Stuurhuis vervangen

Busso

Senior Member
Ik heb genoeg van het gerammeld dus wil het stuurhuis nu maar eens vervangen. Liefst met een gebruikt exemplaar met lage km stand uit een recent bouwjaar.

Tot welke recente bouwjaren zijn stuurhuizen uitwisselbaar met bouwjaar 2012?
Ik zag er een van bouwjaar 2019. Past dat nog?

Verder doet de Citigo prima zijn werk en rammel in de versnellingsbak neem ik voor lief omdat de bak heerlijk soepel schakelt. Dus lekker vanaf blijven.
 

Busso

Senior Member
Dank je wel voor je reactie. Ik had zelf dat is al maar wel fijn dat jij mijn gevoel bevestigt voordat ik er één aanschaf.
Ik heb namelijk eerder gelezen op een Duits forum dat de nieuwere stuurhuizen beter zijn vandaar dat ik een nieuwere zoek uit auto met lage km stand
 

SuperBeeb

Forumguru
Alsof t een tankbeurtje is. Heb altijd veel respect voor mensen die dit soort dingen zelf doen :thumbsup: (en een beetje jaloers, met mijn 2 linkerhanden).
 

Busso

Senior Member
Maar wat rammelde er nu precies aan het oude stuurhuis?
De tandheugel zit aan de bijrijderskant in een nylon glijbus in het stuurhuis. Die bus slijt met spelling en gerammel tot gevolg. Vaker voorkomende kwaal bij de citigo/up/mii.

Ik heb de stoelhoes van de oude losgehaald en de heugel was kruk droog dus direct staal op een nylon bus. Dat gaat nooit lang goed.

Nu alleen nog een rammel/kraak in de achterophanging opsporen en verhelpen.

Verder doet de citigo prima zijn werk. Intussen staat hij op 182.000.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Busso

Senior Member
Ik pak mijn eigen topic weer even op. Intussen 10.000 km verder (km stand 193.000 km) met het nieuwe stuurhuis en het rammelt behoorlijk aan de voorzijde. En dat doet af aan het rijcomfort. Verder bevalt de Citigo nog prima.
Tijdens de APK enkele maanden terug geen mankementen geconstateerd (fusees iod). Toch rammelt het mij te veel bij wegen met oneffenheden. Toen ik de Citigo vorige week op de brug had voor de inspectie van de remschoenen ook mijn "nieuwe" stuurhuis nagekeken. Geen speling geconstateerd. Het nadeel van een 2 kolomsbrug is dat de auto uitveert waardoor het moeilijk zoeken is naar speling. Op internet nog niet veel wijzer geworden.

Zijn er onderdelen die vaker rammels veroorzaken in de veerpoten of ophanging?
 

Busso

Senior Member
Rammelend schild is mij bekend en heb ik een tijd terug goed vastgezet.
Het geluid is ook een typische wielophanging rammel. Ik weet alleen niet of ik het in de fusies, draagarmen en in bovenste deel veerpoot moeten zoeken. Ik dacht misschien weet iemand wat vaker voorkomende oorzaken zijn naast hitteschild en stuurhuis.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Bakkertje

Forumguru
Is het een rammelend geluid als je over een klinkerweg rijdt?
Want dat heb ik ook bij mijn afgelopen 3 auto's (inclusief de huidige). Dat waren 2x nieuwe auto's (Passat en Touran) en nu in mijn huidige Passat heb ik het ook. Ik heb de garage hier naar laten kijken en ze hebben nooit wat kunnen vinden. Het lijkt uit de veerpoot of iets dergelijks te komen.
 

gehaktbal

Forumguru
Geen idee of VAG er bekend mee is, maar in het verleden kwam het bij Japanners nog wel eens voor dat de remzadels remklauwen nog weleens wilden rammelen. Dan zat er wat speling om de geleidehulzen die aan de zadels zitten. Kon/kan geen kwaad als het dat is. Gewoon een product eigenschap. :D

Hoop voor je dat het zo iets is, en dat het bij VAG ook geen kwaad kan.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Klopt. Het is te horen op slechte bestrating. Ik wil het graag oplossen omdat ik me er aan erger.
Die snap ik en als je een oplossing hebt gevonden houd ik me van harte aanbevolen.
Mijn stuurhuis moet ook vervangen worden (daar zit daadwerkelijk speling op), moet daar nog een afspraak voor maken en zodra ie vervangen is laat ik weten of het daarmee opgelost is.

Ik heb ook wel eens wat gelezen over subframe bouten waar problemen mee zouden zijn, zie (is van een golf):
 
Bovenaan Onderaan