen idee hoe handig je moet zijn om die ook nog aan de praat te krijgen met zo'n Kufatec-setje, waar jesse_93 over spreekt.
Is er wellicht iemand op het forum die dat ook al een keer gedaan heeft?
 

Antera

Donateur
Ik heb het helaas nog niet gedaan vanwege geen vraag. Maar ben ook wel benieuwd maar zal niet spannend zijn.
 

robzie

Senior Member
Ik heb het helaas nog niet gedaan vanwege geen vraag. Maar ben ook wel benieuwd maar zal niet spannend zijn.
Ik heb een afspraak bij jou komende week, kunnen we wellicht eens overleggen, hoe "moeilijk" dat is, want dat zou ik dus, zoals gezegd, ook graag willen.
 
Bovenaan Onderaan