Stuurhuis vervangen

Busso

Actief lid
Ik heb genoeg van het gerammeld dus wil het stuurhuis nu maar eens vervangen. Liefst met een gebruikt exemplaar met lage km stand uit een recent bouwjaar.

Tot welke recente bouwjaren zijn stuurhuizen uitwisselbaar met bouwjaar 2012?
Ik zag er een van bouwjaar 2019. Past dat nog?

Verder doet de Citigo prima zijn werk en rammel in de versnellingsbak neem ik voor lief omdat de bak heerlijk soepel schakelt. Dus lekker vanaf blijven.
 

Busso

Actief lid
Dank je wel voor je reactie. Ik had zelf dat is al maar wel fijn dat jij mijn gevoel bevestigt voordat ik er één aanschaf.
Ik heb namelijk eerder gelezen op een Duits forum dat de nieuwere stuurhuizen beter zijn vandaar dat ik een nieuwere zoek uit auto met lage km stand
 

Busso

Actief lid
Vandaag het stuurhuis vervangen door een 2019 stuurhuis uit een Citigo die 34000 had gereden. Stuurhuis was compleet met stuurstang en kogels. Ging allemaal vrij vlot op de hefbrug. Subframe iets laten zakken en toen kon ik er goed bij.

Morgen even laten uitlijnen.
 

SuperBeeb

Forumguru
Alsof t een tankbeurtje is. Heb altijd veel respect voor mensen die dit soort dingen zelf doen :thumbsup: (en een beetje jaloers, met mijn 2 linkerhanden).
 

Busso

Actief lid
Maar wat rammelde er nu precies aan het oude stuurhuis?
De tandheugel zit aan de bijrijderskant in een nylon glijbus in het stuurhuis. Die bus slijt met spelling en gerammel tot gevolg. Vaker voorkomende kwaal bij de citigo/up/mii.

Ik heb de stoelhoes van de oude losgehaald en de heugel was kruk droog dus direct staal op een nylon bus. Dat gaat nooit lang goed.

Nu alleen nog een rammel/kraak in de achterophanging opsporen en verhelpen.

Verder doet de citigo prima zijn werk. Intussen staat hij op 182.000.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Busso

Actief lid
Alsof t een tankbeurtje is. Heb altijd veel respect voor mensen die dit soort dingen zelf doen :thumbsup: (en een beetje jaloers, met mijn 2 linkerhanden).
Ik heb dan wel het geluk dat ik een hefbrug in de garage heb en bijna alle onderhoud aan de auto'szelf doe. Zonder brug zou ik het niet zelf doen. 20231229_220930.jpg
 
Bovenaan Onderaan