Stuurhoek sensor fout.

Wouter1

Forumguru
Van onze Citigo uit 2013 brand het ASR waarschuwingslampje.
Met OBD11 uitlezen geeft foutcode B116854, stuurhoeksensor geen basisafstelling. En valt helaas niet simpel te resetten.
Het probleem is ontstaan na het zelfvervangen van de stuurkolomschakelaar (na een haperende cruisecontrol). Bij de terugmontage hiervan is de wikkelveer (met stuurhoek sensor) 1 slag verkeerd gemonteerd...
Inmiddels de wikkelveer met stuurhoeksensor ook vervangen en in middenstand gemonteerd, maar de fout blijft voor staan en het is nog niet gelukt de stuurhoeksensor een nieuwe basisafstelling te geven.
Heeft er iemand tips hoe precies de basisafstelling van de stuurhoeksensor in te stellen of een adres/bedrijf omgeving Lelystad/Diemen waar dit gedaan kan worden?

Yeti2015

Forumguru
Heb je al geprobeert om het stuur een paar keer helemaal naar rechts en links te draaien.
Het staat me bij dat ik dat ook een keer bij een passat had.

Wouter1

Forumguru
Ja, dat heb ik zeker, maar heeft helaas nog niet het gewenste resultaat...
De exacte procedure voor deze auto is mij niet duidelijk.
Moet dit met draaiende motor of alleen ingeschakeld contact?

hemi24

Donateur
Wat direct bij mij opkomt: wellicht net als inleren eindstanden van elektrische ramen van belang om ook even twee seconden in de uiterste stand te houden?

Tees

Donateur
Uit mijn ervaring is dat hiervoor niet nodig. Gewoon ene uiterste en andere uiterste aantikken. Evt nog een keer het ene, dan weet je t zeker ;)

hemi24

Donateur
Voor wat ik op het net heb gevonden:

Basis procedure:
  • Zorg dat de wielen rechtuit staan.
  • Start de motor.
  • Draai het stuurwiel langzaam en soepel helemaal naar links en vervolgens helemaal naar rechts.
  • Zet het stuur weer in de rechte middenstand.
  • Rijd een klein stukje rechtuit. Het ESP/ABS-lampje zou nu moeten doven.

Wouter1

Forumguru
Bedankt voor de reacties! Ik heb dit meerdere keren geprobeerd, maar helaas niet met het gewenste resultaat.
Of het moet (net iets) anders dan dat ik het uitvoer, of het kan bij deze auto niet op deze manier of er is toch iets stuk gegaan...

Tees

Donateur
Post nummer 18 in dit draadje op t VCDS forum zou wel eens de oplossing kunnen zijn:

Bovenaan Onderaan